• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

عدد و رقم

۶.۶ ميليارد پوند

زيان انگليس پس از برگزيت ر هر سه ماه

موسسه اعتبارسنجي و رتبه‌دهي اس‌اندپي گلوبال، در جديدترين بررسي خود اعلام كرد كه اقتصاد انگلستان پس از رفراندوم خروج از اتحاديه اروپا، در هر سه ماه ۶.۶ ميليارد پوند ضرر كرده است. به گزارش رويترز، موسسه اعتبارسنجي و رتبه‌دهي اس‌اندپي گلوبال، در جديدترين بررسي خود اعلام كرد كه اقتصاد انگلستان پس از رفراندوم خروج از اتحاديه اروپا، در هر سه ماه ۶.۶ ميليارد پوند ضرر كرده است. در گزارشي كه روز پنجشنبه منتشر شد، اقتصاددان ارشد اين موسسه رتبه‌دهي، بوريس گلس، گفت كه اگر انگلستان در ژوئن ۲۰۱۶ به خروج از اتحاديه اروپا راي نمي‌داد، پنجمين اقتصاد بزرگ دنيا، در پايان ۲۰۱۸، بيش از ۳ درصد بزرگ‌تر شده بود. او ادامه داد: نرخ متوسط رشد ۳ ماهه انگليس، به جاي ۰.۴۳ درصد كنوني، ۰.۷ درصد مي‌شد. بوريس گلس گفت: بلافاصله پس از رفراندوم، نرخ پوند حدود ۱۸ درصد افت كرد. اين يكي از اصلي‌ترين شاخص‌هاي تاثير منفي راي به برگزيت و سقوطي كه به وجود آورده، است و باعث شده تورم در تمام اقتصاد منتشر شود. با گران‌تر تمام شدن واردات به علت سقوط ارزش پوند، تورم رشد كرده و ميزان مصرف و هزينه‌كردهاي خانوارها را محدود كرده است. اس‌اندپي تخمين زده است كه تا سه ماهه سوم ۲۰۱۷، تورم ۱.۸ درصد به علت برگزيت افزايش يافته است.

۸۰درصد

خودكفايي در توليد قطعات خودرو

مازيار بيگلو دبير انجمن قطعه‌سازان درباره‌ اقدامات موجود براي رفع موانع قطعه‌سازان گفت: سه اقدام اصلي پيش روي انجمن براي بهبود شرايط قطعه‌سازان؛ اصلاح قيمت‌ها، كنترل نقدينگي و تسهيل انتقال ارز است كه با تحقق اين امور، مشكلات پيش روي قطعه‌سازان حل خواهد شد.

بيگلو افزود: در حال حاضر اقدامي براي باز شدن سامانه ثبت سفارش كالا انجام نشده است و اولين كار براي برطرف شدن اين موانع اين است كه دولت و بانك مركزي موانع انتقال ارز را برطرف و ثبت سفارش را تسهيل كنند. بيگلو در خصوص اصلاح قيمت قطعات به عنوان يكي از راهكار‌هاي پيشنهادي براي حل مشكلات قطعه‌سازان، توضيح داد: اصلاح قيمت‌ها در حال انجام است. در واقع قيمت محصولات يك‌سري از قطعه‌سازان كه مدارك خود را تكميل كرده و ارايه داده‌اند، اصلاح شده است. ساير قطعه‌سازان نيز در حال تكميل مدارك هستند تا پس از ارايه، بررسي قيمت‌ها انجام شود. دبير انجمن قطعه‌سازان در خصوص بومي‌سازي قطعات گفت: برنامه‌ريزي براي بومي‌سازي از مدت‌ها قبل تدوين شده است. اما نكته‌ قابل ذكر اين است كه تمامي خودروساز‌هاي دنيا قطعات‌شان بومي نيست؛ مانند شركت خودرو بي‌ام دبليو آلمان كه حدود ۶۰ درصد قطعات مورد نياز صنعت خودرو را از كشور‌هاي خارجي رفع و وارد مي‌كند. وي تصريح كرد: بومي‌سازي قطعات استاندارد باعث رونق هرچه بيشتر اقتصاد كشور مي‌شود و در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد قطعات خودروسازي‌ها داخلي است و فرآيند توليد تا كاربرد اين قطعات در داخل ايران انجام مي‌شود.

