پوشش انتخابات در رسانهها
محدثه كاظمي
خبرهاي انتخاباتي اين روزها به بحث داغ كشور بدل شده است، حتي پيگيري اين اخبار براي گروههايي كه در انتخابات شركت نميكنند نيز مهم است، اما اين پيگيري به چه صورت است؟! اينفوگرافيك تكنيك جديدي است كه قصد دارد اطلاعات حجيم و غيرملموس را با نمايش تصويري ساده و واضح نمايش دهد. اينفوگرافيك تلويزيوني ميتواند در پوشش خبري انتخابات دست به خلاقيت زده و بر جذابيت اين برنامه جنجالي بيفزايد. اما متاسفانه اينفوگرافيك نيز چون بسياري از روشهاي خلاقانه و نوآورانه در رسانه تلويزيون امروز جايش خالي است و كمبودش زماني احساس ميشود كه در ازاي كمبود اينفوگرافيك در تلويزيون، نوع ديگري از نمايشهاي تصويري ساده در رسانههاي مجازي و به وفور ديده ميشود. ساخت تصاوير، كليپها و استيكرهاي متفاوت از نامزدهاي انتخاباتي و استفاده از كلامهاي متمايز شده آنها ! و اينبار هم به صورت علمي و كارشناسانه و هم از روي شوخي و هم از نوع طنز! اينكه گروهي با رسانه تلويزيون قهر كردهاند و آن را براي هميشه بوسيدهاند، درست است و نميتوان آن را انكار كرد اما تلويزيون همچنان براي گروههاي زيادي به عنوان مرجع شناخته ميشود اما تلويزيون با اين مرجع بودن چه ميكند؟! مناظرهاي كه بيشتر شبيه مشاجره يا حتي مناقشه است و كوچكترين شباهتي به گفتوگو را ندارد، از رسانه سراسري پخش ميشود!
نامزدهايي كه بايد نگران بود مبادا دهانشان را باز كنند كه خداي ناكرده به ديگر كانديداها بياحترامي شود! توهينهاي پينگپنگي كه نامزدهاي انتخاباتي بر سر قدرت با يكديگر تبادل ميكنند تا بلكه گوي قدرت را از آن خود كنند! افرادي كه براي دستيابي به هدف صندلي رياست، ماهيت مناظره را از اساس برهم ميريزند، آب گلآلود را براي ماهيگيري رسانههاي مجازي بيش از پيش مهيا ميكنند! ماهيگيري كه برد خبري و ميزان لايكهايشان، خبر از توفيق آنها ميدهد. بعد از مشاجره و مناقشه به اصطلاح مناظره طيف مختلفي از كاربران شبكههاي اجتماعي وارد گود شده و در نقد و حمايت از نامزدها اظهارنظر كردند! سايتهاي مختلف به نظرسنجي و پيشبيني ميزان راي دريافتي نامزدها پرداخته و پيشاپيش انتخابات را برگزار كردند!به آن ميزان كه سازندگان خلاق و حرفهاي در رسانههاي مجازي بر له و عليه انتخابات خدمات وافري انجام ميدهند، رسانههاي رسمي و به خصوص تلويزيون با دراختيار داشتن سرمايه بيشتر، در گوشه رينگ ايستاده و تنها ضربات را دريافت ميكنند. عدم خلاقيت و نوآوري رسانه و عدم استفاده از تكنيكهاي جديد رسانه سبب اين انزوا شده است. در ساير كشورها، با ورود رسانههاي مجازي، تكنيكهاي جديد برنامهسازي، رسانههاي رسمي و دولتي اين رسانهها و تكنيكها را دراختيار خود گرفته و به نوعي از همافزايي مسالمتآميز رسيدند، اما رسانه رسمي ما همچنان فارغ از تحولات دنياي مدرن رسانه، ساز خود را سر داده و در جنجال انتخاباتي به جاي بازي درست نقش خود، تنها بر جنجالها افزوده است.