خلاقيت راه تازه ما است
آرش نورآقايي
«چه كارهايي بايد انجام دهيم؟» مهمترين سوالي است كه در كشورهاي مختلف و در محتواهاي توليد شده براي گردشگران درنظر ميگيرند. اين توليد محتوا ديگر «مقصد محور» نيستند و «گشت محور» شدهاند. مثلا ميگويند اگر به پاريس ميرويد براي ديدن برج ايفل چه كنيد و سفر را با چه اتفاقهايي بگذرانيد. اما در ايران محتواهاي توليد شده بهويژه در حوزه ديجيتال بسيار فقير است. ما نه در مطالب مكتوب و نه در فضاي مجازي يا ابزار ديجيتالي نتوانستهايم محتوايي درخور تهيه كنيم و حتي يك سايت حرفهاي كه مطالب بهروز در حوزه گردشگري داشته باشد هم نداريم. حالا ممكن است بگوييد كه بخش خصوصي در اين حوزه كارهايي انجام داده، اما واقعا اين محتوا چقدر بهروز و خلاق است و به گردشگري كه به ايران ميآيد، كمك ميكند؟ فقر محتوا در اين حوزه باعث شده تا يك مطلب در سايتهاي مختلف تكرار شود و هيچ توليد تازه و بهروزي نداشته باشيم. در اين فقر و كمبود محتوا ميشنويم كه تا سال 2020 بازاريابي در حوزه گردشگري براساس توليد محتوا انجام ميشود و با اين حساب، ما نه تنها در شاخههاي مختلف گردشگري با مشكل روبرو هستيم كه در اين حوزه هم تنها دوسال وقت داريم تا با جهان هماهنگ شويم و در رقابت جذب گردشگر، حرفي براي گفتن داشته باشيم. دو سالي كه با توجه به وضعيت فعلي توليد محتوا، سالهاي سختي به نظر ميرسند. در روزهاي اخير جشنوارهاي به نام «ماكوگرام» در ماكو برگزار شد. شصت نفر شركتكننده در اين جشنواره همه اهل سفر بودند و تلاش كردند در فضاي مجازي با يك انقلاب هشتگي، فيلم، كليپ، عكس و متنهاي خود، اين مسير جديد بازاريابي گردشگري را معرفي كنند. اين جشنواره موفق بود و منطقه ماكو ناگهان در فضاي مجازي «پررنگ» شد. اين تجربه كوتاه نشان ميدهد كه ما ميتوانيم از عهده اين بازاريابي بربياييم و در آن موفق باشيم؛ فقط به شرط اينكه خلاقيتها و راههاي تازه را جدي بگيريم.