• ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4769 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر

رييس كميسيون امنيت ملي مجلس يازدهم خواهان «هزار بار اعدام» روحاني شد

عليه اكثريت، عليه‌رييس‌جمهور

به رسم همه اين ۷ سال و ۲ ماه و اندي كه از رياست حسن روحاني بر جايگاه عالي‌ترين مقام اجرايي مي‌گذرد، روز چهارشنبه و در جريان سخنراني در جمع هيات دولت رييس‌جمهوري بار ديگر از صدر اسلام بهره جست تا تلويحا با استناد به رفتار بزرگان اسلام و با هزار ترفند و در هزار لفافه به كنايه از «صلح به وقت صلح» و «جنگ به وقت جنگ» بگويد. او ابتدا از پيامبر اسلام به عنوان يك «الگو» ياد كرد كه «هم عمليات تهاجمي» داشت و «هم عمليات تدافعي»، «هم پيروزي» و «هم جنگ». روحاني البته به صلح امام حسن مجتبي(ع) نيز اشاره كرد كه همواره يكي از كنش‌هاي صدر اسلام بوده و بارها و بارها با نگاه و رويكرد‌هاي متفاوتي مورد مداقه و تحليل قرار گرفته است. او گفت كه امامان نيز «اهل صلح» بوده‌اند و البته «تابع خواست اكثريت مردم» و از صلح امام حسن مجتبي(ع) كه بنا به شرايط و خواست مردم تن به صلح داد، ياد كرد. همين اشاره اما كافي بود تا مطابق معمول فضاي مجازي و رسانه‌اي به جولانگاهي براي مخالفان تند و تيز دولت مبدل شود. آنها از تخريب و تهديد فروگذار نكردند؛ از تخريب لباس روحانيتي كه به تن دارد تا تهديدش به اعدام!  رييس‌جمهوري چندين بار ديگر هم از رفتار و تصميمات پيامبر(ص) و ائمه(ع) براي مطابقت دادن آن با شرايط روز استفاده كرده‌بود. يك بار در ضيافت افطار با استانداران از صلح امام حسن(ع) به‌دليل خواست اكثريت گفته‌بود و بار ديگر گفته‌بود درس كربلا براي ما درس تعامل سازنده و مذاكره در چارچوب منطق و موازين است. هر بار نيز مثل اظهارات اخير با هجمه‌اي ازسوي مخالفان رو‌به‌رو شده‌بود. 

 مخالفان؛ از تريبون كيهان تا توييتر فيلترشده 
عملكرد دولت در بسياري از حوزه‌ها از اقتصاد گرفته تا سياست داخلي و خارجي شايد محل نقد و غيرقابل دفاع باشد اما سخنان روز چهارشنبه حسن روحاني درمورد صلح و جنگ به اقتضاي زمان آن‌چنان دور از انصاف با هجمه مواجه شد كه از صفحه اول كيهان تا صفحات توييتر اصولگرايان به‌ويژه پارلمان‌نشينان به توپخانه‌اي مي‌مانست كه حمله به دشمن را در دستور كار قرار داده‌بود. روزنامه كيهان تيتر يك شماره روز پنجشنبه خود را به اين موضوع اختصاص داد و در متني كه به نام «سرويس سياسي» منتشر شده، نوشت: «آقاي روحاني چندمين بار است كه اصرار دارد صلح امام حسن (ع) را مصادره به مطلوب كند و به خيانت برخي خواص و فرماندهان لشكر در اين صلح تحميلي نپردازد؛ چرا؟! آيا فصل خيانت ياراني مانند عبيد ا... بن عباس، از كتاب تاريخ آقاي روحاني سرقت شده؟ يا تعمدي براي كتمان اين فصل مهم وجود دارد؟! عبيدالله بن عباس، فردي با نفوذ و فرمانده لشكر امام حسن(ع) بود اما به نصايح و هشدار‌هاي امام(ع) هنگام مذاكره با معاويه و عمروعاص تمكين نكرد. معاويه، هم او را فريب داد و هم با رشوه‌اي هنگفت خريد! عبيد ا... به همراه هشت هزار نفر، همان وسط جنگ، به جبهه دشمن پيوست! اگر صلح و نرمش قهرمانانه، براي امام حسن(ع) تدبيري شجاعانه محسوب مي‌شود، براي ابن عباس‌ها كه در اطراف امام(ع) فراوان بودند، خيانت و ننگ و عار ابدي است.» كيهان البته نسخه‌اي براي تريبون‌داران تجويز كرده و نوشته‌بود كه آنها بايد مردم را به مقاومت فرا بخوانند نه بر اثر «آلودگي به دنياطلبي و اشرافيت و نفوذ» نسخه تسليم را تجويز كنند. عجيب اينكه روزنامه خراسان نيز كه در گزارشي به سخنراني روز چهارشنبه حسن روحاني و واكنش‌هاي آن پرداخته‌بود، در شماره روز پنجشنبه خود مشابه اين متن را به نقل از ناصر ايماني، تحليلگر سياسي اصولگرا منتشر كرد.  عبدالله گنجي، مديرمسوول روزنامه جوان نيز از توييتر براي انتقاد به رييس‌جمهوري استفاده كرد. او نوشت: «از روحاني با لباس روحانيت براي انطباق صلح امام حسن(ع) با ايران- امريكا تعجب مي‌كنم. نقطه مقابل امام حسن(ع) مسلمانان بودند و همين اطرافيان امام را دچار بحران تحليل كرده‌بود. مساله امام حسن(ع) وحدت درون جامعه اسلامي بود و به كسي واگذار كرد كه متاسفانه از نگاه برخي موجه بود. نه غيريت بيروني.» اصولگرايان البته در هر جايگاه و سمتي كه بودند از حمله به دولت فروگذار نكردند. مجتبي رضا‌خواه، نماينده تهران در توييترش خطاب به حسن روحاني نوشت كه «براي توجيه ناكارآمدي و ضعف اعتقادات ديني هزينه نكنيد! يك بار تاريخ را تحريف كرديد و از كربلا درس مذاكره گرفتيد تا به اصطلاح تحريم‌ها را بالمره‌برداريد؛ تحريم‌ها كه برداشته نشد اما نرخ ارز ۱۰ برابر شد. بدانيد اين‌بار تحريف امام حسن (ع) نه از خسران دنياي‌تان مي‌كاهد و نه آخرت» و مهدي محمدي، مشاور رييس مجلس در امور راهبردي نيز گفت: «دولت آقاي روحاني به پارادوكس مبتلا‌ست كه موقع جنگ صلح مي‌كند و موقع صلح مي‌جنگد. رازش هم اين است كه دوست را از دشمن نمي‌شناسد.» وحيد يامين‌پور نيز تلاش كرد با بيان اينكه «جواب بيانات اخير آقاي رييس‌جمهوري درباره صلح امام حسن(ع) را قاعدتا بايد فضلاي قم بدهند نه سياسيون. آيا از قم صدايي بلند خواهد شد؟» روحانيون را به مقابله با دولت تشويق كند.  سايت رجانيوز يكي ديگر از ارگان‌هاي رسانه‌اي اصولگرايان تندرو و پايداري‌ها نوشت كه در يك نشست دانشجويي يكي از حاضران از حسن رحيم‌پور ازغدي درمورد اظهارات اخير حسن روحاني سوال كرده و او پاسخ داده كه «معيشت مردم را برجامي كردند، حالا نوبت به برجامي كردن دين مردم رسيده است.» اين سايت همچنين به نقل از رحيم‌پور ازغدي كه دعواي مفصلي نيز در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حسن روحاني داشت، نوشت كه «نسبت سازش را اولين‌بار معاويه به امام حسن(ع) بست.» همچنين اين سايت به نقل از حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان نوشت كه «اگر از صلح امام حسن(ع) بگوييم اما از خيانت يارانش نگوييم، ‌خيانت كرده‌ايم.» جليل محبي، دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر كه همزمان با دوران انتخابات مجلس يازدهم، اين عنوان را از شناسنامه توييتر خود برداشت و با جهت‌گيري سياسي آشكار، طيف نزديك به قاليباف را تبليغ مي‌كرد و پس از انتخابات، دوباره به جايگاه قبلي بازگشت هم از طريق حساب كاربري‌اش در توييتر با رحيم‌پور ازغدي در مقايسه روحاني و معاويه هم‌نظر بود و نوشت كه «ما هم به نظر ايشان احترام مي‌كنيم و معتقديم صلح كند و كنار برود تا يك معاويه رييس‌جمهوري شود شايد معاويه احتمالي كشور را درست اداره كند.»  اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در واكنش به سخنان اخيررييس‌جمهوري   ضمن انتقاد از سخنان اخير حسن روحاني خطاب به او نوشتند: «اعتقاد به سازش و صلح با رژيم خبيثي كه وقيحانه به دنبال نابودي اسلام و انقلاب اسلامي ايران مي‌باشد در تعارض محض با عقلانيت است.» 

 فراتر از انتقاد، تهديد به اعدام 
در ميان اين هجمه‌ها اما مجتبي ذوالنوري، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پا را فراتر گذاشت و روحاني را تهديد به «اعدام» كرد. او كه ازجمله نمايندگاني است كه به‌دنبال استيضاح روحاني در مجلس است، در توييتر خود نوشت: «جناب روحاني اگر براي توجيه مذاكره با دشمن علت صلح امام حسن(ع) با معاويه را خواست اكثر مردم از امام ذكري مي‌كنيد؛ امروز اكثريت قاطع ملت ايران به كمتر از عزل و مجازات شما راضي نمي‌شوند. با منطق شما رهبر انقلاب بايد دستور دهد هزار بار شما را اعدام كنند تا دل مردم عزيز راضي شود.» اين توييت آنچنان عجيب و توام با تندروي بود كه نه‌تنها صداي موافقان روحاني، بلكه صداي اصولگرايان را نيز بلند كرد.
در واكنش به پيام تند ذوالنوري عليه روحاني، حسام‌الدين آشنا مشاور رييس‌جمهوري در حساب توييترش نوشت: «فحاشي انسان را نه دانشمندتر مي‌كند و نه نوراني‌تر.» همچنين ناصر ايماني، فعال سياسي اصولگرا در اين باره به ايرناپلاس گفت: «برخي از نمايندگان مجلس يازدهم گمان مي‌كنند كه به كار بردن ادبيات تند و الفاظ راديكال باعث مطرح شدن آنها در افكار عمومي، رسانه‌ها و حوزه انتخابيه خود مي‌شود. به‌طور مثل در انتخابات دوره آينده مجلس، مردم بگويند چه نماينده فهيمي است! در حالي كه اين ادبيات تند، سطح تنش ميان قواي كشور را بالا مي‌برد...» او   تاكيد كرد كه برخي از هم‌جناحي‌هاي نماينده‌هايي از اين دست تذكرات علني بدهند و هيات‌رييسه بايد از نمايندگان اينچنيني برائت بجويد. حسين كنعاني‌مقدم نيز از ديگر فعال سياسي اصولگرا بود كه در اين باره به ايرناپلاس گفت نبايد اجازه داد تريبون مجلس به تريبوني براي عقده‌گشايي عده‌اي و تريبوني براي انتخابات ۱۴۰۰ تبديل شود. همزمان علي مطهري، نايب‌رييس مجلس دهم نيز اگرچه تاكيد كرد كه در شرايط فعلي مذاكره با امريكا كه از سخنان روحاني برداشت مي‌شود را به صلاح كشور نمي‌داند اما معتقد است كه «اظهارنظر هر ايراني خصوصا رييس‌جمهوري در اين مورد بايد آزاد باشد و نبايد موجب توهين و تهديد شود. اينكه مقام رهبري مخالف مذاكره هستند مانع اظهارنظر ديگران نيست.»

 موافقان؛ استناد به روايات
در ميان بلبشوي مجازي حمله به رييس‌جمهوري تعدادي از مديران دولت وقت يا دولت اصلاحات با استناد به رواياتي از حسن روحاني حمايت كردند. معصومه ابتكار، معاون زنان و خانواده رييس‌جمهور در حساب كاربري‌اش در توييتر از منتقدان دولت پرسيد: «صلح بهتر است. قرآن كريم صلح را از خانواده خواسته ...و الصلح خير ... پيامبر اكرم(ص) همواره از صلح استقبال كردند امام‌حسن(‌ع) با حسن خلق مرام صلح را بر پا كرد امام حسين (ع) را وادار به جنگ كردند امام رضا (ع) هم خواستار صلح شد حالا همين مطالب را رييس‌جمهور گفته! چرا اينقدر بر‌آشفتيد؟» همچنين عبدالله‌رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات نيز در حمايت از اظهارات حسن روحاني در توييتر خود نوشت: «پيامبر اكرم هيچگاه دعوت به صلح را رد نكرد. امام حسن صلح را پذيرفت چون اكثر پيروانش خواهان جنگ نبودند. امام رضا ولايتعهدي مامون را پذيرفت براي حفظ مذهب و پيروان. امام خميني مدبرانه قطعنامه را پذيرفت براي اينكه جان و خاك ايران را حفظ كند. صلح يك ارزش است.» او همچنين پيشنهاد داد كه اگر حاكميت مي‌خواهد نظر مردم را در مورد مذاكره بداند، بايد صلح را به رفراندوم بگذارد تا معلوم شود مذاكره خدمت است يا خيانت. مصطفي تاجزاده، كنشگر سياسي اصلاح‌طلب، بخشي از اخبار اطوال دينوري را توييت كرد و نوشت: «پاسخ امام حسن مجتبي(ع) به حجر درباره علت صلح با معاويه: ديدم اكثر مردم طالب صلح هستند و از جنگ بيزارند و از سويي دوست نداشتم آنها را بر چيزي مجبور كنم كه آن را دوست ندارند، براي حفظ جان شيعيانم از جنگ كناره گرفتم.» همچنين محمد مهاجري روزنامه‌نگار اصولگرا گفت: «وقتي امام مجتبي(ع) صلح با معاويه را امضا كرد، عده‌اي ايشان را با لفظ «خواركننده مسلمانان» خطاب كردند. اگر دلواپس‌هاي امروز، آن روز بودند، جز اين با امام، رفتار مي‌كردند؟! همچنين اگر دلواپس‌هاي امروز خراسان، زمان امام رضا(ع) بودند، با آن حضرت به‌خاطر ولايتعهدي مامون چه مي‌كردند؟!» حالا البته اين غائله هنوز در جريان است و هر دقيقه و هر ساعت، اظهارنظر و اعلام‌موضعي تازه، به اين جدال دوقطبي، رنگ و رويي تازه مي‌دهد. غائله‌اي كه روزهاي آينده درباره‌اش، حتما بيش از اين خواهيم شنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون