كمبود جدي فضاي آموزشي در مناطق مرزي و جنگي
رييس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه با كمبود جدي فضاهاي آموزشي در مناطق مرزي به ويژه مناطقي كه در هشت سال دفاع مقدس زيرساختهاي لازم را از دست دادند روبرو هستيم، گفت: كمبود امكانات و تجهيزات آموزشي و كمبود نيروي انساني نيز وجود دارد و ما چند سال گذشته از طريق خريد خدمات آموزشي و سرباز معلم توانستيم بخشي از تامين نيرو را انجام دهيم اما با مشكل جدي مواجهيم. مجتبي زينيوند در برنامه تلويزيوني پرسشگر كه با موضوع «چالشهاي آموزش و پرورش در مناطق مرزي» برگزار شد با اشاره به شوراي سياستگذاري و هماهنگي مناطق مرزي گفت: در جلسه ۵۷۷ شوراي امنيت ملي و زماني كه طرح جامع امنيت پايدار مناطق مرزي را تصويب كردند يك كارويژه مرزي زيرنظر شوراي مرزي به تصويب رسيد. وي ادامه داد: در ماده ۵۵ همين طرح جامع امنيت پايدار كه مربوط به مسائل فرهنگي، سياسي، اجتماعي و آموزشي است تكاليف را براي آموزش و پرورش مشخص كرده است. اين مصوبه مربوط به ماده ۲۰۳ برنامه پنجم توسعه است. در ماده ۶۷ نيز به تشكيل شوراي سياستگذاري و هماهنگي آموزش و پرورش مناطق مرزي اشاره شده است و سازمان مدارس غيردولتي به عنوان متولي اين شورا تعيين ميشود. رييس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه مهمترين وظيفه اين شورا، تدوين يك استراتژي هماهنگ در رابطه با همه نهادها، دستگاهها، وزارتخانهها و سازمانهاي در سطح ملي و ادارات در سطح استانهاست، اظهار كرد: اين شورا در زمينه مسائل فرهنگي، سياسي، اجتماعي و تدوين سياستها، راهبردها و برنامههاي موثر و مرتبط براي تقويت شاخصهاي توسعهاي مناطق و برنامهريزي جهت ارتقاي برنامههاي آموزش و پرورش، ايجاد يك راهكار تعاملي براي استفاده از ظرفيت همه دستگاهها در خصوص مسائل مرتبط با آموزش و پرورش را دنبال ميكند. زينيوند در پاسخ به پرسشي درباره چرايي عدم بهرهگيري آموزش و پرورش از هيچكدام از بازارچههاي مرزي و امكانات آن اظهار كرد: نه فقط از اين بازارچهها استفاده نميكند بلكه تصور كنيد در منطقهاي چون ايلام (كه حدود ۱۱ درصد ذخاير گاز و چهار درصد ذخاير نفتي كشور متعلق به آن است و قطب سوم پتروشيمي كشور محسوب ميشود و روزانه در مخازن چشمه شيرين و دهلران ۱۸۵ هزار بشكه نفت صادر ميشود) بيشترين مشكلات را به لحاظ فضاي آموزشي مناطق داريم. ايسنا