• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3983 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ دي

در پي زلزله پنجشنبه شب گذشته روي داد

آسيب به 1500 واحد مسكوني در كوهبنان

استان كرمان يكي از استان‌هاي زلزله‌خيز كشور به شمار مي‌رود كه اين روزها در آستانه سالگرد زلزله ويرانگر سال 82 شهرستان بم، دوباره به واسطه زمين‌لرزه‌هايش نامش تكرار مي‌شود. زلزله‌اي به بزرگي 2/5 ريشتر كه پنجشنبه‌شب گذشته شهر كوهبنان در استان كرمان را لرزاند موجب شده تا بافت قديمي اين شهر و برخي روستاها آسيب جدي ببيند. نماينده مردم زرند و كوهبنان در مجلس با تشريح آخرين وضعيت امدادرساني به مناطق زلزله زده كوهبنان در استان كرمان گفت: بايد هرچه سريع‌تر چادر در اختيار زلزله‌زدگان قرار گيرد و شرايط براي اسكان موقت فراهم شود زيرا بافت قديمي قابليت سكونت ندارد.
به گزارش ايسنا، حسين اميري‌خامكاني افزود: در پي وقوع زمين‌لرزه پنجشنبه‌شب در منطقه كوهبنان با توجه به بافت خشت و گلي تقريبا ۸۰‌درصد روستاي گور در اين منطقه كه داراي جمعيت زيادي است، ‌تخريب شده و قابل سكونت نيست. در اين روستا ۵۰۰ خانواده زندگي مي‌كنند كه منازل آنها با توجه به تخريب‌ها امكان استفاده را ندارد و به دليل اينكه زمستان هم در راه است انتظار مي‌رود هر‌چه سريع‌تر چادر و وسايل گرمايشي در اختيار مردم قرار گيرد. به گفته اميري در شهرستان كوهبنان حدود ۱۵۰۰ واحد مسكوني آسيب جدي ديده و قابل استفاده نيستند، ضمن اينكه بافت قديمي شهر به هيچ‌وجه قابل استفاده نيست و بافت‌هاي جديد نيز دچار آسيب‌ديدگي جدي شده است. در همين حال ديروز شنبه، محمد باقر نوبخت معاون رييس‌جمهور به همراه رييس سازمان مديريت بحران و رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي براي بررسي خسارت‌هاي زلزله كوهبنان و همچنين بازديد از مناطق زلزله زده منطقه «هجدك» راور به استان كرمان سفر كردند.
زلزله پنجشنبه‌شب كوهبنان، موجب تخريب شمار زيادي از خانه‌هاي روستايي شد.
همچنين بر اثر اين حادثه تعداد زيادي از افرادي كه خانه‌هاي‌شان براي سكونت مناسب نبوده‌اند اسكان اضطراري يافته‌اند. رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر از امداد و اسكان اضطراري به چهار هزار و ۲۰۰ نفر در منطقه زلزله‌زده كوهبنان كرمان خبر داده است.
مرتضي سليمي به «ايرنا» گفته است تا ديروز۸۴۰ دستگاه چادر در ميان زلزله‌زدگان توزيع شده است. به گفته او در پي اين زلزله ۳۱ شهر و روستا در شهرستان كوهبنان ارزيابي شده است و همچنان عمليات امداد‌رساني در ۱۸ روستاي شهرستان كوهبنان ادامه دارد. سليمي با اعلام اينكه ۴۲ نفر در اين زلزله مصدوم شدند، گفت: از مجموع اين مصدومين ۳ نفر به مراكز درماني منتقل شدند. به گفته او ۱۳۵ امدادگر در قالب ۲۷ تيم عملياتي در منطقه زلزله زده حضور دارند.
آسيب به بناهاي تاريخي كوهبنان
بر اثر زمين‌لرزه پنجشنبه‌شب كوهبنان شماري از بناهاي تاريخي اين شهر هم آسيب ديده‌اند. به گفته معاون سازمان ميراث فرهنگي كشور بر اساس برآورد‌هاي اوليه ۲۰ تا ۵۰ درصد تخريب در بنا‌هاي تاريخي كوهبنان مشاهده شده است. به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، محمد حسن طالبيان گفت: آب‌انبار ده علي، آسياب‌هاي ميانه و هشتم، بافت تاريخي طغرل جرد، برج‌هاي افزار، سنگي دره‌نفر، ده‌علي، چماه، اسدالله و رتك، تيمچه علي‌خان، تخت امير لطيفي، حمام چاه، خانقاه ابوسعيد، خانه‌هاي آل‌طاها، شهيد‌زاده، عطارپور و سيف‌الديني، خواجه خضر، قلعه‌هاي سلطان، دختر، خانمكان و دي علي، مدرسه كاشاني، مسجد جامع قديم و مقبره آخوند از جمله ۲۶ بناي ثبتي و واجد ارزش به شمار مي‌روند كه در زلزله پنجشنبه‌شب ۲۰ تا ۵۰ درصد تخريب شده‌اند. بنا بر اين گزارش منطقه كوهبنان داراي بيش از ۲۵۰ اثر داراي ارزش تاريخي است.
به گزارش ايسنا، محسن روحي، معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي استان كرمان هم درباره خسارات زلزله‌هاي اخير استان كرمان گفت: «براساس برآوردهاي اعلام شده مبلغ دو‌ونيم ميليارد تومان براي مرمت اضطراري بناهاي تاريخي زرند، راور و كرمان در زلزله‌هاي گذشته نياز داريم.» وي افزود: «متاسفانه ترك‌هاي بسيار عميقي به بازار كرمان، باغ هرندي، گنبد جبليه، مجموعه گنجعلي‌خان كرمان وارد شده‌ است. ضمن اينكه در اكثر تك‌بناهاي تاريخي، يكسري آسيب‌هاي جدي داشته‌ايم به انضمام اينكه بازار تاريخي زرند، بازار تاريخي راور و بناهاي تاريخي راور مانند يخدان و آب‌انبار و حمام حاج‌يوسف در اين منطقه با ترك و ريزش مصالح همراه بوده‌اند.
معادن تونلي تعطيل شد
در منطقه كوهبنان در استان كرمان تعداد زيادي معدن فعاليت مي‌كند و پس از وقوع زلزله فعاليت معادن تونلي متوقف شده است. سيد‌مصطفي آيت‌الهي‌موسوي، جانشين ستاد بحران استان كرمان با اشاره به زلزله شب گذشته اعلام كرد: معادن تونلي كوهبنان تا اطلاع ثانوي تعطيل خواهند بود. همچنين به گفته وي يكي از مشكلات اين منطقه اين است كه فضاي باز در مناطق مسكوني وجود ندارد. وي اظهار كرد: مقرر شد به صورت مجتمع چادرها برپا شوند تا مردم در آنها اسكان يابند.
تامين اعتبار كانكس براي زلزله‌زدگان هجدك
در همين حال استاندار كرمان با اشاره به زلزله سه هفته پيش هجدك گفت: براي اسكان موقت مصوب كرديم كه 4 هزار كانكس ساخته شود كه اعتبار آن را وزارت كشور پرداخت كرده است و تاكنون 60 دستگاه آن ساخته شده است و آماده تحويل است. عليرضا رزم‌حسيني اول دي‌ماه در حاشيه بازديد از منطقه زلزله زده كوهبنان روستاي «جور» با اشاره به زلزله منطقه كوهبنان گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله ستاد بحران تشكيل شد. وي از آغاز آواربرداري در منطقه زلزله‌زده خبر داد و بيان كرد: چادر در بين مردم زلزله‌زده و همچنين اقلام مورد نياز در بين مردم توزيع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون