• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4874 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند

كاهش اثرات منفي خشكسالي به كمك آبخيزداري و آبخوانداري

مديركل دفتر كنترل سيلاب و آبخوانداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: پروژه‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري با مساله ترسالي و خشكسالي ارتباطي مستقيم دارند. اين پروژه‌ها توان اكوسيستم و محيط را براي مواجهه با پديده خشكسالي افزايش مي‌دهند.
ابوالقاسم حسين‌پور در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اشاره به وضعيت و كاركرد پروژه‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري طي سال آبي جاري اظهار كرد: طي سال آبي جاري با خشكسالي و كاهش قابل توجه بارش‌ها مواجه بوده‌ايم. يكي از كاركردهاي پروژه‌هاي آبخيزداري اين است كه در زمان ترسالي بارش‌ها و سيلاب‌ها را جمع‌آوري مي‌كنند و به درون زمين نفوذ مي‌دهند تا در زمان خشكسالي با مشكلات كمتري مواجه باشيم.
او ادامه داد: علاوه بر اين پروژه‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري در سال‌هايي كه با خشكسالي مواجه هستيم، اندك بارش‌ها را مديريت مي‌كنند تا از دسترس خارج نشوند و بتوان به‌ صورت بهينه از آن استفاده كرد.
مديركل دفتر كنترل سيلاب و آبخوانداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با بيان اينكه پروژه‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري با مساله ترسالي و خشكسالي ارتباطي مستقيم دارند، تصريح كرد: اين پروژه‌ها توان اكوسيستم و محيط را براي مواجهه با پديده خشكسالي افزايش مي‌دهند چراكه در دوران سيلاب و ترسالي‌ها سبب افزايش نفوذ آب به درون زمين شده‌اند. حسين‌پور در ادامه با تاكيد بر اينكه اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوانداري علاوه بر كمك به ما در شرايط خشكسالي، سبب كاهش خسارات سيل هنگام وقوع مي‌شود، گفت: درحال‌ حاضر مناطقي كه تحت پوشش اين عمليات قرار گرفته‌اند، آسيب‌پذيري كمتري در مقابل خشكسالي دارند. براي مثال در آذر ماه سال جاري كه بارش‌هاي خوبي در كشور داشتيم، حدود ۸۰۰ ميليون متر مكعب از اين‌ بارش‌ها توسط طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري كنترل شد.
او افزود: آبخيزداري و آبخوانداري سبب ايجاد تعادل بين ترسالي‌ها و خشكسالي‌ها مي‌شود و از آنجايي كه كشور ما نيز شرايط اقليمي ناپايداري دارد، ضرورت اجراي اين پروژه‌ها بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود.
به گفته مديركل دفتر كنترل سيلاب و آبخوانداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوانداري در برخي مناطق خشك كشور سبب شده است مواقعي كه بارش‌ها كاهش چشمگيري مي‌يابد، وضعيت آب در آن مناطق پايدارتر باشد.
حسين‌پور در پايان با بيان اينكه كشور ما داراي ۶۳ ميليون هكتار اراضي كاملا نفوذپذير با آبخوان‌هاي خالي در زيرزمين است كه بيش از هر چيز به نفوذ باران و سيلاب به درون زمين نياز دارند، اظهار كرد: احياي قنوات خشك شده - كه بعضا طي دو دهه گذشته بي‌آب بودند - و افزايش سه برابري آبدهي قنوات در حوزه‌هاي تحت پوشش طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري طي يك سال اخير از جمله اثرات مثبت اجراي اين‌گونه طرح‌هاي حياتي و زيربنايي است.
او در ادامه با اشاره به اينكه شرايط اقليمي حاكم بر كشور ما به‌ گونه‌اي است كه نوسان بارش از سالي به سال ديگر بسيار بالاست و سطح اعتماد به بارندگي پايين است، اظهار كرد: براي مثال ايران در سال گذشته پرباران‌ترين سال نيم قرن را تجربه كرد و امسال با خشكسالي مواجه است و تنها چهار استان كشور بارش نرمال خود را دريافت كرده‌اند و بقيه نقاط كشور با كم‌بارشي روبه‌رو هستند.
حسين‌پور ادامه داد: در چنين شرايطي بايد واقعيت‌هاي اقليمي كشور را شناخت و برنامه‌ريزي‌ها را منطبق با آن و در جهت سازگاري با شرايط پيش برد. يكي از برنامه‌ها و راهكارهاي مهم به عنوان حلقه واسط سيل و خشكسالي «آبخيزداري و آبخوانداري است.» در واقع با تعديل سيل و خشكسالي به كمك آبخيزداري و آبخوانداري مي‌توانيم خسارات را به حداقل برسانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون