آيا سيستم جديد فرمان مرسدس قانوني است؟
اعتراض فراري به FIA
قرار است فراري از FIA (فدراسيون بينالمللي اتومبيلراني) بخواهد تا موضع خود را درباره قانوني بودن سيستم جديد فرمان مرسدس كه بسيار بحثبرانگيز شده، مشخص كند. مرسدس اطمينان دارد كه فرمان با محور دوگانه در آييننامه مقررات آمده، اما مدير سابق FIA روز جمعه تاكيد كرده است كه اين سيستم طبق مقررات جديدي كه سال 2021 وضع خواهد شد، ممنوع ميشود. فراري گفت اگر سيستمهاي جديد DAS قانوني اعلام شوند حداقل يك نيمفصل طول ميكشد تا آنها بتوانند نسخه داخلي خودشان را روي ماشينها سوار كنند و اين به مرسدس اجازه ميدهد از آنها جلو بيفتد.
در اولين جلسه آزمايش ماشينها روز پنجشنبه در بارسلونا، هميلتون راننده مرسدس با تغيير چرخش فرمان به جلو و عقب توانست زاويه چرخهاي خود را تنظيم كند. اعتقاد بر اين است كه DAS باعث بهبود كارايي كنترل و حركت اتومبيل ميشود. اين دستگاه در ميان تعجب رقباي مرسدس در فرمول يك تست شد. ماتيا بينوتو رييس فراري گفت كه تيم او نخواسته چنين سيستمي را ارتقا دهد و آنها به دنبال اين هستند كه FIA بر قانوني بودن آن قضاوت كنند. او گفت: «ما با FIA در حال بحث و گفتوگو نيستيم، اما براي شفافسازي از آنها ميخواهيم تصميم بگيرند. نگرش ما براي خودمان مهم است اما ما نميخواهيم FIA را براي تصميمگيري نهايي به چالش بكشيم.»
همچنين مدير ورزشي فراري لورن مكيز تاكيد كرد كه آنها انتظار دارند FIA دستگاه را بررسي كند. مرسدس تاكنون در گرفتن تاييديه از FIA كاملا كوشا عمل كرده است، اما به نظر ميرسد حفره قانونياي كه مرسدس از آن استفاده ميكند در سال 2021 بهطور كامل بسته شود. بينوتو تاكيد كرد كه براي توسعه فراري با اين سيستم ماهها زمان لازم است و قطعا به بعد از گرندپري ملبورن ميكشد. والتري بوتاس راننده دوم مرسدس اعلام كرد كه تيمش يكسال پيش كار خود را روي DAS آغاز كرده است. به نظر ميرسد كه FIA اين سيستم را قانوني بداند، چراكه فرمان تنها روي زاويه چرخهاي جلو تاثير ميگذارد. توضيح فراري ممكن است بر اين استدلال باشد كه تغيير زاويه باعث تغيير سيستم تعليق ماشين ميشود كه اين غيرقانوني است. با اين حال FIA تاكيد كرده است كه اين سيستم از سال آينده غيرقانوني است و اين بدان معناست كه امسال غيرقانوني نيست. با اين حال با توجه به اينكه ممنوعيت از راه ميرسد هزينه كردن براي توسعه اين سيستم كمي غيرمنطقي است.
بعد از سه روز تست اتومبيلهاي فرمول يك در بارسلون در پيش فصل فرمول يك، مرسدس بسيار چشمگير ظاهر شده است. آنها 493 دور را طي كردند كه طي آن بوتاس سريعترين زمان را با يك دقيقه و 15 ثانيه و 732 هزارم ثانيه به ثبت رساند. در همين دروهاي تمريني فراري با مشكلات فني زيادي از جمله موتور روبهرو شد. آنها 354 دور زدند و بينوتو گفت كه آنها هنوز قادر به شكست دادن مرسدس نيستند. در كنار اين دو تيم ردبول خوشبين است كه بتوانند شروع خوبي در آغاز فصل داشته باشند. ماشينهاي اين تيم در بارسلون 471 دور زدند. فصل جديد فرمول يك 15 مارس و در پيست آلبرت پارك شهر ملبورن آغاز ميشود.