• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4949 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد

بين‌الملل

جريمه ۴۲۵ ميليون دلاري اتحاديه اروپا در انتظار آمازون

روزنامه وال‌استريت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه خبر داد آمازون تحت قانون حريم خصوصي اتحاديه اروپا ممكن است بيش از ۴۲۵ ميليون دلار جريمه شود. كميسيون حفاظت از داده لوكزامبورگ پيش‌نويس تصميمي را منتشر و جريمه‌اي را پيشنهاد كرده كه منعكس‌كننده شيوه‌هاي حريم خصوصي آمازون در ميان مقامات حفاظت از داده ۲۶ كشور عضو اتحاديه اروپاست. يك منبع آگاه به روزنامه وال‌استريت‌ژورنال گفت: اين پرونده مربوط به جمع‌آوري و استفاده از اطلاعات شخصي كاربران توسط آمازون و نقض مقررات حفاظت از داده عمومي اتحاديه اروپاست. براساس گزارش رويترز، اين قانون شركت‌ها را ملزم مي‌كند پيش از اينكه اطلاعات شخصي كاربران را جمع‌آوري كنند، موافقت آنها را جلب كنند در غير اين صورت با جريمه سنگيني روبرو مي‌شوند. آمازون اعلام كرده كه براي بهبود تجربه مشتري به جمع‌آوري و تحليل داده مي‌پردازد و دستورالعمل‌هايي را در خصوص اينكه كارمندانش با داده داخلي چه اقدامي مي‌توانند انجام دهند، تعيين كرده است. بعضي از قانونگذاران و رگولاتورها ابراز نگراني كرده‌اند كه آمازون از اين اطلاعات براي داشتن مزيت غيرمنصفانه در بازار استفاده مي‌كند.


روسيه از ارز امريكا دور مي‌شود

روسيه 5 ميليارد دلار ارز امريكا را از سرمايه نفتي خود در ماه مه به فروش رساند تا وابستگي آن به دلار و آسيب‌پذيري آن در برابر تحريم‌هاي غربي كاهش يابد. وزارت دارايي روسيه طي بيانيه‌اي اعلام كرد صندوق‌ رفاه ملي اين كشور 4 ميليارد دلار از سرمايه خود را به يوان و يك ميليارد دلار از آن را به يورو تبديل كرده است. هنوز 35 ميليارد دلار ديگر باقي مانده كه بايد تبديل شود. وزارت دارايي روسيه هفته پيش اعلام كرد سرمايه دلاري اين صندوق را به صفر مي‌رساند. اين انتقال در ذخاير عظيم بانك مركزي روسيه انجام مي‌شود تا تاثير آن بر بازار به حداقل برسد. ولاديمير پوتين سال‌هاست تلاش مي‌كند كاربرد دلار را در ذخاير ارزي و تجارت كاهش دهد تا آسيب‌پذيري اين كشور در برابر تحريم‌ها كم شود. طرح كنار گذاشتن دلار از سرمايه‌ها و معاملات نفتي با حضور پوتين در اجلاس اقتصادي سن‌پترزبورگ قبل از اولين ديدار وي با جو بايدن كه قرار است در شانزدهم ژوئن اتفاق بيفتد، اعلام شد.


تاثير مثبت السالوادور بر ارزش بيت‌كوين

بيت‌كوين، محبوب‌ترين ارز مجازي دنيا، 13 درصد در روز پنجشنبه به دنبال قانوني شدن استفاده از آن در السالوادور، افزايش قيمت داشت و به بيش از 37300 دلار رسيد. السالوادور اولين كشوري است كه بيت‌كوين را به عنوان يك پول قانوني به رسميت مي‌شناسد. ارزش بيت‌كوين هنوز هم با اوج 64829.14 دلاري كه در ماه آوريل به آن رسيده بود، فاصله زيادي دارد. طبق لايحه‌اي كه در مجلس السالوادور به تصويب رسيده، تمام كسب‌وكارها بايد بيت‌كوين را براي خريد و فروش كالاها و خدمات قبول كنند اما دولت اين كشور از نهادهايي كه تمايلي براي به خطر انداختن خود در استفاده از اين ارز مجازي بي‌ثبات ندارند هم حمايت مي‌كند.


اونس طلا از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور كرد
قيمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهاني تحت‌تاثير عقب‌نشيني دلار و بازده پايين‌تر اوراق قرضه به بالاي ۱۹۰۰ دلار صعود كرد. بهاي هر اونس طلا براي تحويل فوري با ۰.۱ درصد افزايش، به ۱۹۰۰ دلار و ۱۰ سنت رسيد. بهاي معاملات اين بازار هفته گذشته ۰.۵ درصد رشد داشته است. در بازار معاملات آتي امريكا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزايش، به ۱۹۰۲ دلار و ۷۰ سنت رسيد. آمارها نشان داد قيمت‌هاي مصرف‌كننده امريكا در ماه مه رشد قوي داشته و به بزرگ‌ترين رشد سالانه در حدود ۱۳ سال اخير منتهي شده است. آمار هفتگي متقاضيان بيمه بيكاري امريكا هفته گذشته به پايين‌ترين ميزان در ۱۵ ماه اخير كاهش پيدا كرد.


كسري بودجه دولت امريكا از ۲ هزار ميليارد دلار گذشت

با سرازير شدن محرك‌هاي مالي دولت امريكا براي مبارزه با همه‌گيري ويروس كرونا، كسري بودجه اين كشور در 8 ماه اول سال مالي 2021 از 2 تريليون دلار گذشت. طبق گزارش وزارت خزانه‌داري امريكا، كسري بودجه اين كشور از ابتداي سال مالي جاري تا ماه مه برابر با 2.06 تريليون دلار بوده است. در حالي كه اين رقم در 8 ماه اول سال گذشته مالي به 1.88 تريليون دلار مي‌رسيد. كسري بودجه امريكا در ماه مه 132ميليارد دلار گزارش شده، در حالي كه در ماه مه 2020 و در بحبوحه موج اول كمك‌هاي كرونايي برابر با 398.8 ميليارد دلار بوده است. جمهوري‌خواهان و محافظه‌كاران مالي به افزايش حجم بدهي به عنوان خطري براي اقتصاد امريكا ياد مي‌كنند مخصوصا در شرايطي كه فشار تورم بالا رفته و سود اين بدهي را افزايش داده است. در همين حين، نگراني در مورد بدهي در واشنگتن طي سال‌هاي اخير به خاطر تداوم نرخ پايين بهره از بين رفته و دولت بايدن پيش‌بيني مي‌كند افزايش بدهي ملي طي دهه آينده رقم ناچيزي  باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون