خبرخوان
افت توليد خودروسازان همزمان با تلاشها براي گراني خودرو
اين روزها رايزني خودروسازان براي آزادسازي قيمت خودرو در حالي شدت گرفته كه توليد خودرو دوباره روندي كاهشي به خود گرفته و در ارديبهشت ماه با افت 21.4 درصدي روبهرو شده است. طي فروردين و ارديبهشت امسال 140 هزار و 759 دستگاه انواع خودرو در كشور توليد شده كه نسبت به دو ماهه اول سال 99 رشد 11.2 درصدي داشته است. در اين مدت 129 هزار و 596 دستگاه سواري دركشور توليد شده كه نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته 10.5 درصد افزايش داشته است. طي ارديبهشت امسال 36 هزار و 726 دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتي ايران خودرو توليد شده كه نسبت به ارديبهشت سال گذشته 29 درصد افت داشته است. در اين ماه توليد سواري توسط ايران خودرو 36 هزار و 610 دستگاه بود كه نسبت به ارديبهشت 99 با كاهش 28.3 درصدي همراه بوده است. طي ارديبهشت امسال 37 هزار و 696 دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازي سايپا توليد شده كه نسبت به ارديبهشت سال قبل 15.4 درصد كاهش داشته است. در اين ماه توليد سواري توسط سايپا معادل 32 هزار و 977 دستگاه بود كه در مقايسه با ارديبهشت 99 افت 16 درصدي را تجربه كرده است. طي دو ماهه اول امسال توليد انواع خودرو توسط سايپا 66 هزار و 694 دستگاه بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 24.3 درصد افزايش داشته است. در اين مدت 58 هزار و 523 دستگاه سواري توسط سايپا توليد شده كه نسبت به دو ماهه اول 99 رشد 24.1 درصدي داشته است. توليد خودروسازان در حالي روندي كاهشي به خود گرفته كه شاهد افزايش قيمت خودرو در بازار هستيم و قطعا ادامه كاهش توليد باعث تشديد نابساماني بازار خواهد شد. در عين حال فروش فوقالعاده خودروسازان نيز از ابتداي سال تاكنون كاهش داشته كه اين موضوع نيز اثر مناسبي بر بازار نخواهد داشت.
دلار خودرو را گران كرد
با روند تغييرات قيمتي در نرخ ارز، بازار خودرو هم تكانهاي قيمتي را در انواع خودروهاي داخلي و خارجي تجربه كرده است. اما مهم اينجاست هنوز كسي حاضر به معامله نيست و فروشندهها هم تمايلي به فروش خودرو ندارند. نوسان قيمت ارز زمزمه آزادسازي قيمت خودرو و روند افزايشي قيمت محصولات در كارخانجات خودروسازي خود عاملي شده تا ركود در بازار خودرو تشديد پيدا كند. در حال حاضر قيمتها فقط اعلام شده و در عمل خبري از رونق خريد و فروش نيست. در حال حاضر پرايد 131 با قيمت 115 ميليون تومان، سمند ال ايكس با قيمت 192 ميليون تومان،كوييك دندهاي با قيمت 149 ميليون تومان، پژو 405 دوگانهسوز 191 ميليون تومان و پژو پارس با قيمت 216 ميليون تومان مورد معامله قرار ميگيرد.
پشت پرده نپيوستن به FATF بعدها مشخص ميشود
توليد نفت ايران بايد به روزانه ۶.۵ ميليون بشكه افزايش يابد
بيژن زنگنه، وزير نفت با بيان اينكه به راحتي ميتوانيم به توليد روزانه ۶.۵ ميليون بشكه نفت برسيم،گفت: هر دولتي كه بيايد بايد توليد نفت را به ۶.۵ ميليون بشكه برساند اما اين واقعيتي است كه برخي نميخواهند بپذيرند. او ادامه داد: در سياستهاي كلي نظام بر افزايش توليد نفت براي بالا بردن قدرت امنيتي و سياسي كشور تاكيد شده است. او افزود: اين وابستگي به نفت نيست بلكه استقلال از نفت است. اگر پول نفت را در بخش خصوصي سرمايهگذاري كردند و ثروت زيرزميني به ثروت روزميني تبديل شود ما از بودجه نفتي فاصله گرفتهايم. محمد طبيبيان، استاد اقتصاد اظهار كرد: تحريمهاي اقتصادي و FATF دو موضوع كاملا به هم پيوسته هستند و هر دولتي كه ميخواهد براي كشور و ملت كار كند بايد از تحريمها خارج همچنين به ترتيبات بينالمللي ملحق شود بنابراين اين دو مورد اولويتي بر يكديگر ندارند. هرچند نظر بنده شايد آرماني و حريف مسائل پشت پرده نباشد اما اين پروسه لازم است طي و هر دو مورد حل شوند. طبيبيان با بيان اينكه بيرون ماندن از جامعه جهاني براي كشور و ملت زيانبار است، ادامه داد: شايد عدهاي منافعي در نپيوستن به اين پيمان مالي دارند كه با اهرمهاي در دسترس خود از آن دفاع ميكنند اما اين گروه نميتوانند در زمينه منافع ملي توجيه كنند. يعني نپيوستن به FATF براساس منافع ملي قابل توجيه نيست و شايد پشت پرده آن بعدا مشخص شود.
اقدام عجيب دولت براي افزايش واردات مرغ يارانهاي
دولت در حالي مجوز واردات ۱۲۰ هزارتن مرغ را با ارز دولتي صادر كرده كه بسياري از مواد اوليه توليد از جمله نهادههاي دامي به دليل تامين ارز، امكان ترخيص از گمركات را ندارند. قيمت مرغ طي روزهاي اخير روند افزايشي به خود گرفته و از ۳۰ هزار تومان نيز عبور كرده در حالي كه نرخ مصوب آن ٢۴ هزار و ٩٠٠ تومان است. نابساماني و صعود تاريخي قيمت مرغ در نيمه دوم سال گذشته پس از آن رقم خورد كه دستگاههاي ذيربط با انفعال و ضعف شديد سياستگذاري و تصميمگيري موجب تشديد نابساماني بازار نهادههاي دامي و افت شديد توليد شدند؛ اين در حالي بود كه ميلياردها دلار ارز ترجيحي براي واردات نهادههاي دامي پرداخت شد اما زمانبندي و شيوه پرداخت ارز ترجيحي و نحوه نظارت بر زنجيره توليد مرغ و تخممرغ به گونهاي بود كه در نهايت مصرفكنندگان كمترين بهرهاي از آن را بردند .