• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4861 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ بهمن

فالگوش

حسن لطفي

بيرون سينما منتظرم تا فيلم تك‌تيرانداز شروع شود كه توجهم به صحبت‌هاي سه جوان جلب مي‌شود. ظاهرا دانشجوي سينما هستند. ياد آن وقت‌هايي مي‌افتم كه توي صف براي خريد بليت جشنواره يا نشسته بر صندلي‌هاي رستوران كاخ جشنواره مبدل به آدم‌هاي فضولي مي‌شديم كه مي‌خواست حرف‌هاي اين و آن را بشنود. حرف‌هايي كه بيشتر درباره فيلم و سياست و اقتصاد و اجتماع بود. سه جوان درباره سريالي حرف مي‌زنند كه جواد شمقدري ساخته و در حال پخش از يكي از شبكه‌هاي 
تلويزيوني است. 
ظاهرا از كلاه‌گيس استفاده كرده و كسي هم ايراد نگرفته. بعد مي‌روند سراغ فيلم كاناپه كيانوش عياري و داغ دلم را تازه مي‌كنند. از وقتي فيلم كوتاه خاكباران او را همراه با فيلم تنوره ديوش ديده‌ام به آثارش علاقه پيدا كرده‌ام. بعد از تماشاي آن سوي آتش، شبح كژدم، خانه پدري و سريال روزگار قريب اين علاقه بيشتر شده و دوست دارم در تمام جشنواره‌ها شاهد نمايش آثارش باشم. از وقتي تصميم‌گيران سينمايي سد راه نمايش كاناپه شده‌اند براي ديدن اين فيلم لحظه‌شماري مي‌كنم. البته دوست ندارم مثل خانه پدري سر از شبكه‌هاي غيرمجاز دربياورد و سرمايه عده‌اي را به باد بدهد. مشتاقم براي تماشايش توي صف بايستم و بليت بخرم.
 اگر توي صفش چنين جواناني هم باشند، بهتر است. جوان‌هايي كه شوخي و جدي را طوري با هم قاطي مي‌كنند كه نمي‌دانم كجا جدي حرف مي‌زنند و كجا شوحي مي‌كنند. يكي‌شان با لحن كاملا جدي مي‌گويد: خب تيتراژ فيلم كاناپه را عوض كنند و بنويسند كارگردان جواد شمقدري! آن دو نفر ديگر بي‌آنكه بخندند حرف او را ادامه مي‌دهند و پيشنهادهاي ديگري مي‌دهند كه لبم را بيشتر به خنده باز مي‌كند. از تغيير نام تهيه‌كننده شروع مي‌كنند و به پيشنهادهايي مي‌رسند كه جرات گفتنش را ندارم.
 شروع فيلم تك‌تيرانداز حرف‌هاي‌شان را ناتمام مي‌گذارد. وقت تماشاي فيلم علي غفاري بيشتر از آنكه به فيلم توجه كنم به ايده فالگوش ايستادن مسوولان تصميم‌گير فكر مي‌كنم. صف‌ جشنواره‌هاي هنري (خصوصا فيلم و موسيقي) مكان خوبي براي اين كار است. حتي اين روزها كه كرونا دست به دست مسائل ديگر داده تا جشنواره فيلم فجر رونق دهه‌هاي، شصت، هفتاد، هشتاد و اوايل نود را نداشته باشد. مهم صحبت‌هايي است كه رك و صريح، بي‌واسطه و دست اول (از نظر بيان مردمي) به زبان مي‌آيد. حرف‌هايي كه اگر عاشقانه‌هايي خصوصي هم باشد به درد مسوولان مي‌خورد. 
گمان مي‌كنم فالگوش ايستادن اگر به نيت اطلاع دقيق از امور و اصلاحش باشد عيب نيست. اگر هم هست خيرش بيشتر از شر است. البته به همان شرطي كه گفتم. نه شرط فضولي و بگير و ببند! راستي فيلم تك‌تيرانداز بازگشت سينماي دفاع مقدس به دهه شصت و هفتاد است. البته با كارگرداني كمي بهتر ! 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون