• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4009 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ بهمن

بريتانيا براي جنگ خيالي روسيه آماده مي‌شود

براي يك مشت پوند بيشتر

شهاب شهسواري| كمتر از 48 ساعت بعد از آنكه وزير خارجه روسيه از گسترش بي‌سابقه «روس‌هراسي» در غرب سخن گفت، اين‌بار فرمانده ستاد مشترك ارتش بريتانيا بود كه از تلاش براي افزايش قدرت رويارويي با روسيه سخن مي‌گويد. متن سخنراني نيك كارتر، فرمانده ستاد مشترك ارتش بريتانيا كه قرار است امروز در يك سخنراني در موسسه خدمات متحده سلطنتي براي پژوهش‌هاي دفاعي و امنيتي، بيان شود، توسط رسانه‌هاي بريتانيايي قبل از انجام اين سخنراني منتشر شده است. در اين متن، فرمانده ارشد ارتش بريتانيا مستقيما توان نظامي روسيه را مورد اشاره قرار داد و گفت: «اگر همزمان با دشمنان‌مان پيشرفت نكنيم، توانايي ما در حمله پيشگيرانه يا واكنش در برابر تهديدهاي آنها از ميان خواهد رفت.» سخنان فرمانده ارشد نظامي بريتانيا، بلافاصله بعد از انتشار راهبرد دفاع ملي ايالات متحده منتشر مي‌شود كه در آن نيز روسيه و چين به عنوان اصلي‌ترين تهديدها عليه امريكا مطرح شده‌بودند. به نوشته رسانه‌هاي بريتانيا، علم كردن تهديد روسيه از طرف مقام‌هاي نظامي و دفاعي بريتانيا، با اين هدف است كه كابينه را براي اختصاص بودجه بيشتر به نيروهاي مسلح تحت فشار قرار دهند.
به گزارش رويترز، فرمانده ارشد ارتش بريتانيا كه خواستار افزايش بودجه نظامي بريتانيا است در اين متن تاكيد مي‌كند: «زمان رسيدگي به اين تهديدها همين امروز است، نمي‌توانيم دست روي دست بگذاريم.» به نوشته رويترز قرار است در اين سخنراني نيك كارتر به توان هجومي دوربرد روسيه اشاره كند و رزمايش نظامي عظيم روسيه در كالينگراد را به عنوان شاهدي براي تهديدهاي روسيه مورد اشاره قرار دهد. در عين حال اين مقام نظامي بريتانيايي، در متن سخنراني‌اش از تهديدهاي «تركيبي (Hybrid)» سخن مي‌گويد و احتمال استفاده از عمليات سايبري را به عنوان يك تهديد مهم مطرح مي‌كند. در اين متن آمده: «رقابت‌هاي بين دولتي اكنون به شيوه‌هاي نو و هماهنگ‌تر از گذشته مجهز شده‌اند و بايد بيش از هر زمان ديگر آماده مقابله با آن بود. تهديدهايي كه مقابل ما است، امروز نه هزاران كيلومتر دورتر، بلكه در آستانه مرزهاي اروپاست. ما شاهد هستيم كه نه تنها جنگ سايبري در طول نبردهاي متعارف، بلكه در زندگي مردم عادي هم اثرات منفي مي‌گذارد. ما در بريتانيا از اين تهديدها در امان نيستيم.»
به نوشته رويترز، متن سخنراني ژنرال كارتر كه از سوي وزير دفاع بريتانيا، گوين ويليامسون هم مورد تاييد قرار گرفته است، در راستاي تلاش‌هاي مقام‌هاي كابينه در رقابت براي گرفتن سهمي بيشتر از بودجه رياضتي دولت ترزا مي‌ است. بريتانيا در حال حاضر، بر اساس تعهداتش به ناتو، مجموعا 2 درصد از كل توليد ناخالص داخلي كشور را در زمينه نيروهاي مسلح هزينه مي‌كند، اما مقام‌هاي نظامي اين كشور قصد دارند اين رقم را به 3 درصد برسانند. روز يكشنبه، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در مصاحبه‌اي با روزنامه كامرسنات ضمن اشاره به اظهارات و اقدامات اخير كشورهاي غربي گفته ‌بود: «روسيه هراسي فعلي بي‌سابقه است. هيچ‌وقت در دوران جنگ سرد چنين چيزي را شاهد نبوديم. آن موقع، قواعد و آداب و رسوم مشخصي حاكم بودند. حالا تمام آن قواعد كنار گذاشته شده‌اند.» كمتر از يك ماه پيش، در آستانه سال نوي ميلادي، نيروي دريايي بريتانيا در عملياتي تبليغاتي، يك ناو جنگي روسي را كه از نزديكي آب‌هاي بريتانيا در حال عبور بود، با اعزام چندين ناوشكن و هلي‌كوپتر براي ساعاتي تعقيب كرد. به نوشته روزنامه گاردين، روسيه از زماني كه سال 2014 تصميم گرفت كريمه را به خاك خود ضميمه كند، به يك مترسك بسيار موجه براي ترساندن اروپايي‌ها بدل شده است. اما بريتانيا آنقدر از مرزهاي روسيه دور است كه روسيه يك تهديد منطقه‌اي عليه بريتانيا محسوب نشود، با اين حال نيروهاي بريتانيايي در كنار امريكا و ناتو در آب‌هاي درياي بالتيك، براي رويارويي با روسيه مستقر شده‌اند تا نسبت به تهديد بسيار غيرمحتمل تلاش روسيه براي تجاوز سرزميني، بازدارندگي ايجاد كنند. به نوشته گاردين ممكن است روسيه توان تهديد جنگ تركيبي (Hybrid Warfare) عليه بريتانيا داشته‌باشد و از طريق حملات سايبري بتواند بخشي از توان خدماتي دولت را مثلا در حوزه انتخابات مختل كند. گاردين مي‌نويسد بودجه نظامي بريتانيا، همين امروز هم از هر كشور ديگري در اتحاديه اروپا بيشتر است و مشكل كمبود بودجه نيست، بلكه مشكل خرج شدن بودجه در زمينه‌هاي گراني همچون نيروي هسته‌اي تريدنت و ناوهاي پرهزينه هواپيما بر است كه باعث مي‌شود بودجه كافي براي نيروهاي مسلح متعارف باقي نگذارد.
گاردين مي‌نويسد فيليپ هاموند، وزير دارايي بريتانيا با وجود اينكه پيش از اين مقام وزارت دفاع را در اختيار داشته، به هيچ‌وجه موافق افزايش بودجه دفاعي بريتانيا نيست، چرا كه در بخش‌هاي مختلف ديگر فشارهاي زيادي بر او وارد مي‌شود. گاردين تاكيد مي‌كند رسم اين بود كه وقتي نيروهاي مسلح مي‌خواهند درخواست بودجه بيشتر را مطرح كنند، ژنرال‌هاي بازنشسته و پيرتر اول ايده را مطرح مي‌كنند، اما اين‌بار فرمانده ستاد مشترك، در شرايطي كه رابطه خوبي هم با ويليامسون، وزير دفاع ندارد، با جلب موافقت او، شخصا اين پيشنهاد را مطرح كرده است. حال فيليپ هاموند در شرايطي قرار دارد كه بايد انتقادهاي بي‌وقفه نظاميان بازنشسته بريتانيايي را در صورت قبول نكردن افزايش بودجه به جان بخرد. به گزارش گاردين در شرايطي كه قرار است گزارش ارزيابي دفاعي بريتانيا، چند ماه ديگر منتشر شود، بايد منتظر درز اطلاعات و سخنراني‌ها و انتقادهاي متعددي در مورد وضعيت نيروهاي دفاعي بريتانيا باشيم. فيليپ هاموند در برابر فشار نظامي‌ها چند بهانه دارد. از جمله به تازگي گزارشي از سوي كابينه بريتانيا در مورد وضعيت كلي امنيتي بريتانيا تهيه شده است كه تهديد اصلي عليه امنيت ملي را خطرات تروريستي گروه‌هاي تندرو در خاك اين كشور معرفي مي‌كند. هاموند سعي خواهد كرد از اين ارزيابي‌ها در برابر استدلال‌هايي كه در مورد خطر بازيگران بزرگ دولتي خارجي، از جمله روسيه مطرح مي‌شود، استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون