ابلاغ شيوهنامه بازگشايي مدارس
به مناسب آغاز سال تحصيلي و با توجه به ادامهدار بودن شرايط كرونا در كشور وزارت آموزشوپرورش شيوهنامه بازگشايي مدارس در سال تحصيلي 1400-1399 را به ادارات كل استان ابلاغ كرد. به گزارش مركز اطلاعرساني و روابط عمومي وزارت آموزشوپرورش، با توجه به ادامهدار بودن شيوع بيماري كوويد 19 در آغاز سال تحصيلي جديد و لزوم در نظر گرفتن فرضهاي متفاوت و اقدامات متناسب در وضعيتهاي سهگانه (سفيد- زرد - قرمز)، از سوي آموزشوپرورش شيوهنامه بازگشايي مدارس در سال تحصيلي 1400-1399 به ادارات كل استان ابلاغ شد.
براساس بندهايي از اين شيوهنامه حضور مداوم و فعال مدير و تمام همكاران در شبكه آموزش دانشآموزي شاد به عنوان بخشي از محيط كار، شناسايي، ثبتنام، آموزش و نگهداشت تمام دانشآموزان مدرسه و عضويت آنها در شاد، اصلاح اطلاعات و مشخصات همكاران و دانشآموزان مدرسه در سناد براي تشكيل كلاسها در بستر شاد، تعيين روش دسترسي دانشآموزان به هريك از روشهاي آموزشي متناسب با شرايط و اقتضائات هركدام از آنها، پايش مستمر كيفيت ارتباط و تعامل دانشآموزان با معلمان و دبيران و كنترل مستمر و مداوم جريان آموزش تكتك دانشآموزان با روشهاي ذكرشده در وضعيتهاي سهگانه، تعامل و ارتباط بين خانوادهها و دانشآموزان با استفاده از فرصتهاي مختلف حضوري، غيرحضوري و مجازي، ضدعفوني مستمر كلاسها، سرويسهاي بهداشتي و محيط مدارس با مشاركت اوليا و نهادهاي مسوول، نظارت بر وضعيت بهداشتي سرويسهاي اياب و ذهاب دانشآموزي و توجيه والدين، تعامل مستمر با راهبران آموزشي، كارشناسان معين و مسوولان ادارات آموزشوپرورش وحضور مستمر مدير و كاركنان اجرايي مدرسه در محل كار در تمام روزهاي كاري هفته در تمام و وضعيتها به عنوان شرح وظايف مدارس در سال تحصيلي جديد در نظر گرفته شده است.
براساس اين شيوهنامه در وضعيت زرد و در صورت ضرورت تقسيم دانشآموزان و نوآموزان يك كلاس به دو گروه به منظور رعايت فاصلهگذاري الزامي است. مدير مدرسه موظف است دانشآموزان و نوآموزان هر كلاس را با توجه به مساحت كلاس و تعداد دانشآموز و نوآموز به گونهاي توزيع كند كه حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتكلهاي بهداشتي امكانپذير باشد بنابراين ممكن است در وضعيت زرد مدارس با حضور تمام يا بخشي از دانشآموزان و نوآموزان داير باشند در اين صورت لازم است مديران مدارس از سامانه شاد براي انجام فعاليتها و تكاليف درسي نوآموزان يا دانشآموزان با نظارت و هدايت والدين و ارايه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده كنند و در زنگ تفريح در شرايط آموزشهاي حضوري تراكم دانشآموزان و نوآموزان را در رفتوآمد در حياط مدرسه كاهش دهند.