• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4970 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۵ تير

مصطفي ميرسليم از راه‌اندازي سامانه معرفي مديران از سوي رييسي انتقاد كرد

مشورت با خبرگان يا نظرسنجي عمومي؟

جمعه، يازدهم تير «سامانه معرفي مديران» رونمايي شد؛ سامانه‌اي كه سيد ابراهيم رييسي در اولين نشست خبري پس از انتخابات راه‌اندازي آن را وعده داده‌بود. آن‌طوركه رييسي در نشست خبري و البته در صفحه اصلي اين سايت گفته ‌بود اين سامانه راه‌اندازي شده تا مردم و نخبگان مديران موردنظرشان را براي مسووليت‌هاي مختلف معرفي كنند. اقدامي كه شايد برخي آن را نمونه‌اي از نزديكي به بدنه جامعه توصيف كردند اما برخي ديگر با نگاهي انتقادي به آن نگريستند. جالب اينكه در ميان اين منتقدان نام مصطفي ميرسليم، نماينده مجلس عضو موتلفه اسلامي نيز ديده مي‌شود آن‌هم در شرايطي كه اين روزها اغلب نمايندگان مجلس زبان به تعريف و تمجيد از رييس دولت آتي گشودند و زمزمه‌هايي براي كوچ تعدادي از آنها به پاستور نيز شنيده مي‌شود. ميرسليم روز گذشته وظايف رييس‌جمهوري را به رييسي تذكر داد و در توييترش نوشت: «حسن‌نيت جناب آقاي ‎رييسي و كمك و مشورت گرفتن از مردم ستودني است ولي انتخاب وزرا از وظايف اصلي ‎رييس‌جمهور است كه بايد با مشورت خبرگان و اهل تدبير و راي اعتماد مجلس انجام شود، نه با نظرخواهي عمومي.» 
سامانه طراحي‌شده اين امكان را براي همگان فراهم كرده تا گزينه‌هاي پيشنهادي‌شان را معرفي كنند. از همين روي تيم همراه رييسي احتمالا بايد منتظر سيل پيشنهادات دست‌كم از سوي بدنه اجتماعي‌ باشند. اين در حالي است كه هنوز چند روزي از راه‌اندازي اين سامانه نگذشته، پازل كابينه يك به يك تكميل مي‌شود. گوشه و كنار سياست خبرهايي از رايزني‌ها با برخي چهره‌ها براي حضور در دولت سيزدهم شنيده مي‌شود. به نظر مي‌رسد برخي پست‌ها و كرسي‌ها قطعي شده و برخي ديگر نيز با چند گزينه در حال نهايي شدن است. بنابراين مشخص نيست براساس چه سازوكاري قرار است حداقل صدا و نظر نخبگان از طريق اين سامانه شنيده شود چه رسد به مردم و حساب‌هاي كاربري كه احتمالا ناشناس هستند يا رد و نشاني از تحصيلات و سمت‌هاي آنچناني در رزومه‌شان ديده نمي‌شود، از همين روي مي‌توان گفت تذكر ميرسليم به عنوان هم‌جناحي سيد ابراهيم رييسي پر بيراه نيست.
علاوه بر آن اخيرا محمدمهدي زاهدي، نماينده كرمان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اظهارنظري صراحتا گفته است كه صداي سهم‌خواهي از مجلس شنيده مي‌شود. او در گفت‌وگويي تاكيد كرده كه برخي نمايندگان تمايل دارند جايگاه خود را ارتقا دهند و در دولت فعاليت كنند. او همچنين گفته «پيروزي رييسي بسياري از نمايندگاني را كه در ايام انتخابات علم حمايت از رييسي برداشته بودند يا در ستاد او فعال بوده‌اند، به هوس انداخته كه رخت پارلماني را از تن به در كرده و همراه با رييسي راهي پاستور شوند؛ آن‌هم درست يك ماه بعد از آنكه رهبري آن توصيه مهم به مجلسي‌ها را داشتند.» اين اظهارات از درون مجلس نشان مي‌دهد كه جريان‌ها و گروه‌هاي مختلف در حال رايزني براي داشتن سهم بزرگ‌تري از قدرت هستند و احتمالا در خلال تلاش براي سهم و قدرت بيشتر، صداي مردم و نخبگان كه رييسي از طريق راه‌اندازي سامانه معرفي مديران مدعي آن است، كمتر شنيده خواهد شد. البته اين كنش‌ها چه پيش از انتخابات و در جريان مناظرات و چه پس از آن هم از سوي رييسي ديده شد؛ كما اينكه رييسي در آخرين اظهارنظرش هم گفته «جمله اولين اقدامات دولت مردمي، آغاز نهضت مسكن‌سازي در روزهاي ابتدايي دولت و تدارك توليد سالانه يك ميليون مسكن براي خانواده‌ها و خصوصا جوانان خواهد بود».

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون