• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

با محدود شدن معافيت تحريمي از امريكا

تلاش كره‌جنوبي براي فرار از وابستگي نفتي به ايران

گروه اقتصادي

كره‌جنوبي به عنوان اقدامي براي جايگزيني نفت ايران در حال خريد آزمايشي نفت فوق سبك امريكاست.

كره‌جنوبي به امتحان نفت فوق سبك امريكا كه توسط شركت انرژي آناداركو به عنوان جايگزين نفت خام ايران فروخته مي‌شود را آغاز كرده است. كره منتظر نظر واشنگتن در مورد ادامه خريد نفت ايران است. بر اين اساس به نظر مي‌رسد امريكا در حال فشار بر كره‌جنوبي است تا نياز اين كشور‌ به نفت‌ ايران از ميان برود.

همچنين در تير ماه سال گذشته خبري در خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت مبني بر اينكه منابع كشتيراني و صنعتي، كره‌جنوبي با هدف يافتن جايگزيني براي نفت ايران، ميزان خريد نفت تركيبي «سي پي سي بلند» در سال 2018 را به چهاربرابر مدت مشابه سال گذشته رسانده است. همزمان با كاهش خريد نفت كره‌جنوبي از ايران، ارسال محموله‌هاي نفت قزاقستان به كره‌جنوبي از ماه مه ‌به اين طرف به ارقامي بي‌سابقه رسيده و انتظار مي‌رود در ماه جولاي به بيش از 284 هزار بشكه در روز برسد.

كره‌جنوبي در بازه زماني ژانويه تا جولاي امسال
4 ميليون تن نفت سي پي سي بلند خريداري كرده، در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل از آن تنها يك ميليون تن بوده است.

نفت سي ‌پي ‌سي بلند، عمدتا از نفت خام قزاقستان تشكيل شده و بخشي از اين نفت تركيبي نيز از ميادين نفتي روسيه در درياي خزر تامين مي‌شود. اين نوع نفت از طريق خط لوله به پايانه يوژنايا اوزريوكاي روسيه در ساحل درياي سياه منتقل مي‌شود. بر اين اساس همچنين مي‌توان به اين تحليل رسيد كه كره‌اي‌ها از مدت‌ها پيش براي تحقق اين امر تلاش كرده‌اند تا بتوانند وابستگي خود به نفت ايران را كاهش دهند. اين در حالي است كه كره‌جنوبي يكي از بزرگ‌ترين مشتريان آسيايي ايران است و يكي از 8 وارد‌كننده‌اي بود كه بعد از وضع دوباره تحريم‌ها عليه ايران، براي ادامه خريد نفت اين كشور معافيت گرفت. انتظار مي‌رود واشنگتن اين معافيت‌ها را در ماه مه كاهش دهد كه باعث مختل شدن عرضه ميعانات گازي، يك نفت خام فوق سبك توسط ايران مي‌شود. كره‌جنوبي از اين نفت در صنعت بزرگ پالايشگاهي و شيميايي خود استفاده مي‌كند. به نظر مي‌رسد نفت سبك وست تگزاس جايگزيني احتمالي براي نفت ايران است چون وقتي پالايش مي‌شود مقادير قابل‌توجهي محصول نفتاي پالايش شده مي‌دهد كه براي توليد مواد پتروشيمي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بيشتر نفت خام سبك
وست تگزاس در بخش غربي حوزه پرمين در تگزاس توليد مي‌شود. جان كريستيانسن، سخنگوي آناداركو تاييد كرد كه اين شركت نفت سبك وست تگزاس را صادر مي‌كند و گفت كه مقدار اين صادرات در آينده افزايش مي‌يابد ولي تاييد نكرد كه كره‌جنوبي در حال آزمايش اين درجه نفت خام است. اس كي انرژي، پالايشگاه برتر كره‌جنوبي و هيونداي اويل بنك، كوچك‌ترين پالايشگاه اين كشور در حال مطالعه عيار اين نفت خام و آزمايش نمونه‌ها هستند.

يك منبع آگاه گفت: «اين نفت مي‌تواند جايگزين نفت سبك ايران باشد ولي بايد كيفيت آن را دوباره چك كنيم.» علاقه كره‌جنوبي به نفت سبك تگزاس از آنجا ايجاد شد كه ركورد توليد نفت امريكا و صادرات آن به دولت ترامپ اجازه داد از انرژي به عنوان يك اهرم فشار در سياست خارجي استفاده كند. بزرگ‌ترين تلاش امريكا تحريم‌ها عليه صنعت نفت ايران و ونزوئلا بوده است.

سئول در حال مذاكره با امريكا براي تمديد معافيت‌هاست و اعلام كرده جايگزين‌هاي كمي براي ميعانات گازي ايران دارد. كره‌جنوبي احتمالا مجبور است واردات فعلي خود را از ايران بين 5 تا 20درصد كاهش دهد.كره‌جنوبي كه يك متحد سياسي امريكاست، نمي‌خواهد روابطش با واشنگتن را به خطر بيندازد. در مذاكرات هفته گذشته با مقامات دولت امريكا، كره‌جنوبي خواستار حداكثر انعطاف‌پذيري با تاكيد بر اهميت نفت سبك ايران براي صنعت پتروشيمي خود شد. واشنگتن سعي دارد صادرات نفت ايران را به كمتر از يك ميليون بشكه در روز برساند، يعني كمتر از 2.5 ميليون بشكه در روزي كه در ماه مه گذشته صادر شد.

شركت ملي نفت كره‌جنوبي اعلام كرد اين كشور حدود 176237 بشكه در روز نفت خام ايران را در ژانويه تا فوريه وارد كرد كه 38.5درصد نسبت به همين دوره در سال گذشته كمتر بود. طبق گزارش وزارت انرژي امريكا، ميانگين صادرات نفت خام اين كشور به كره‌جنوبي حدود 256000 بشكه در روز در 2018 بود ولي واردات در فوريه به 443 هزار بشكه در روز افزايش يافت. كره‌جنوبي انواع ديگري از نفت خام سبك امريكا را مي‌خرد ولي اس كي انرژي و هيونداي اويل بنك اخيرا محموله‌هاي نفتي از ايگل فورد تگزاس را كاهش دادند چون ناخالصي‌هايي در نفت پيدا كرده بودند. نفت سبك وست تگزاس را بايد تا حد زيادي با ساير درجات نفت مخلوط كرد تا قابل فروش در كاشينگ اوكلاهاما در معاملات آتي امريكا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون