بهره برداری از سامانه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی و ارتقاي سیستم پرداخت الکترونیکی، اجرای یکی از بزرگترین پروژه های هوشمندسازی ایران و آسیا در شهرداری اصفهان
طرح هوشمندسازی اتوبوس های شهری اصفهان، اقدامی بی نظیر در کشور
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان در يكصد و شصت و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر اصفهان، اظهار كرد: اگر با ويروس كرونا مواجه نشده بوديم برنامههاي بسيار خوبي در سطح شهر براي شادي و نشاط مردم و همچنين افتتاحيههاي متعدد برگزار ميشد. به گزارش اداره ارتباطات رسانهاي شهرداري اصفهان، عليرضا نصر با اشاره به بهرهبرداري از سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسراني و ارتقاي سيستم پرداخت الكترونيكي شهرداري اصفهان گفت: طرح هوشمندسازي اتوبوسها كه اقدامي بينظير در كشور است در چند سال گذشته شروع شده بود تا درنهايت اكنون دراختيار مردم قرار بگيرد. او ادامه داد: با اجراي اين طرحها كه در مسير هوشمندسازي شهر است وقت و زمان مردم مهم شمرده شده و اعتماد آنان به حملونقل عمومي براي زيست بهتر در شهر و كاهش آلودگي هوا افزايش مييابد. او تصريح كرد: طرحهايي كه افتتاح ميشود و در خدمت مردم قرار ميگيرد ممكن است در يك دقيقه افتتاح و روبان آن چيده شود اما حاصل پشتيبانيهاي دقيق با پروسههاي زمان بر مديريت شهري است.
پيشرفت قابل توجه احداث خط دو مترو اصفهان
او همچنين با اشاره به پيشرفت ايستگاههاي خط دوم قطار شهري افزود: اكنون احداث ۱۲ ايستگاه خط دو در مرحله سفت كاري است، ايستگاههاي دارك با ۴۷ درصد، زينبيه با ۶۹.۵ درصد، عاشق اصفهاني با صددرصد، عمان ساماني با ۷۳ درصد، لاله با ۸۷درصد، شاهد با ۲۷ درصد، قدس با ۵ درصد، امام حسين(ع) كه ايستگاهي تبادلي است با 3 درصد، خلجا با ۲۷ درصد، چهارسوق ۵۱ درصد، خرازي با ۶۱ درصد و كهندژ با ۲۰ درصد پيشرفت قابل توجهي داشته است. نصر گفت: ميزان پيشرفت عمليات ايجاد خط دوم قطار شهري در كنار تونلهاي اين خط موردي است كه كمتر به آن پرداخته شده و شهروندان از آن تا حدودي بياطلاع هستند اما اقدامات در اين زمينه قابل تقدير است. او افزود: اميدوارم هر چه زودتر خط دو قطار شهري به عنوان يك خدمت ماندگار دراختيار شهروندان قرار بگيرد.
اجراي يكي از بزرگترين پروژههاي هوشمندسازي ايران و آسيا در شهرداري اصفهان
دبير ستاد شهر هوشمند شهرداري اصفهان نيز در ادامه اين جلسه اظهار كرد: پروژه سيستم يكپارچه مديريت ناوگان اتوبوسراني و توسعه پرداخت الكترونيكي يكي از پروژههاي درازمدت و از دغدغههاي مديريت شهري طي دورههاي مختلف بوده كه با حمايتهاي صورت گرفته اين پروژه امروز به صورت رسمي مورد بهرهبرداري قرار ميگيرد. مهدي بهروزي تصريح كرد: اين پروژه به صورت مشاركتي است كه از طريق شركت صنايع الكترواپتيك صاايران انجام و تامين سرمايه آن توسط بانك سپه انجام شده است. او با بيان اينكه اين پروژه به روش BOT و با مبلغ 90 ميليارد تومان انجام شده كه 57 ميليارد آن بابت تجهيزات و 31 ميليارد هم بابت هزينه نصب، نگهداري و پشتيباني براي 5 سال است، افزود: اين پروژه يكي از بزرگترين پروژههاي IT و شهر هوشمند است كه طي 7 تا 8 سال گذشته در كشور انجام شده است. دبير ستاد شهر هوشمند شهرداري اصفهان با اشاره به تجهيزات و اقلام مورد نياز كه در اين پروژه تامين شده است، گفت: كارتهاي دسپاير به تعداد 500 هزار عدد، 1300 دستگاه كنسول راننده، كارتخوان در جلو و در عقب و 1300 دستگاه AVL، 850 دستگاه پوز، 350 دستگاه كاهنده مربوط به ايستگاههاي BRT، 50 دستگاه نمايشگر هوشمند، 50 باجه شارژ و... در اين پروژه مورد استفاده قرار گرفته است. او اضافه كرد: از قابليتهاي اين پروژه امكان برنامهريزي خطوط و جابهجايي ناوگان از طريق مركز كنترل، نظارت بر كليه ناوگان اتوبوسراني به صورت آنلاين، مديريت اتوبوسهاي فعال، تعميرگاهي و متوقف اتوبوسراني به صورت آنلاين، برنامهريزي تخصيص ناوگان در خطوط براساس نياز سر و ته خط و زمان تردد ناوگان، افزايش قابليت اطمينان اطلاعات دريافتي از ناوگان اتوبوسراني، تخليه اطلاعات تراكنشها به صورت برخط و كاهش چشمگير زمان تخليه اطلاعات، پشتيباني بانك عامل در كليه فرآيندهاي مربوط به تراكنشها اعم از شارژ و تسويه حساب، ايجاد باشگاه مشتريان و امكان ايجاد كارت بليتهاي تخفيفدار جهت افزايش جذابيت سفرهاي شهري با اتوبوس مخصوص جانبازان، معلولين، بازنشستگان و... است. بهروزي تاكيد كرد: نصب 50 عدد مانيتور السيدي در ايستگاههاي متنخب جهت اعلان زمان اتوبوسها و زمان رسيدن اتوبوس، ايجاد اپليكيشن موبايلي جهت دريافت اطلاعات سفر، شارژ آنلاين كارت بليت و وجود سيستم QR كد جهت دريافت هزينه سفر براي بليتهاي تك سفره، امكان رصد و دريافت اطلاعات آماري به صورت لحظهاي توسط نهادهاي بالادستي و نظارتي، نصب دستگاههاي مكانيزه خودكار شارژ كارت بليت در بسياري از نقاط شهر، افزايش استفاده از سهم اتوبوس به واسطه ارسال اطلاعات و ايجاد نظم حركتي براي شهروندان، مديريت مصرف سوخت و تجهيزات ناوگان اتوبوسراني به واسطه نظارت و كنترل و پيمايش اتوبوسها، كاهش زمان حركت اتوبوسها در مبدا و مقصد و كاهش زمان انتظار مسافر، آنلاين شدن حساب شارژ و پرداخت شهروندي، افزايش ضريب پرداخت الكترونيكي و امكان حذف كارت در آينده از ديگر مزاياي اجراي اين پروژه است. او با بيان اينكه اين پروژه در كشور بينظير و در خاورميانه تنها در دبي آن هم به صورت محدودتر اجرا ميشود، افزود: در آسيا يكي، دو شهر به صورت محدود اين كار را انجام ميدهند و در واقع يكي از پروژههاي بزرگي است كه در شهر اصفهان در حال رقم خوردن است و اميدوارم شهروندان بتوانند از مزاياي آن هم در منظم شدن برنامههاي اتوبوسراني و مديريت هوشمند ناوگان و هم در حوزه پرداختهاي الكترونيك استفاده كنند.
هزينه صرف شده براي هوشمندسازي ناوگان اتوبوسراني90 ميليارد تومان است
معاون مالي اقتصادي شهرداري اصفهان نيز در يكصد و شصت و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر اصفهان، اظهار كرد: پروژه سامانه جامع حساب شهروندي، پرداخت الكترونيك و سامانه جامع مديريت هوشمند ناوگان اتوبوسراني اصفهان به روش BOT و با صرف هزينهاي بالغ بر ۹۰ ميليارد تومان تهيه شده كه با قيمتهاي كنوني ارزش پروژه ۳۰۰ ميليارد تومان است. مرتضي طهراني با بيان اينكه بخش عمدهاي از تجهيزات اين پروژه با استفاده از يورو خريداري شده است، افزود: شركت صنايع الكترواپتيك صاايران با استفاده از اعتبارات موجود خود خريد مورد نياز براي پروژه را به موقع انجام داد و با وجود مشكلات تحريمها و كرونا در زمان مقرر اين تجهيزات به اصفهان رسيد و نصب شد. او تاكيد كرد: نظير پروژه سامانه جامع حساب شهروندي، پرداخت الكترونيك و سامانه جامع مديريت هوشمند ناوگان اتوبوسراني تاكنون تنها در دو شهر آسيايي استفاده شده است. معاون مالي اقتصادي شهرداري اصفهان گفت: سيستمهاي پيشرفته به كار رفته براي هوشمندسازي اتوبوسراني اصفهان يكي از مدرنترين و جديدترين تكنولوژيها براي تنظيم سفر با اتوبوس و تامين آسايش و آرامش شهروندان است.
هوشمندسازي اتوبوسراني اصفهان با استفاده از تمام ظرفيت شهرداري انجام شد
مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري اصفهان نيز در ارتباط تصويري آنلاين با يكصد و شصت و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر اصفهان، اظهار كرد: اجراي اين پروژه از خرداد ماه ۹۷ به سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي شهرداري ارجاع شد كه به واقع تجربه يك كار تيمي بود و مشخصه بارز اين ابر پروژه اين است كه به صورت يك اقدام تيمي و بين بخشي به خوبي انجام شده است. شهرام رييسي افزود: اين پروژه هدفمند با استفاده از تمام ظرفيتهاي شهرداري عملياتي شد.