• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4922 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

خبر

عراقچي: ممكن است توافق ايران و آژانس تمديد شود

تارنماي شبكه ان اچ كي ژاپن به نقل از سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزارت خارجه و مذاكره‌كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران در روند نشست برجامي وين نوشت، احتمال تمديد مهلت همكاري هسته‌اي تهران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر سر بازرسي‌ها از تاسيسات هسته‌اي ايران وجود دارد. به گزارش ايرنا، عراقچي به خبرنگار ان اچي كي ژاپن در وين گفته است، ايران اميدوار است پيشرفت‌هاي كافي در روند مذاكرات وين صورت گيرد تا ديگر نيازي به طرح موضوع تمديد همكاري‌هاي با آژانس نباشد. اخيرا نيز خانم وندي شرمن، جانشين وزير خارجه امريكا در گفت‌وگو با انديشكده شوراي آتلانيك  با بيان اينكه در مذاكرات وين پيشرفت‌هايي حاصل شده است اما هنوز مسيري طولاني براي انجام اين كار وجود دارد، گفت: اميدوارم كه بتوانيم به تفاهم برسيم تا توافقنامه فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه در پايان ماه مه منقضي مي‌شود، بتواند تمديد شود. عراقچي در گفت‌وگو با ان اچ كي ابراز اميدواري كرده با پيشرفت كافي در مذاكرات كنوني در وين، ديگر نيازي به تمديد مهلت بازرسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وجود نداشته باشد، اما تهران در صورت نياز تمديد اين مهلت را در زمان مناسب بررسي خواهد كرد. به گزارش ان‌اچ‌كي، تهران اعلام كرده كه در صورت پيشرفت نكردن مذاكرات درباره لغو تحريم‌هاي ايالات متحده و ديگر مسائل تا اواخر مه (31 ارديبهشت ‌ماه)، به همكاري با آژانس براي بازرسي از تاسيسات هسته‌اي، پايان خواهد داد. ان اچ كي افزود: گمان مي‌رود كه عراقچي و رافائل گروسي مديركل آژانس در ديدار روز پنجشنبه در مقر اين سازمان در وين، در اين باره رايزني كرده باشند. گروسي در آوريل گفته بود در صورتي كه طرف‌هاي برجام نتوانند در مذاكرات جاري در وين به توافقي دست يابند، شايد نياز به مذاكره دوباره با تهران در اين باره وجود داشته باشد.


«دوحه» از گفت‌وگوي ايران با كشورهاي منطقه استقبال مي‌كند

وزير خارجه قطر در سخناني تاكيد كرد: دوحه از گفت‌وگوهاي ايران با كشورهاي منطقه و به ويژه عربستان استقبال مي‌كند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از النشره، «محمد بن عبدالرحمن آل ثاني» وزير خارجه قطر به برخي اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبني بر وساطت دوحه ميان ايران و امريكا واكنش نشان داد. براساس اين گزارش، او در اين خصوص گفت: وساطت ما ميان ايران و امريكا صحت ندارد. ما روابط خوبي با ايران و امريكا داريم اما تاكنون وساطتي ميان آنها نكرده‌ايم. البته ما همواره در تماس‌هاي خود با مقامات ايراني و امريكايي آنها را به انجام گفت‌وگوهاي مثبت تشويق مي‌كنيم. اين مقام قطري يادآور شد: ما معتقديم كه تنش‌ها در منطقه بر قطر نيز تاثير مي‌گذارد، از همين روي دوستان ايراني و امريكايي خود را به گفت‌وگوي سازنده دعوت مي‌كنيم. در همين حال، اميدواريم كه توافق وين نيز موفقيت‌آميز باشد. وزير خارجه قطر با اشاره به گزارش‌هاي رسانه‌اي درخصوص مذاكرات ميان ايران و عربستان نيز گفت: دوحه از هر گونه گفت‌وگويي كه روابط ميان ايران و كشورهاي حاشيه خليج‌فارس را تقويت كند، استقبال مي‌كند. ما معتقديم كه اين گفت‌وگوها در مسير برقراري صلح انجام مي‌شوند.


جزيياتي از تلاش ناموفق ترامپ براي تشكيل ناتوي عربي عليه ايران

روزنامه لبناني الاخبار در گزارشي جزيياتي از تلاش ناموفق ترامپ و برخي كشورهاي عربي براي تشكيل ناتوي عربي عليه ايران را منتشر كرد. به گزارش ايسنا، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشي طولاني به جزيياتي از يك سند محرمانه درخصوص ايجاد ائتلافي ضدايراني توسط امريكا و برخي كشورهاي عربي در منطقه پرداخت. اين روزنامه مي‌نويسد كه دونالد ترامپ در اولين سفرش به رياض به دنبال تشويق و فريب دادن هم‌پيمانان خود با تشكيل يك جبهه عليه ايران بود. او در اجراي اين ايده و رويكرد تعلل نكرد و چند ماه نگذشته از سفرش به عربستان فصل جديدي از نمايش امريكا با شعار ائتلاف راهبردي خاورميانه يا همان «ناتوي عربي» آغاز شد. در بخشي از اين گزارش آمده است: همزمان با اعلام تشكيل اين ائتلاف، اولين گام‌ها براي اتخاذ سياست فشار حداكثري عليه ايران برداشته شد تا عامل هراس‌افكني به موج اين سياست افزوده شود. عربستان سعودي در آن زمان براي طرح مذكور هيجان فراواني داشت زيرا به راهبرد ترامپ ايمان آورده بود و تمام تخم‌مرغ‌هايش را در سبد رييس‌جمهور پيشين امريكا گذاشته بود اما برخي اتفاقات در نشست‌هاي مختلف نشان داد كه عربستان آرزوهايش را به طرزي چيده كه مخالف حقايق است. اطلاعاتي كه اين روزنامه لبناني به دست آورده است نشان مي‌دهد كه يكي از اهداف اصلي ائتلاف مذكور يا همان «ميسا» اصلاح نظام حفظ امنيت كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس براساس قاعده مشهور ترامپ يعني «بايد بپردازيد» و همچنين قراردادهاي تسليحاتي بيشتر با اين كشورها بوده است. در بخش ديگري از اين گزارش آمده است كه براساس توافق امضاشده در صورت وقوع تجاوز، امريكا ملزم به اتخاذ هيچ گونه اقدام نظامي نيست بنابراين سعودي‌ها پي بردند كه اين توافق فوايد بسيار اندكي براي كشورهاي ديگر از جمله خود عربستان دارد. براساس اين گزارش نكته قابل توجه اين است كه اصرار و پافشاري عربستان و در كنار آن امارات و بحرين اين بوده است كه مقابله با ايران و بازوهاي منطقه‌اي آن در منطقه محور اصلي كار ائتلاف قرار بگيرد و اين امر ثابت مي‌كند كه اين كشورها به هدف و نيت امريكا از تشكيل ناتوي عربي مشكوك بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون