• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4009 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ بهمن

سخنراني پرحاشيه پنس

مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده روز دوشنبه در سومين و آخرين مقصد سفر خاورميانه‌اي خود به سرزمين‌هاي اشغالي رفت و مورد استقبال بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي قرار گرفت. اما اتفاق مهم‌تر سخنراني پنس در كنست (پارلمان رژيم اسراييل) بود كه با حواشي جالب توجهي همراه بود. پنس در سخنراني خود عنوان كرد روند انتقال سفارت امريكا به بيت‌المقدس پيش از پايان سال آينده ميلادي به پايان خواهد رسيد و دستور رييس‌جمهور براي انجام اين ماموريت روند آن را نيز تسريع كرده است. پنس همچنين در سخنان خود بر حمايت كامل از اسراييل تاكيد كرد. گفتني است پنس در دو مقصد ديگر خود يعني مصر و اردن بطور كامل از تصميم ايالات متحده مبني بر به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل تاكيد كرد. پنس در ادامه سخنان خود در كنست عنوان كرد كه ما در هفته‌هاي آينده طرح دولت را براي باز كردن سفارت در بيت‌المقدس در سال آينده پيش خواهيم برد. وي افزود رييس‌جمهور ما تصميم خود را در راستاي منافع امريكا اتخاذ كرده است و ما معتقديم اين اقدام به نفع صلح است.
اما سخنراني پنس بي‌حاشيه هم نبود. هنگامي كه مايك پنس قصد داشت سخنراني خود را آغاز كند، قانونگذاران عرب در كنست پلاكاردي را بالا بردند كه روي آن نوشته شده بود كه قدس شريف پايتخت ابدي فلسطين است. اقدامي كه بلافاصله با هجوم ماموران امنيتي براي پايين كشيدن اين پلاكاردها همراه شد كه نمايشي نه چندان جالب براي مايك پنس و شخص بنيامين نتانياهو بود. چرا كه نتانياهو قصد داشت بهترين استقبال را از معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده انجام دهد. ولي نمايندگان عرب كنست عنوان كرده بودند كه قصد تحريم سخنراني پنس را دارند. با اين وجود معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده از نتانياهو براي مهمان‌نوازي گرم تشكر كرد. وي همچنين تاكيد كرد: من اميدوار هستم كه دوران جديدي از بحث‌ها براي حل و فصل مسالمت آميز درگيري‌هاي دهه‌هاي اخير آغاز شود. وي مدعي شد كه ترامپ واقعا معتقد است كه مساله را مي‌توان حل كرد.
حنان عشراوي، يكي از مذاكره‌كنندگان بلندپايه فلسطيني گفت كه ديدار پنس از منطقه به عنوان حمايت از روند صلح مسخره است. عشراوي به راديوي رسمي فلسطين روز دوشنبه گفت: طرف امريكايي نمي‌تواند پس از آنكه بيت‌المقدس را به عنوان پايتخت اسراييل اعلام كرد در خصوص روند صلح صحبت كند.
گروه‌هاي فلسطيني نيز طبق برنامه‌اي از پيش تعيين شده براي روز سه شنبه يك تظاهرات سراسري را برنامه‌ريزي كردند و روز دوشنبه نيز در اعتراض به حضور پنس در سرزمين‌هاي اشغالي در بيت لحم دست به تظاهرات زدند. گفتني است هرچند مايك پنس يك مسيحي تندرو محسوب مي‌شوند و پيش از اين سه بار در سمت‌هاي ديگر به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرده بود اما هيچ يك از رهبران مسيحي منطقه نيز حاضر به ديدار با او نشدند. دليل اصلي آنها نيز اختلاف‌نظر بر سر سرنوشت بيت‌المقدس بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون