• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3983 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ دي

مسير بطحايي را مثبت و خوب ارزيابي مي‌كنم

حميدرضا كفاش

سيد‌محمد بطحايي ازدرون و بدنه آموزش و پرورش است؛ مراتب رشد و پيشرفت را پلكاني طي كرده، آموزش و پرورش، مدرسه و فرآيندهاي آن را به‌خوبي مي‌شناسد. در اين مدت با تشكل‌هاي مختلف فرهنگيان تعامل و ارتباط مناسب داشته و در جلسات متعدد با آنان به صراحت و تواضع سخن گفته است. از آنان انتظار حمايت و بزرگ‌نمايي از خود و فعاليت‌هايش را نداشته، بلكه نقش آنها را به عنوان منتقدان مصلح به خوبي پذيرفته و در نطق‌هاي خود در جمع آنان نيز به مسائل اساسي پرداخته است، به عنوان نمونه:
وزير آموزش و پرورش در كنگره انجمن اسلامي معلمان گفت: همواره از بي‌عدالتي رنجيده‌ام، تبعيض، اصلي‌ترين عامل نارضايتي در جامعه و البته فرهنگيان است. علت شكوه فرهنگيان نيز تبعيض است نه حقوق پايين. يكي از تلاش‌هايم ايجاد انگيزش و تسهيل شرايط معيشتي براي معلمين است.  بيان اين نكات كليدي و مهم، علاوه بر اينكه گوياي توجه ويژه به مسائل اصلي، فرهنگيان عزيز، اين قشر با عزت و كرامت و تاثيرگذار، است. باور و عزم او رابراي حل اين تبعيض ناروا نشان مي‌دهد كه اميدواريم با بسيج كليه امكانات، به ويژه توان بالقوه تشكل‌هاي فرهنگيان بتواند زمينه اين مطالبه ارتقاي مادي و معنوي و به‌حق جامعه فرهنگيان را در بودجه و اعتبارات سال آتي محقق كند. نكته ديگر موفقيت او در اين مدت كوتاه، حضور مستمر در جمع فرهنگيان، همنوايي، همدردي و همراهي با آنان بوده است؛ حضور فوري در جمع داغديدگان، حادثه داراب فارس، حضور موثر در جمع خانواده‌هاي فرهنگي زلزله‌زده استان كرمانشاه، حضور فعال در مراسم و مناسبت‌ها، بازديدهاي بدون تشريفات از مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي مناطق محروم، سركشي از خانواده شهداي فرهنگي را مي‌توان از جمله اين همراهي‌ها برشمرد.  از ديگر موارد موفقيت دراين دوره كوتاه را مي‌توان، دوري ازعجله وشتاب در عزل ونصب‌ها، ذكر كرد. وزير در اين مدت، نسبت به اين مهم بي‌توجه نبوده، بلكه با تاني ومطالعه وبررسي وسيع، ارزيابي‌هاي خود را با در نظر گرفتن همه جوانب انجام داده و سند توسعه شايسته گزيني را تدوين كرده است كه اميدواريم با اجراي آن شاهد شايسته‌سالاري وسيعي در سطح مديريت‌هاي كلان و خرد، در سطح ستاد و استان و شهرستان‌ها به ويژه مديريت مدارس باشيم.
تلاش براي ايجاد عدالت آموزشي و پرورشي، در سطح كشور به‌ويژه مناطق محروم، با راه‌اندازي شبكه تلويزيوني تعاملي، ايجاد تحول در حوزه اطلاع‌رساني، اولويت در پرداخت مطالبات مناطق مرزي و روستايي و طراحي بودجه‌ريزي عملياتي... از جهت‌گيري‌هاي مثبت و رو به جلو قلمداد مي‌شود.
برنامه‌ريزي توسعه نيروي انساني براي آينده آموزش و پرورش، از طريق دانشگاه فرهنگيان و مواضع اصولي وعلمي براي عدم ورود نيروي غير‌متخصص به حوزه تعليم وتربيت و تمركز بر اجراي مفاد سند تحول بنيادين از ديگر نكات مثبت است.
ارتباطات برون سازماني وزير آموزش و پرورش، در اين صد روزه براي معرفي اولويت‌ها وكمبودهاي نهاد تعليم وتربيت با شخصيت‌ها ومقامات موثر در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها، از پيشرفت و توازن خوبي برخوردار بوده است. براي حل مشكلات آموزش و پرورش نياز به يك عزم ملي و خيزش همگاني است، كه طبعا، ارتباطات خوب برون سازماني مي‌تواند مقدمه آن باشد. سيد‌محمد بطحايي به‌خوبي توانست سال تحصيلي خوب و بدون تنشي را با وجود همه مشكلات وكمبودها، در سطح كشور با همت بي‌نظير فرهنگيان عزيز وبزرگ منش، آغاز و فضاي آرامش‌بخشي را ايجاد كند.
معاون پرورشي و فرهنگي سابق وزارت آموزش و پرورش

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون