• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4963 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۷ تير

خبرخوان

درآمد عوارض آزادراه تهران-شمال هزينه مناطق محروم شد

براساس ماده واحده قانوني مصوب سال ۱۳۶۶ معادل ۱۵درصد از درآمد آزادراه‌ها به امر نگهداري اختصاص داده شده است كه ارتباط مستقيمي با موضوع ايمني و كاهش حوادث و تصادفات جاده‌اي دارد. هزينه‌هاي نگهداري راه با مولفه‌هاي زيادي از جمله موقعيت مكاني، نوع ترافيك عبوري، تعداد پل‌ها و تونل‌ها و شرايط جوي منطقه ارتباط دارد كه اگر به‌موقع انجام‌ نشود علاوه بر افزايش‌ مخارج موجب تهديد ايمني مسافران هم خواهد شد و براي منطقه سخت و پيچيده‌اي چون آزادراه تهران-شمال اين هزينه‌ها چند برابر است. با وجود اينكه براساس قانون ۲۵درصد از كل درآمد عوارض آزادراهي بايد صرف نگهداري و بهره‌برداري شود، بنياد مستضعفان خبر داده است كه همه درآمد خود از عوارض آزادراه تهران-شمال را صرف هزينه در مناطق محروم كرده است.


اتوبوس‌ها در كشور اسقاط نمي‌شوند!

احمدي، دبير انجمن مراكز اسقاط و بازيافت كل كشور گفت: بحث نوسازي اتوبوس و اسقاط نداريم، متاسفانه به اسقاط اتوبوس اصلا توجه نمي‌شود و باتوجه به هزينه سنگين توليد آنها را بازسازي مي‌كنند و به بحث معاينه فني آنها هيچ توجهي نمي‌شود. متاسفانه هيچ طرح ويژه‌اي براي اين اسقاط وجود ندارد و مورد حمايت هيچ ارگاني نيست. به گفته او سازمان راهداري بحث نوسازي كاميون‌ها را انجام مي‌دهد و اكنون تنها تعداد اندكي از كاميون‌ها نوسازي شده است. مشكل اساسي كه داريم مربوط به ناوگان حمل و نقل كشور است كه احتياج شديد به نوسازي دارد. هزينه نوسازي بسيار زياد است اصولا افراد اقدام به نوسازي نمي‌كنند.


رشد ۴۲،۷ درصدي سپرده و ۴۴،۳ درصدي تسهيلات بانك‌ها

بررسي آمارهاي بانك مركزي حاكي است در سال ۹۹ ميزان مانده سپرده‌ها و تسهيلات بانك‌ها نسبت به سال قبل از آن به ترتيب ۴۲.۷ و ۴۴.۳درصد رشد داشت. بانك مركزي در گزارشي وضعيت سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانك‌ها و موسسه‌هاي اعتباري در سال ۹۹ را منتشر كرد. براساس اين گزارش، سال گذشته 3 ميليون و ۸۷۵ هزار ميليارد تومان سپرده‌گذاري نزد بانك‌ها انجام شد كه در مقايسه با سال ۹۸ كه معادل يك ميليون و ۱۵۹ هزار ميليارد تومان بود ۴۲.۷درصد افزايش داشته است.


 ۵۵ هزار كاميون بالاي ۴۹ سال عمر در جاده‌ها تردد دارند

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي گفت: معدل عمر ناوگان حمل و نقل جاده‌اي در بخش بار و مسافر بايد كاهش يابد. اكنون معدل عمر ناوگان در بخش اتوبوس حدود ۱۱ سال و ميني‌بوس ۲۴ سال است. به گزارش ايرنا، او افزود: 55 هزار كاميون بالاي ۴۹ سال در كشور داريم. قانون اجازه واردات كاميون‌هاي 3 ساله را داده است اما در نوسازي كاميون سرعت لازم را نداريم. اميدواريم دستگاه‌هاي مربوط اجازه دهند يك‌هزار و ۵۰۰ دستگاه كاميون كه يك سال است در گمرك مانده، بالاخره ترخيص شوند و بيش از اين مردم را معطل نكنند.


اميد خريداران  به كاهش قيمت خودرو

مشاهده‌ها از بازار خودرو نشان مي‌دهد كه بنيان كنوني در بازار بر پايه «انتظار» استوار است. خريداران اگرچه در بازار حضور دارند اما منتظر كاهش قيمت‌ها هستند و براي خريد دست نگه داشته‌اند. از آن طرف فروشندگان كه معامله چنداني انجام نمي‌دهند منتظر ثبات قيمت‌ها هستند تا مصرف‌كنندگان به خريد ترغيب شوند. حسين سالك يكي از خريداران كه براي ارزيابي قيمت‌ها به بازار آمده بود، گفت: قيمت‌ها در بازار خودروهاي صفر بالاست و تفاوت فاحشي با قيمت كارخانه دارد. من چند مرتبه در قرعه‌كشي خودروسازان ثبت‌نام كردم اما قرعه به نام من نيفتاد. او افزود: از همين رو حدود يك ماه است كه به دنبال خريد خودرو از بازار هستم؛ اما هر بار كه به بازار مي‌آيم اكثر فعالان بازار مي‌گويند با توجه به نزديك بودن اجرايي شدن توافق برجام و استقرار دولت جديد، منتظر كاهش قيمت‌ها بمان. امروز هم يكي از فروشندگان معتقد بود كه از روز سه‌شنبه به بعد قيمت‌ها در بازار شكسته خواهد شد.

 

وعده بانك مركزي براي  استعلام چك بدون احراز هويت

مهران محرميان، معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي گفت: به زودي سرويس استعلام چك بدون احراز هويت دراختيار مشتريان بانكي قرار خواهد گرفت كه طبق آن مشتريان مي‌توانند از وب‌سايت بانك مركزي، اپليكيشن‌هاي پرداخت و بانكي، سرويس پيامكي و درگاه‌هاي بانكي از ثبت سيستمي چك از سوي صادركننده آن در صياد مطمئن شوند. محرميان با تاكيد بر اينكه بانك مركزي به دقت و با حساسيت مسائل مرتبط با ثبت و استعلام چك‌هاي جديد را در بازار رصد مي‌كند و نسبت به رفع چالش‌هاي احتمالي و پيش‌بيني نشده، حداكثر چابكي در عملكرد را در دستور كار دارد، تاكيد كرد: باتوجه به درخواست‌هاي رسيده از سوي فعالان اقتصادي، ضرورت بازبيني «اينترنت بانك» در بانك‌هاي مختلف به منظور تعريف سطح دسترسي لازم براي نمايندگان در مورد مشتريان حقوقي بانك‌ها مورد بررسي قرار گرفته و اين امر با اولويت بالا از سوي بانك‌ها در دست انجام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون