خلاصي هند از آلودگي هوا
وجيهه قنبري
از گرمسار برميگشتم، نزديك تهران كه شدم فقط هالهاي از برج ميلاد را ديدم. با وجود بارندگيهاي اخير پنجشنبه عصر، تهران ميان آن همه غبار بيرنگ و بيحال به نظر ميرسيد. غصهام گرفت. از تهران كه خارج ميشوي تازه متوجه ميشوي ريه ات سنگين از آلودگي است، وقتي هم بازميگردي، از همان دور، تصوير غبار گرفته شهر چشمانت را سنگين ميكند. گرچه عصر روز 13 ارديبهشت ماه، تهران از فاصلهاي دور بيرمق از آلودگي بود اما گزارشهاي كنترل كيفيت هوا نشان ميدهد كه هواي شهر سالم بوده است. حسين شهبازي، مدير واحد مدلسازي و پيشبيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران همان روز اعلام ميكند كه ميانگين شاخص كيفيت هوا در حال حاضر ۶۲ است و در شرايط سالمي قرار دارد، اما نميدانم چرا چشمهاي من جور ديگري ميبيند و ريههايم وقتي وارد شهر ميشوم چيز ديگري حس ميكنند. خدا باد و باران را از سر شهر تهران كم نكند. روزي كه وارد كشور هند شدم، صداي بوق آن همه ماشين و آتو (سهچرخههايي موتوري)، امانم را بريد. از ديدن آن همه ماشين و اتوبوس و موتوسيكلت و آدم سرم به دوران افتاده بود اما ريههايم سنگين از سرب نبود و چشم هايم نميسوخت. بنگلور بيش از 10 ميليون نفر جمعيت دارد اما ميتواني ميان آن جمعيت و وسايل نقليه بيشمار نفس بكشي لااقل آن زمان براي من اينطور بود. فارغ از بارانهاي وقت و بيوقت و درختان زيادي كه هواي شهر را قابل نفس كشيدن كرده بودند، گمانم استفاده از خودروهاي هيبريدي هم تاثيرگذار بود؛ خودروهايي كه تعدادشان در اين شهر سبز اما شلوغ و پرصدا كم نبود. استفاده از خودروهاي كوچك هيبريدي در بنگلور اتفاق معمولي بود و شايد تجربهاي موفق كه مقامات مسوول هند را بر آن داشت تا اعلام كنندكه وزارت صنايع سنگين با همكاري سازمان ملي حملونقل كشورشان در حال كار روي سياستهاي ترويج استفاده از خودروهاي الكتريكي هستند. آنها ميخواهند تا سال 2030 فروش هر نوع خودروي بنزيني و ديزلي را ممنوع كنند. همانطور كه در سال 2014، فروش خودروهاي ديزلي را در دهلينو ممنوع كردند و اجازه ندادندكاميونهايي كه بيش از 10 سال عمر دارند، وارد شهر شوند. به نظر ميرسد خلاص شدن از آلودگي هوا موضوعي جدي براي مسوولانش به شمار ميرود و به هر دري ميزند تا محيط زيست و مردمش را نجات دهد. روزنامهنگار