ادامه از صفحه اول
سيل بيسابقه و مسووليت ما
با كمترين امكانات صحنههاي شورانگيزي از نوع دوستي آفريدند حقيقتا مايه افتخار و مباهات است. چه بسا همين همبستگي و همياري دشمنان را متقاعد كرده باشد كه با ملتي بزرگ و بالغ و سرزنده روبروست. اگر اختلافات سياسي نبود و برخي خيال موجسواري در سر نميپروراندند و مديريت متمركز دولت اعمال ميشد امكان امداد و خدمترساني بيشتر فراهم ميشد و هنوز هم بايد در اين زمينه هماهنگيهاي لازم اعمال شود تا در هر حادثهاي مسووليت و تكليف و اختيار هر سازمان و نهادي كاملا مشخص باشد.
در اين حادثه بيش از گذشته ثابت شد كه امريكا با تحريمهاي خود دقيقا ملت ايران را نشانه رفته است و اين محرومان آق قلا و گميشان و معمولان و پلدختر و ايلام و دشت آزادگان و سرپلذهاب و روستاهاي دوردست هستند كه تيرهاي زهرآگين ستم امريكايي را دريافت ميكنند.
امروز ديگر بحث تنگنا براي مردم يا نظام سياسي كشور نيست. امروز امريكا با تحريمهاي خود رسما به تروريسم اقتصادي رو آورده است و عليه ايرانيان مشغول جنايت است. هر شهروند ايراني كه در اثر تحريمهاي امريكا در اين حادثه و هر حادثه ديگري دچار خسارت جاني و مالي شود و امكان لازم براي مساعدت را نيابد دولت امريكا و شخص رييسجمهور اين كشور مسووليت حقوقي و كيفري خواهند داشت و روزي بايد دادگاهشان برگزار شود و ايشان به عنوان متهم درجه يك بخشي از مصائب ملت ايران پاسخگوي اعمال نفرتانگيز خود باشند. اگر امريكا عهدشكني نكرده و از برجام خارج نشده بود قطعا تاكنون ناوگان هوايي و زميني كشور نوسازي شده بود، يگانهاي مختلف امدادي تجهيز شده بودند و امكانات مالي دولت براي رسيدگي همهجانبه به سيلزدگان مظلوم فراهم بود. پيشنهاد بنده به عنوان يكي از نمايندگان مردم اين است كه وزارت خارجه در اين زمينه فعال شود و راههاي پيگرد حقوقي و قضايي دولتمردان امريكا در مجامع مربوطه را جدا مورد بررسي قرار دهد. مسدود شدن حسابهاي هلال احمر كه ماموريتي كاملا امدادي دارد به وسيله تحريمهاي مالي امريكا واقعا مقدمه يك جنايت است و هيچ توجيهي جز خصومت با شهروندان بيگناه ايران ندارد. جا دارد ايرانيان خارج از كشور مخصوصا بسياري از آنها كه از ثروت و موقعيت اجتماعي و سياسي و فرهنگي در كشورهاي غربي برخوردارند در اين زمينه فعال شوند و وظيفه خود نسبت به وطن را به انجام برسانند. اختلافات سياسي و عقيدتي در چنين عرصهاي كوچكترين توجيهي براي عدم امدادرساني به هموطنان ندارد و تاريخ در اين باره قضاوتي صريح خواهد كرد. آنها كه شرمآورانه به رييسجمهور امريكا نامه مينويسند و رذيلانه خواستار تحريم و حتي حمله نظامي عليه مردم خويش ميشوند در اين معادله انساني جايي ندارند، سخن با آنهاست كه هنوز عرق ملي دارند و هنوز فراموش نكردهاند كه هر چه دارند از ايران است، آنان بايد صداي رساي ملت خويش شوند و هرجا كه هستند پرده از ستم امريكا بردارند و افكار عمومي دنيا را عليه دولت خيره سر ايالات متحده بسيج كنند. چگونه كسي ميتواند ايراني باشد، در مجامع مختلف به سعدي و حافظ و فردوسي افتخار بورزد و به وسيله آنها براي خود و فرهنگ خويش آبرو بخرد ولي هموطنانش در گرداب مصائب و ستم باشند و دم برنياورد؟ ايراني بودن به فارسي سخن گفتن نيست به اين است كه چو عضوي به دردآورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. اگر ايران نباشد، اگر ايران مستظهر به ملتي بزرگ نباشد هيچ ايراني در هيچ كجاي جهان عزيز و مورد احترام نخواهد بود. به ياري خداوند از اين تنگنا هم عبور خواهيم كرد و همه امكانات كشور براي ياري هموطنان سيلزده بسيج خواهد شد ولي عملكرد همه از داخل تا خارج جلوي روي ملت ايران قرار خواهد گرفت و قضاوت با آنها خواهد بود.
سيل عليه راه
بعد از وقوع سيل در چند حوزه مشكلاتي رخ داد. حوزه اول كه بيشترين خسارت را تحميل كرد، راه بود. 234 محور شرياني، اصلي، فرعي و روستايي به دليل سيلاب، ريزش كوه و رانش زمين بسته شدند و تاكنون حدود 206 محور بازگشايي مجدد شده است. از سويي ديگر برخي راهها به قدري آسيب ديدند و تخريب شدند كه عملا بازگشايي آنها ممكن نبود بنابراين 33 راه دسترسي موقت احداث شد تا گروههاي امدادي بتوانند به مردم گرفتار در سيل برسند. 12576 راه شرياني، اصلي، فرعي و روستايي نيز آسيب ديدهاند كه براي ارزيابي ميزان خسارت بايد منتظر ماند تا كار گروههاي ارزيابي خسارت كه از ساعات اوليه وقوع بحران كار خود را آغاز كردهاند، به پايان برسد.
ابنيه فني آسيب ديده شامل پل، آبنما و ... نيز در حدود 6896 دستگاه بوده است كه براي برآورد هزينه بازسازي و تعمير نيز به اطلاع كارشناسان نياز است. حوزه ديگر آسيب ديده، ريلي بود. محور گرگان به اينچه برون همچنان بسته است و مسير گرگان به جنوب هم با مشكلاتي دست و پنجه نرم ميكند. مسير پل سفيد در مازندران نيز يكي ديگر از محورهاي درگير سيل است.
حوزه فرودگاهي نيز يكي ديگر از حوزههاي تحتتاثير سيل بود؛ گرچه كمتر از ساير حوزههاي حمل و نقلي آسيب ديد. سيل نزديك به 40 هكتار از فرودگاه گرگان را درگير كرده بود اما در نهايت توانستيم فرودگاه را در حالت عملياتي نگه داريم. اما اين اتفاق براي فرودگاه خرم آباد نيفتاد بطوري كه يك روز فرودگاه اين شهر به دليل حجم بالاي آب وارده، از دسترس خارج شده بود اما به دليل اينكه فرودگاه تنها راه كمكرساني سريع به اين استان بود، تلاشها براي باز نگه داشتن از همان لحظات اوليه سيل آغاز شد.
در حوزه دريانوردي و بنادر نيز مشكلي رخ نداد هر چند در اين حوزه تلاشها براي مديريت ايمني بود. از سويي ديگر به دليل ادامهدار بودن بارشها در برخي روزها محدوديتهايي براي كشتيهاي مسافرتي اعمال شد.
برآورد اوليه تيم ارزياب وزارت راه در استانهاي سيلزده در حوزه راه و حمل و نقل، 1560 ميليارد تومان است كه براي برآوردهاي دقيق بايد منتظر گزارشهاي بعدي ماند.