 

۲۱ ميليارد دلار

درآمدزايي دولت در سال 98

محمد باقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اولويت كار اين سازمان براي سال ۹۸ اظهار كرد: با توجه به اينكه ما با محدوديت منابع و تعداد بالاي اهداف و طرح‌هاي عمراني و اجتماعي مواجه هستيم قطعا بايد تغييراتي در شيوه تخصيص منابع و مصارف ايجاد كنيم. وي افزود: بايد براساس منشور ابلاغي توسط مقام معظم رهبري در راستاي گام دوم انقلاب اصلاح ساختاري در بودجه صورت بگيرد و ما از اين موضوع استقبال خواهيم كرد، به همين جهت يك برنامه ويژه در ۴ سر فصل آماده كرده‌ايم كه بتوانيم به نحو شايسته‌اي اين اصلاح را در سال ۹۸ اجرا كنيم. نوبخت تصريح كرد: با وجود محدوديت‌هاي پيش روي دولت پيش‌بيني مي‌شود كه در سال جديد ۲۱ ميليارد دلار درآمدزايي خواهيم داشت. رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما خود را متعهد به اختصاص ۱۴ ميليارد دلار براي تامين مايحتاج مردم با ارز ۴۲۰۰ تومان كرده‌ايم. وي ادامه داد: ممكن است گفته شود برخي با دريافت ارز۴۲۰۰ توماني مايحتاج مردم را به كشور وارد نكرده يا بعضا اجناسي را بر مبناي نرخ ارز دولتي به مردم عرضه نكردند؛ لذا در نظر داريم كه خودمان بر مبناي ارز۴۲۰۰ اقدام به واردات محصولات مورد نياز مردم كرده و به واسطه كالا برگ‌هاي الكترونيكي و روش‌هاي ديگر بر اساس اراده مجلس و دولت آنها را بين اقشار جامعه توزيع كنيم. نوبخت در پايان گفت: تصميم ما اين است كه قيمت ارز و نوسانات آن را به زندگي مردم و مايحتاج آنها گره نزنيم.

 

٥٢ درصد

رشد ارزش معاملات بورس

بررسي آمارهاي معاملاتي سال ۱۳۹۷ بورس كالاي ايران حاكي از آن است كه ارزش كل معاملاتي اين بورس در سه بخش بازار فيزيكي، بازار قراردادهاي مشتقه و بازار مالي به رقمي بيش از ۱۷۸۶ هزار و ۳۰۵ ميليارد و ۶۳۱ ميليون ريال رسيد كه در مقايسه با سال ۱۳۹۶ با رشد ۵۲ درصدي رو به رو شد.

سال گذشته بيش از ۲۴ ميليون و ۸۴۰ هزار تن انواع كالا به ارزشي بيش از ۸۸۴ هزار و ۳۰۸ ميليارد و ۵۹۸ ميليون ريال در بازار فيزيكي بورس كالاي ايران دادوستد شد كه كاهش ۷ درصدي حجم معاملات و رشد ۷۷ درصدي ارزش معاملات به ثبت رسيد.

حجم معاملات محصولات صنعتي و معدني نيز در اين مدت به بيش از ۷ ميليون و ۷۷۱ هزار تن رسيد و ارزشي بيش از ۳۲۷ هزار و ۴۵۶ ميليارد و ۱۴۸ ميليون ريال را رقم زد.

بررسي عملكرد بازار فيزيكي در سال گذشته حاكي از آن است كه در تالار محصولات صنعتي و معدني بيش از ۶ ميليون و ۴۸۶ هزار تن فولاد، ۲۳۰ هزار و ۱۲۵ تن مس، ۱۱۸ هزار و ۱۰ تن آلومينيوم، ۶۰۷۰ تن روي، ۴۲۹ تن كنسانتره و ۵هزار و ۴۷۰ تن كنسانتره موليبدن معامله شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون