• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4972 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير

دولت براي حل قطعي مكرر برق، خاموشي‌هاي برنامه‌ريزي‌شده را در نظر گرفت

راهكار حداقلي

از سخنراني حسن روحاني در هيات دولت تا حاشيه نشست روز چهارشنبه كابينه تحت‌تاثير خاموشي‌هاي مكرر، قطعي آب و به تبع آن اختلالات گسترده در اينترنت بود. رييس‌جمهوري روز سه‌شنبه بابت قطعي‌هاي مكرر برق عذرخواهي كرده‌ و به معاون اول دستور داده‌بود كه با همكاري تعدادي از وزرا راهكاري براي شرايط موجود بيابند. ديروز هم در نشست هيات دولت هم رييس‌جمهوري و پس از اتمام آن معاون اول، وزير نيرو و وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد بحران‌هاي مدت اخير توضيح دادند. همچنين كميسيون انرژي مجلس نيز در جلسه‌اي اختلال گسترده در آب و برق را بررسي و نايب‌رييس كميسيون در مورد خروجي آن توضيح داد. با توجه به اظهارات و راهكارهاي موجود، امكان افزايش توليد برق اساسا وجود ندارد، بنابراين كاهش مصرف و البته ارايه جدول زمانبندي براي قطعي‌هاي برق و اعمال برخي محدوديت‌ها در توليدات صنعتي و استخراج رمزارزها تنها راه چاره و به نوعي راهكار حداقلي و درمان كوتاه‌مدت تا پايان فصل گرما است و اين خاموشي‌ها تاحدودي اجتناب‌ناپذير.

هماهنگي يا يكدستي قوا
رييس‌جمهوري كه ديروز در نشست افتتاحيه طرح‌هاي ملي از مردم عذرخواهي كرده‌بود، ديروز ترجيح داد از «ريشه مشكلات» مسائلي چون كمبود برق صحبت كند. او از «سرمايه‌گذاري» گفت، سرمايه‌گذاري‌اي كه بايد در حوزه‌هايي چون توليد، كشاورزي و صنعت انجام شود. او با طرح اين پرسش كه «چرا نمي‌توانيم به اندازه كافي سرمايه بياوريم و در بازار ايران مستقر كنيم؟» در بخش‌هايي از اظهاراتش به ماجراي تحريم‌ها، برجام و FATF و تاثير آنها بر سرمايه‌گذاري پرداخت. روحاني همچنين توضيح داد كه 200 تا 300 ميليارد دلار طرح آماده براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي چون برق، آب، فاضلاب، سدسازي، پتروشيمي، گاز، فولاد و... وجود دارد كه مشكل سرمايه‌گذاري دارد. او به مشكلات داخلي اشاره كرد و گفت لازم است كه با هماهنگي‌هاي داخلي ميان دستگاه قانونگذار، قوه قضاييه و دولت مشكلات را حل و فصل كرد. او در ميانه سخن از سرمايه‌گذاري، با كنايه يادي از مخالفان هميشگي دولتش و البته يكدستي سه قوه پس از روي كار آمدن رييسي كرد و گفت: «البته اميدواريم از ۱۲ مرداد به آن‌ور ديگر يك هماهنگي كاملي بين سه قوه به وجود بيايد. حالا در اين ميان بعضي‌ها از شغل‌شان مي‌افتند و بيكار مي‌شوند و انتقادهاي عجيب و غريب و غيرمنصفانه آنها تعطيل مي‌شود، اما به هر حال همه از يك جناح و تفكر مي‌شوند و يك هماهنگي به وجود مي‌آيد.»
رييس‌جمهوري در ادامه به تصميم‌گيري براي تعطيلي يك مركز صنعتي بزرگ يا ساعت كارش اشاره كرد و توضيح داد كه در هر شرايطي لازم است به مردم ساعات خاموشي‌هاي احتمالي اعلام شود و در عين حال تاكيد كرد دولت تلاش مي‌كند حتي‌الامكان منازل كمتر دچار خاموشي شوند.

خصوصي‌سازي توليد برق؟ 
رضا اردكانيان، وزير نيرو كه در چند روز اخير بسيار مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت و البته سكوت كرد هم ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران از مردم عذرخواهي كرد و گفت: «وظيفه دارم به سهم خودم صميمانه از تك‌تك هموطناني كه در اين شرايط دچار سختي شدند عذرخواهي كنم.» او در ادامه به تصميم هيات وزيران اشاره كرد كه بر اساس اصل 138 قانون اساسي هيات وزيران اختيارات خود را در موضوع خاصي براي تسريع در تصميم‌گيري به 4 تن از وزرا يعني وزراي نيرو، كشور، صمت و نفت واگذار كردند تا بتوان به صورت فوري و فوتي بحران‌هاي موجود را حل و فصل كرد. او همچنين خبر داد كه تا پايان مرداد پنجشنبه‌ها دستگاه‌هاي دولتي تعطيل هستند و براي تغيير ساعات كار ادارات هم استانداران اختيار تام دارند. اردكانيان همچنين ديروز گفت كه فعلا محل كارش را به شركت توانير منتقل كرده و قطعا مشكلات موجود با هماهنگي‌هاي لازم مرتفع مي‌شود. به گفته اردكانيان قرار است با تاكيد رييس‌جمهوري «خاموشي نباشد و اگر بود به صورت برنامه‌ريزي شده و با اعلام قبلي انجام شود.»
افزايش مصرف، اتفاق پيش‌بيني نشده‌اي چون حادثه براي ترانس‌ها در منطقه تهران‌پارس، استخراج رمزارزها و مسائلي از اين دست به افزايش خاموشي انجاميد كه البته به گفته اردكانيان فعلا همه دستگاه‌هاي مجوزدار استخراج رمزارز با اعلام رييس‌جمهوري خاموش شده و تاكنون 200هزار دستگاه استخراج غيرقانوني توقيف شده است. وزير نيرو همچنين خبر داد كه جلسه‌اي با معاون اول رييس‌جمهوري با حضور فعالان بخش خصوصي در حوزه توليد برق برگزار مي‌شود و پيشنهادات اين جلسه در دولت بررسي خواهد شد؛ نشستي كه شايد مقدمات حضور بخش خصوصي در اين حوزه باشد.
معاون اول رييس‌جمهوري هم كه از روز سه‌شنبه مسوول پيگيري مستقيم بحران برق بود ديروز در حاشيه هيات دولت تاكيد كرد كه افزايش توليد برق غيرممكن است چرا كه به دليل كمبود آب نيروگاه‌هاي برقابي وضعيت خوبي ندارند. او تاكيد كرد كه «سقف حجم توليد برق مشخص است و اين ميزان مصرف است كه افرايش مي‌يابد؛ مهم‌ترين كاري كه وزارت نيرو بايد در اين زمينه انجام دهد اين است كه تا جايي كه مقدور است مصرف را كاهش داده و فاصله موجود ميان توليد و مصرف را مديريت كند تا آثار اقتصادي، سياسي و اجتماعي آن به حداقل برسد.»

580 مگاوات مزرعه غيرمجاز رمز ارز
اين روزها علاوه بر قطعي برق و آب با اختلال و قطعي اينترنت هم مواجه هستيم. محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات ديروز در حاشيه دولت در اين مورد توضيح داد و گفت كه قطع برق باعث شده سايت‌ها توان ارسال و دريافت سيگنال خود را از دست بدهند. او همچنين گفت كه استانداردي دو ساعته وجود دارد كه زمان قطع برق مي‌توان با استفاده از باتري‌ها تا دو ساعت خدمات ارايه كرد اما اين باتري‌ها در برخي نقاط كشور مورد سرقت قرار گرفته و در برخي ديگر از مناطق فرسوده شده‌بود. به گفته آذري‌جهرمي براي سايت‌هاي اصلي ژنراتور تعبيه شده است. آذري‌جهرمي همچنين آماري از استخراج رمزارزها ارايه كرد و گفت كه ۱۳ هزار مزرعه كوچك و بزرگ استخراج رمزارز در كشور شناسايي شده كه 2 هزار مورد به مراجع امنيتي ارجاع داده شد و قريب به 300 مزرعه از اين تعداد مزارع كلان بودند. همچنين 580 مگاوات مزرعه غيرمجاز رمزارز از مدار خارج شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون