• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4909 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ ارديبهشت

گفت‌وگو با عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو درباره بازار خودرو در روزهاي قرنطينه

عرضه خودرو در بورس كالا، قيمت‌ها را كاهش نمي‌دهد

كاهش نرخ ارز و ورود دوباره آن به كانال ۲۳ هزار توماني با ادامه مذاكرات در وين بازار خودرو را نيز تحت‌تاثير قرار داده و با وجود آنكه خريد و فروش در اين بازار همچنان در انتظار تصميم ستاد ملي كرونا براي بازگشايي اصناف است اما قيمت اكثر خودروها روندي كاهشي به خود گرفته است و نشانه‌هايي نيز از ارزان شدن خودرو در هفته‌هاي پيش رو ديده مي‌شود. در كنار افت بهاي دلار اتفاق مهم ديگري كه در هفته آخر فروردين ۱۴۰۰ رخ داد تصميم مهم كميسيون صنايع و معادن مجلس براي طرح عرضه خودرو در بورس كالا با هدف حذف واسطه‌گري در بازار بود، به‌گونه‌اي‌كه مقرر شده عرضه با «قيمت پايه» صورت بگيرد. اما آنچه مشخص است اين نوع عرضه هم ظاهرا متعهد به قيمت‌گذاري دستوري است؛ حال آنكه در بورس واقعي قيمت‌ها به جاي تعيين، كشف مي‌شوند. در واقع طرح عرضه خودرو در بورس به نوعي در راستاي حذف سياست قيمت‌گذاري دستوري تدوين شد و حالا كه كميسيون صنايع و معادن مجلس بالاخره آن را تصويب كرده، بايد منتظر ماند و ديد سرنوشتش در صحن علني و شوراي نگهبان چه خواهد شد.  برخي كارشناسان در اين حوزه معتقدند؛ عرضه خودرو در بورس باعث شفافيت در عرضه و قيمت خودرو خواهد شد، چرا كه در طول چند ماه گذشته با اعمال سياست‌هايي همچون حذف قيمت خودرو از سايت‌ها، قيمت‌ها شفاف نيست و خريدار و فروشنده قيمت صحيح خودرو را نمي‌داند و بر طبل افزايش قيمت مي‌كوبد و در فضاي اقتصادي و تورم‌زاي كشورمان نمي‌توانيم شاهد كاهش قيمت خودرو باشيم.
خريد و فروش خودرو بسيار محدود است
عليرضا پورحسني، كارشناس و عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو معتقد است؛ اجراي طرح عرضه خودرو در بورس كالا به منزله كاهش قيمت خودرو نخواهد بود چرا كه بورس مكانيسم كاهش قيمت محسوب نمي‌شود و اگر عرضه خودرو در بورس كالا عملياتي شود تنها باعث شفافيت و منطقي شدن قيمت خودرو در بازار خواهد شد. اين عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در خصوص وضعيت بازار خودرو در پي كاهش بهاي ارز اظهار داشت: طي دو هفته‌اي كه اصناف به دليل وضعيت قرمز كرونايي در تهران و شهرستان‌ها تعطيل شدند مراكز شماره‌گذاري خودرو نيز تعطيل شد و خريد و فروش خودرو نيز در اين مدت بسيار محدود شده است.

ريزش قيمت خودرو در پي كاهش نرخ ارز
پورحسني در ادامه به «اعتماد» گفت: ريزش قيمت دلار درچند روز گذشته باعث ريزش قيمت‌ها در بازار خودرو و در مدل‌هاي مختلف شده است به گونه‌اي كه در چند روز گذشته اكثر خودروهاي توليد داخل بين ۳ تا ۴ ميليون تومان افت قيمت داشته‌اند و از آنجا كه نرخ ارز طي هفته‌هاي اخير نزولي شده، بخشي از حباب بازار خودرو خالي شده و احتمال ارزاني بيشتر اين محصول نيز وجود دارد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بسته شدن نمايشگاه‌هاي خودرو باعث رونق بازارهاي غيررسمي در فضاي مجازي شده است، خاطرنشان كرد: نمي‌توان گفت اين بازارها رونق پيدا كرده به دليل آنكه شماره‌گذاري خودرو انجام نمي‌شود و خريد و فروش‌ها در اين بخش بسيار ضعيف شده اما ممكن است افرادي كه باهم آشنايي دارند به هم اطمينان كنند و خودرويي را هم در اين تعطيلات معامله كنند زيرا اگر كسي قصد معامله خودرويي را داشته باشد بايد به مراكز تعويض پلاك مراجعه كند. پورحسني در خصوص جذابيت سرمايه‌گذاري در بخش خودرو نيز گفت: در حال حاضر بازار خودرو جذابيتش را براي سرمايه‌گذاري از دست داده است و فعلا خريد و فروشي انجام نمي‌شود و تنها مصرف‌كننده واقعي در اين بازار وجود دارد.

سرنوشت بازار خودرو در انتظار مذاكرات وين
وي در پاسخ به اين پرسش كه مذاكرات وين چقدر در حوزه خودرو تاثيرگذار است، افزود: در صورتي كه مذاكره‌كنندگان به نتيجه مثبت برسند قطعا برندهايي كه در اين مدت از ايران رفته‌اند مجددا برخواهند گشت و خودروسازي‌ها از حالت تحريمي درمي‌آيند و افق روشني پيش روي اين صنعت خواهد بود. وي در مورد ريزش قيمت برخي خودروها در بازار نيز گفت: خودروهاي وارداتي شامل: كمري، هيونداي، تويوتا و... با افت بهاي ارز بين ۲۰ تا ۳۰ ميليون تومان كاهش قيمت داشته‌اند. اين عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو تصريح كرد: خودروهاي داخلي نيز افت قيمت داشته‌اند به گونه‌اي كه قيمت پژو۲۰۶ تيپ ۲ از ۲۰۷ ميليون تومان به ۲۰۲ ميليون تومان رسيده و ۲۰۶ تيپ ۵ كه حدود ۲۶۰ ميليون تومان بود به ۲۵۶ ميليون تومان رسيده است. وي ادامه داد: همچنين قيمت ساينا در بازار آزاد از ۱۴۹ ميليون تومان به ۱۴۵ ميليون تومان رسيده و قيمت تيبا نيز از ۱۲۹ ميليون تومان به ۱۲۵ ميليون تومان و قيمت پرايد هم از ۱۱۷ ميليون تومان به ۱۱۰ ميليون تومان رسيده است. پورحسني گفت: قيمت سمند هم به ۱۸۸ ميليون تومان رسيده و ساندرو معمولي در حال حاضر ۴۱۰ ميليون تومان و ساندرو استپ‌وي هم ۴۷۰ ميليون تومان معامله مي‌شود.

ابهام در آينده بازار خودرو
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا روند نزولي قيمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود يا خير، افزود: تا زماني كه بازار خودرو همچنان در تعطيلي باقي بماند نمي‌توان پيش‌بيني درستي از بازار داشت و هيچ چيز قابل پيش‌بيني نيست اما در صورت كاهش قيمت دلار بدون شك قيمت‌ها در بازار خودرو نيز كاهشي خواهد بود. البته چندين عامل از ميزان توليدات و عرضه آن در بازار تا نرخ ارز روي بازار خودرو تاثيرگذار است اما بايد گفت بخش عظيمي از سرنوشت اين بازار به شرايط مذاكرات براي احياي برجام برمي‌گردد. اين عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در پاسخ به اين پرسش كه چرا قيمت خودرو در بازار آزاد چسبندگي دارد، گفت: عرضه و تقاضا در بازار نرخ‌ها را مشخص مي‌كند اما متاسفانه زماني كه كالايي در كشور يك‌باره افزايش قيمت پيدا مي‌كند بعيد است كه مجدد به قيمت قبل بازگردد. اما در شرايط كنوني تعداد خريداران بازار خودرو كاهش يافته و قيمت‌ها تا حدودي منطقي شده است در نتيجه اين امر، انگيزه دلالان براي جولان در بازار كاهش مي‌يابد و مصرف‌كنندگان واقعي در بازار ماندگار مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون