سهم ۶۱درصدي خودروها و موتورها در توليد ذرات معلق پايتخت
براساس سياهه انتشار سال ۹۶ كه بهتازگي منتشر شده است، سهم منابع متحرك در توليد ذرات معلق ۶۰.۸درصد بوده است.به گزارش ايسنا، حسين شهيدزاده، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در تشريح سياهه انتشار سال ۹۶ در شركت كنترل كيفيت هواي تهران افزود: از بين منابع متحرك خودروهاي ديزلي شامل مينيبوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرويس و كاميون بيش از ۳۰درصد ذرات معلق ناشي از منابع متحرك را توليد ميكنند كه سهم مينيبوس ۴درصد، اتوبوس واحد ۵.۷درصد، اتوبوس سرويس ۷.۴درصد و كاميون ۱۵.۷درصد است.او در توضيح اين وضعيت گفت: خودروهاي سواري ۱۳.۹درصد، تاكسي ۲.۱درصد، موتوسيكلت ۱۰.۱درصد و وانت ۱.۸درصد از ذرات معلق ناشي از منابع متحرك را توليد كردهاند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران درباره سهم ساير منابع آلاينده در توليد ذرات معلق اظهار كرد: فرودگاهها ۰.۲درصد، راهآهن ۰.۲درصد، پايانههاي اتوبوس ۲.۳درصد، خانگي، تجاري و اداري ۲.۳درصد، نيروگاهها ۱۲.۱درصد، پالايشگاهها ۴.۴درصد و صنايع ۱۷.۸درصد در توليد ذرات معلق در شهر تهران نقش داشتهاند.
شهيدزاده در بخش ديگري از صحبتهاي خود اظهار كرد: براساس مطالعات انجام شده از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷ ميزان گاز مونوكسيدكربن كاهش يافته، چراكه خودروها انژكتوري شدهاند، بدين ترتيب ميزان گاز مونوكسيدكربن از ۴.۱ppm به ۱.۸ ppm در سال گذشته كاهش يافته است.او در توضيح اين آمار ادامه داد: ميزان گاز دياكسيدكربن نيز افت بسيار شديدي پيدا كرده كه مهمترين دليل آن حذف گوگرد سوخت ديزل بوده است. پيش از اين ميزان گوگرد سوخت ديزل بيش از ۸۰۰۰ ppm بود در حال حاضر ميزان آن به حدود ۵۰ ppm كاهش يافته است.به گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، ميزان ذرات معلق نيز كاهش يافته است البته ميزان اين ذرات كمي در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ افزايش يافت اما به دليل وضعيت آب و هوايي بسيار خوب در سال گذشته به شدت كاهش يافت. در سال جاري باتوجه به وضعيت آب و هوايي مقداري ميزان ذرات معلق بيشتر ميشود.او تاكيد كرد: همه اين اعداد بسيار بالاتر از استاندارد ساليانه كشور (۱۲ ميكروگرم بر مترمكعب) است حتي سال گذشته نيز ميزان آن ۲۶.۷ ميكروگرم و از استاندارد دو برابر بيشتر بود.مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: سال ۱۳۹۷ تدوين سياهه انتشار براساس اطلاعات سال ۹۶ آغاز شد و در شهريور سال ۱۳۹۸ اين كار به اتمام رسيد. با ۲۰ دستگاه اجرايي همكاري و ۱۵۰ مكاتبه رسمي به منظور جمعآوري دادههاي آلودگي و منابع مختلف انجام شد.او ادامه داد: مهمترين بهروزرساني ما محاسبه انتشار آلايندگي سايشي خودروها بوده است.شهيدزاده با اشاره به دقت بالاتر مطالعات سياهه انتشار سال ۱۳۹۶ نسبت به نسخههاي پيشين اظهار كرد: ما مطالعاتي نيز درباره آلايندگي ناشي از اگزوز خودروها انجام داديم، به همين منظور در تونل اين كار را انجام داديم، چراكه در فضاي تونل آلودگي ناشي از خودروها بيشتر وجود دارد، بنابراين توانستيم ذرات ناشي از ترمز خودروها، سايش لاستيك و آسفالت را محاسبه كنيم. اين در حالي است كه پيش از اين چنين محاسبهاي را انجام نداده بوديم.او افزود: در سياهه انتشار سال ۱۳۹۶ به نيروگاهها نيز پرداخته شد از جمله آنها ميتوان به نيروگاه منتظرقائم اشاره كرد كه با وجود آنكه در خارج از شهر تهران قرار دارد ولي سهم بسزايي در آلودگي هواي پايتخت دارد. متاسفانه در فصل سرد با افزايش مصرف گاز خانگي، سوخت گاز اين نيروگاهها قطع ميشود و آنها گازوييل مصرف ميكنند كه اين كار باعث گسيل آلودگي زيادي به سمت شهر تهران ميشود.شهيدزاده اضافه كرد: پالايشگاه تهران نيز در اين مطالعه دقيقتر بررسي شد و انتشار آلايندگي فرآيندي و احتراقي هر واحد جداگانه مورد بررسي قرار گرفت. پايانههاي اتوبوسراني برونشهري به سياهه سال ۱۳۹۶ اضافه شده است. پايانههاي درونشهري، فرودگاهها و راهآهن با جزييات بيشتري بررسي شده است. به عنوان نمونه تمام پروازهاي سال ۹۶، نوع هواپيماها و ميزان سوخت مصرفي نيز مورد بررسي قرار گرفته است.به گفته او، دانشگاههاي شريف و تربيت مدرس و مركز همكاريهاي بينالمللي ژاپن صحت اطلاعات به دست آمده را تاييد كردهاند.مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در ادامه گفت: سهم منابع متحرك در توليد ذرات معلق از ۷۰درصد به ۶۱ درصد رسيده و كاهش يافته است، اما سهم نيروگاهها و صنايع در آلودگي هوا افزايش يافته است. آلايندههاي گازي مانند ناكس و SOX ممكن است در جو تبديل به ذرات معلق شود. VOC نيز هيدروكربن فرار و بوي جايگاههاي بنزين ناشي از آن است، ۷۹درصد آن به منابع متحرك و مربوط به موتوسيكلت است.مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران درباره كاهش سهم كاميونها در توليد ذرات معلق نسبت به مطالعات پيشين گفت: سوخت كاميونها پيش از اين سولفور بالايي داشت، اين در حالي است كه سولفور سوخت كاميونها در حال حاضر داخل شهر تهران بسيار كاهش يافته است.او در بخش ديگري از صحبتهاي خود درباره دستگاههاي اندازهگيري آلودگي هواي تهران افزود: شركت كنترل كيفيت هواي تهران
۲۱ دستگاه اندازهگيري آلودگي در سطح شهر دارد، ۱۴ ايستگاه نيز متعلق به اداره كل محيطزيست استان تهران است. باتوجه به ضرورت دقت دادهها، آزمايش مرجعي در اين زمينه راهاندازي كرديم. در اين آزمايشگاه، دستگاهها كاليبره ميشوند. كاليبراسيون برنامه مشخصي دارد و در آزمايشگاه مرجع ما در دانشگاه شريف انجام ميشود. ما به دقت دستگاههاي خود اعتماد داريم البته هر دستگاهي ممكن است خراب شود و در صورت وقوع اين اتفاق اقدام به تعمير آن ميكنيم. علاوه بر آن دادههاي ناصحيح حذف ميشوند.