• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4922 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

اين يك ايراني است كه در صدر بهترين‌ها قرار مي‌گيرد

كارگرداناني كه فيلم بد نمي‌سازند

گرچه تعداد زيادي كارگردان با يك فيلم، بسيار موفق داريم اما معدود سينماگراني تاكنون توانسته‌اند در همه آثار خود سطحي بالا از كيفيت را حفظ كنند. در همين زمينه مجله انگليسي 
«Far Out» در گزارشي به مرور فيلمسازاني پرداخته كه به اصطلاح فيلم بد نمي‌سازند و آثار آنها همگي به درجه‌اي از موفقيت دست يافته‌اند، برخلاف كارگرداناني كه شايد يك شاهكار سينمايي در كارنامه خود داشته باشند اما نتوانستند روند موفقيت خود را در ادامه فعاليت‌شان به پيش ببرند. 
«مارتين اسكورسيزي» اولين نامي است كه در ميان اين كارگردانان به ذهن خطور مي‌كند، گرچه فيلم‌هايي چون «هوانورد» و «سكوت» از ساخته‌هاي اين كارگردان 78‌ساله به عقيده برخي اندكي طولاني مدت و سانتي‌مانتال به نظر برسد اما به هيچ عنوان فيلم‌هاي بدي نيستند و ديگر آثار او در فهرست برترين فيلم‌ها قرار مي‌گيرند. «اسكورسيزي» در طول دوران فعاليت خود در سبك‌هاي مختلفي از «خيابان‌هاي پايين شهر» تا «جزيره شاتر» فيلم ساخته و نقطه اشتراك همه ماجراجويي سينمايي او كيفيت آثاري است كه با مخاطبان سهيم مي‌شود. 
«كريستوفر نولان» نيز از آن دسته سينماگراني است كه نه تنها با حفظ تداوم همچنان فيلم‌هاي موفق و هيجان‌انگيز مي‌سازد، بلكه معمولا پروژه‌هاي سينمايي خود را با بودجه‌اي كمتر از برآورد اوليه و زماني زودتر از موعد برنامه‌ريزي آماده مي‌كند و به همين دليل هر استوديو فيلمسازي و تهيه‌كننده‌اي بي‌تاب همكاري با اوست. «نولان» كه به خوبي نياز مخاطب سينما را مي‌شناسد و مي‌داند در مقطع كنوني چه چيزي براي آنها سرگرم‌كننده است، از خلاق‌ترين كارگردانان تمام ادوار است. 
اصغر فرهادي كارگردان ايراني كه دو جايزه اسكار بين‌المللي در كارنامه دارد، سينماگر مولفي است كه در آثارش به عمق درون احساسات انساني مي‌پردازد و گرچه شايد در رادار همه فيلم‌دوستان قرار نداشته باشد، اما بهترين جا براي شروع تماشاي آثار او فيلم «جدايي» است. پرداخت صادقانه و پراحساس فرهادي به موضوع انسانيت، تاثيرگذار و هنري است. 
به گزارش ايسنا، «بونگ جون- هو» ديگر كارگردان آسيايي حاضر در اين فهرست است كه سال گذشته با كسب اسكار بهترين فيلم با «انگل» توجهات را بيش از پيش به سمت خود جلب كرد اما اين كارگردان كره‌اي پيش از سال 2020 نيز چندين فيلم كلاسيك و موفق چون «خاطرات قتل» و «سگ‌هايي كه پارس مي‌كنند گاز نمي‌گيرند» را نيز به سينما آورده بود. «جان هرت» بازيگر انگليسي كه در فيلم «برف‌شكن» با «بونگ جون- هو» بازي كرده پيش از اين در اظهارنظري او را يكي از بهترين كارگرداناني توصيف كرده بود كه تاكنون مقابل دوربينش رفته است. «بونگ جون-‌‌ هو» كارگرداني است كه در ساخت آثارش به روح فيلمنامه‌هايش بسيار وفادار است و به خوبي مي‌داند چگونه با هدايت بازيگران، به فيلمنامه زندگي ببخشد. 
«كوئنتين تارانتينو» از كارگردانان كمال‌گراي سينماست كه اعلام كرده پس از ساخت دهمين فيلم بلند خود از دنياي سينما خداحافظي مي‌كند و كار خود را در عرصه ادبيات يا نقد سينما پي خواهد گرفت. «تارانتينو» پيش از نهمين ساخته‌اش «روزي روزگاري در هاليوود» ساخت فيلم‌هاي موفقي چون «سگ‌هاي انباري»، «داستان عامه‌پسند»، «بيل را بكش»، «حرامزده‌هاي لعنتي» و «هشت نفرت‌انگيز» را در كارنامه سينمايي دارد. 
برادران كوئن كه از چيره‌دست‌ترين فيلمنامه‌نويسان هاليوودي نيز هستند و آثاري چون «جايي براي پيرمردها نيست»، «فارگو»، «بارتون فينك»، «اي برادر كجايي؟» و... را به سينما آورده‌اند در كنار «دنيس ويلنوو» كارگردان فرانسوي- كانادايي، «مارتين مكدونا» و دو فيلمساز زن يعني «كلي رايكارت» و «گرتا گرويگ» ديگر چهره‌هاي حاضر در فهرست كارگرداناني هستند كه فيلم بد نمي‌سازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون