• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4950 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد

لزوم فهم درست مناسبات جهانی

 تحريم‌ها واقعيتي است كه وجود دارد و نمي‌توان منكر آن شد، ولي مهم‌تر از تحريم، بهانه تحريم‌هاست كه ناكارآمدي را گردن تحريم‌ها مي‌اندازند.
  رييس‌جمهور بايد فهم صحيحي از مناسبات جهاني و ظرفيت‌هاي داخلي كشور داشته باشد. مشكل اين است كه حداقل فهم از مناسبات جهاني وجود ندارد و بر همين مبنا هم مي‌خواهند نسخه بپيچند. جهش توليد منوط به جهش صادرات و جهش صادرات منوط به جهش تعاملات خارجي است كه دوستان در اين زمينه كارنامه بسيار ضعيفي دارند، چون تعاملات خارجي را با دو، سه كشور خلاصه كرده‌اند و معلوم است كه اين جواب نمي‌دهد.
  در همين مذاكرات موجود طرف با پررويي تمام‌تر مي‌گويد موضوعات فراوان ديگري هم داريم و اهرم تحريم را هم خواهيم داشت. در اينجا بايد به مردم بگوييد در اين زمينه چه برنامه‌اي داريد. بايد اهرم دشمن را از دستش خارج كرد نه اينكه بگوييم عده‌اي در داخل نگذاشتند. براي بي‌اثر كردن تحريم و پشيمان كردن دشمن از تحريم بايد برنامه داشته باشيم. تعامل سازنده با جهان بايد به گونه‌اي شكل گيرد كه اقتصاد كشور معطل گفت‌وگو با دو، سه كشور نشود. وقتي در مذاكرات موفق بودند، تحريم‌ها ۱۵۰۰ مورد شد و دلار هم ۳۰ هزار تومان.
  در روابط خارجي بايد تهديد و فرصت را با هم ديد و تهديد را به حداقل رساند و از فرصت‌ها نهايت استفاده را كرد. اكنون از هزار ميليارد دلار درآمد كشورهاي همسايه، سهم ما چقدر است؟ ما براي تحريم بانكي ۱۱ طرح داريم كه مي‌شود در همين شرايط آنها را اجرا كرد، اما بانك مركزي بايد بگويد چه كرده است. شما نه تنها در مذاكرات نتيجه نگرفتيد، بلكه فرصت‌هاي جهاني را به خاطر مذاكره با دو، سه كشور ناديده گرفتيد.
درباره FATF باید بگویم که این نیست که باید ببینیم منافع ما را تامین می‌کند یا نه؛ قاطعانه می‌گویم که امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ما ندارد و حاضر هستیم با هر کسی در این باره مناظره  کنم. خوشبیانه می‌گویم نمی‌دانید.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون