• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

چرا فردوسي‌پور حذف شد؟

برنامه 90 ، قرباني ارزش افزوده

علي كربلايي

 

 

سرويس‌هاي «ارزش افزوده» اين روزها بحث اصلي فضاي مجازي است و وزير ارتباطات هم مصرانه پيگير روشن شدن وضعيت آنهاست. اما اخيرا شايعه‌ و شائبه‌اي در فضاي رسانه‌اي مطرح شده كه حذف برنامه 90 از شبكه 3 را هم مرتبط با اين شيوه جديد درآمدزايي تلويزيون مي‌داند. صداوسيما مدت‌هاست كه در برنامه‌هايش با تبليغ اپليكيشن‌ها و كدهاي دستوري USSD كه مرتبط با سرويس‌هاي ارزش افزوده هستند، درآمدزايي مي‌كند. تنها برنامه پربيننده تلويزيون كه هنوز وارد اين بازي نشده بود و گويا قصد هم نداشت به اين شيوه درآمدزايي تن بدهد، برنامه 90 بود. عادل فردوسي‌پور به هر دليلي حاضر نبود تا شيوه درآمدزايي برنامه‌اش را تغيير بدهد و وارد فضاي ستاره مربع‌ها بشود.

برنامه جايگزين 90 كه با برند و نام برنامه قديمي «فوتبال برتر» با اجراي محمدحسين ميثاقي روي آنتن رفت، يكي از نمادهاي تبليغ سرويس‌هاي ارزش افزوده است. بعد از اتفاقاتي كه در سال جديد رخ داد و جاي برنامه 90 خالي شد، فوتبال برتر با يك دكور بسيار پرهزينه و به شيوه برنامه‌هاي مطرح خارجي مانند Match of the Day پخش شد و كارهاي گرافيكي زيبا و جذاب و حضور محسوس يك تيم بزرگ پشتيباني از مشخصه‌هاي اصلي اين برنامه بود. اين دكور بزرگ، كارهاي گرافيكي قوي، يك تيم بزرگ از نويسندگان و گزارشگران، نشان‌دهنده اين است كه اين برنامه يك‌شبه سر از تخم درنياورده و هفته‌ها روي آن كار شده است. روبيكا در هر لحظه و هر ثانيه اين برنامه به شكلي حضور دارد. اخيرا يك مسابقه زنده اينترنتي اطلاعات عمومي به نام «روبي‌كيو» با سبك ديگر مسابقات اينچنيني كه باب شده هم 5دقيقه از وقت اين برنامه را مي‌گيرد تا مشخص شود كه «روبيكا» آنتن‌دار اين برنامه است و «فوتبال برتر» تنها يك بستر براي تبليغ اين اپليكيشن است. برنامه «ستاره‌ساز» يكي از برنامه‌هايي است كه توسط روبيكا سازماندهي شده و در بستر اپليكيشن پخش مي‌شود، با تيم اجرايي و پشتيباني دقيقا يكسان با تيم «فوتبال برتر» ساخته مي‌شود.

اينكه اين اتفاق بد است يا خوب، موضوع اصلي اين گزارش نيست. مساله مشخص و روشن اين است كه درآمد بالقوه ليگ برتر فوتبال ايران تا زماني كه يك برنامه مثل 90 روي آنتن بود نمي‌توانست تبديل به يك درآمد بالفعل شود. پخش همزمان سبك جديد «فوتبال برتر» و «90» يك گزينه منطقي نبود و تداخل محتواي اين دو برنامه لاجرم به حذف يكي از اين دو مي‌انجاميد. زماني كه زمزمه‌هاي حذف عادل فردوسي‌پور شنيده مي‌شد، فوتبال برتر با سپردن اجراي برنامه به محمد‌حسين ميثاقي به جاي پيمان يوسفي، استارت پروژه بزرگش را زد و رفته‌رفته با تغيير دكور و بزرگ‌تر كردن فضاي استوديو و دعوت از مهمانان، جاي خالي 90 در سال 98 را پر كرد. عوامل برنامه فوتبال برتر ادعا مي‌كنند كه قرار نيست جاي 90 را بگيرند، اما از شواهد و قرائن اين‌طور به نظر مي‌رسد كه اين ادعا براي كم كردن فشار افكار عمومي روي محمد‌حسين ميثاقي باشد. سرويس‌هاي ارزش افزوده بازيگر اصلي اين بازي هستند. با گرفتن رد پول، مي‌توان فهميد كه اين جنجال ربطي به مسائل سياسي يا حتي مديريتي سازمان صدا و سيما ندارد و موضوع فقط و فقط «پول» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون