• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4974 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۰ تير

رييس‌جمهور مي‌گويد آمادگي تزريق 500 هزار دوز واكسن روزانه وجود دارد

واكسيناسيون فرهنگيان فقط دو روز طول مي‌كشد؟

زهرا چوپانكاره

 

ديگر ماه‌ها است كه وعده‌هاي واكسن از حقيقت واكسيناسيون در كشورمان پيشي گرفته‌اند. تا ارديبهشت قرار بر اين بود كه خرداد ماه واكسيناسيون 14 ميليون نفر به پايان برسد. حالا تير ماه از نيمه گذشته و هنوز گروه سني هدف واكسيناسيون به زير 70 سال هم نرسيده. نيمه دوم خرداد و نيمه اول تير با ازدحام صف‌هاي دوز دومي‌ها و تعويق‌هاي مكرر دوز اولي‌هاي زير 70 سال گذشت تا اين دو روز گذشته كه باز نوبت به وعده‌هاي تازه رسيد. يكي از آن وعده‌ها روز گذشته از زبان رييس‌جمهور خارج شد: «اين آمادگي وجود دارد كه روزانه تا 500 هزار نفر از مردم واكسينه شوند و اين مي‌تواند نسبت به بيماري مصونيت بيشتري ايجاد كند.» فارغ از اينكه يك روز قبل‌تر وزير بهداشت دولت روحاني گفته بود ظرفيت تزريق روزانه 400 هزار دوز وجود دارد (و نه 500 هزار)، روحاني همراه با اين وعده اين بار بحث واكسيناسيون معلمان را پيش كشيد و گفت كه بايد هر چه زودتر فكري به حال بازگشايي مدارس كرد. وعده‌هاي روحاني و دولتش اگر باز هم در حد وعده‌هاي پيشين باقي بمانند، با احتباس بسته شدن مدارس از آخر بهمن 98، اين مهر ماه را مي‌شود به نوعي ورود به سومين سال دور از مدرسه دانست. نيمه دوم تير است، روحاني وعده روزي 500 هزار واكسن مي‌دهد و در عين حال تا كنون براي واكسيناسيون معلمان و كارمندان مدارس نه بخشنامه‌اي در كار بوده و نه نام‌نويسي. طبق آماري كه از فرهنگيانِ رسمي وجود دارد با حساب وعده رييس‌جمهوري واكسيناسيون آنها بايد دو روزه انجام شود. اگر وعده وزير را درنظر بگيريم شايد نصف روز ديگر هم لازم باشد. 
«تلاش مي‌كنيم تا با اولويت، بچه‌هاي پيش‌‌دبستاني، دبستاني و دبيرستاني به مدرسه بروند.» حسن روحاني روز گذشته در ستاد مبارزه با كرونا گفت كه بايد براي بازگشايي مدارس آماده شويم. به گفته او از روز گذشته روند واكسيناسيون افزايش داشته و همين‌جا بود كه در مورد آمادگي براي تزريق روزانه 500 هزار دوز واكسن خبر داد. روحاني در‌خصوص وضعيت بازگشايي مدارس و روند استمرار آموزش در كشور در سال تحصيلي 1401-1400‌ گفت: «تقريبا از اسفند 98 مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل شده و ارتباط آموزشي از طريق فضاي مجازي انجام مي‌شود و طبيعي است كه فضاي مجازي نمي‌تواند جايگزين معلم شود، لذا بايد خودمان را براي بازگشايي مدارس آماده كنيم. تعطيلي مدارس از لحاظ روحي و رواني بر دانش‌آموزان تاثير مي‌گذارد، لذا بايد تلاش كنيم تا با اولويت، بچه‌هاي پيش‌‌دبستاني، دبستاني و دبيرستاني به مدرسه بروند.» بعد از اين صحبت‌ها بود كه رييس‌جمهور حرف از واكسيناسيون معلمان را پيش كشيد: «براساس تحقيقات انجام‌شده، مدارس عامل انتقال ويروس نيست، لذا لازم است با واكسيناسيون معلمان، راننده‌هاي سرويس و مستخدمين مدارس و همچنين اساتيد دانشگاه، شرايطي فراهم كنيم كه آموزش به صورت حضوري برگزار شود و همه مقدمات لازم را از لحاظ بهداشتي فراهم سازيم تا در مهر ماه مدارس بازگشايي شود.» اما تا كنون خبري از اينكه قرار است نوبت‌دهي مشخصي در كار باشد به معلمان نرسيده. 

همه از بازگشت به مدرسه استقبال مي‌كنند
محمد داوري، از اعضاي سازمان معلمان مي‌گويد تاكنون هيچ خبري از تاريخ احتمالي يا نام‌نويسي براي واكسيناسيون معلمان به آنها نرسيده: «فقط وزير گفت كه تابستان واكسينه مي‌كنيم كه مهر كلاس‌ها را حضوري برگزار كنيم. به غير از اين من هيچ خبري از اينكه معلمي واكسينه شده باشد، ندارم. غالبا هم هر اتفاقي بخواهد بيفتد به صورت بخشنامه اعلام مي‌شود كه تا كنون نه چيزي به مديران مدارس اعلام شده و نه در سامانه‌ها چيزي هست. هرچه مي‌دانيم همان خبرهاي رسانه‌اي است كه از قول وزير در مورد واكسينه شدن معلمان تا اول مهر منتشر شده.» حالا كه نيمه دوم تير در حال گذر است و كمي بيشتر از دو ماه تا پايان تابستان مانده، آيا با احتساب تعداد معلمان و كاركنان مدارس اصولا چنين وعده‌اي شدني است؟ داوري مي‌گويد: «اگر اراده كنند بله. كل فرهنگيان از معلم تا نيروهاي دفتري يك ميليون نفر هستند. يك ميليون نفر را واكسن زدن كه كاري ندارد. فرهنگيان كه بسيار استقبال مي‌كنند اگر تا پايان تابستان واكسينه شده باشند و از مهر بتوانند حضوري سر كلاس بروند.» 
يا شما به چنين وعده‌اي خوشبين هستيد؟ «من خوشبين نيستم اما علاقه‌مند هستم كه انجام شود تا مدارس زودتر باز شوند. مهر كه بشود ديگر تقريبا مي‌شود گفت سال سوم است كه دچار آموزش غيرحضوري شده‌ايم و اين بسيار آسيب مي‌زند. به نظرم معلم‌ها بايد در اولويت‌هاي بعد از پرسنل درمان مي‌بودند.» در اين مدت به نظرم سيستم تركيب حضوري و غيرحضوري جواب داده و براي برخي درس‌ها خوب بوده، براي برخي درس‌ها تا 50 درصد كارايي داشته و برخي هم كمتر: «به نسبت نوع درس ميزان حضوري و غيرحضوري بودن مي‌تواند متفاوت باشد، اما مثلا اول تا سوم دبستان واقعا بايد حضوري به مدرسه بيايند. نمي‌شود يك نسخه واحد براي آنها پيچيد چون شرايط درس‌ها، رشته‌ها، مقاطع و حتي جغرافيا نيازمند آن است كه نسخه‌هاي متعدد و متفاوتي براي نوع تحصيل و تدريس وجود داشته باشد.»
13 تير ماه وزير آموزش و پرورش گفته بود: «حدود ۹۲۰ هزار نفر از معلمان و كادر آموزشي، طبق هماهنگي با وزارت بهداشت در مرداد ماه واكسينه مي‌شوند، اكنون در اين شرايط وزارت بهداشت در روز تا ۵۰۰ هزار دوز واكسن را تزريق كرده است و اگر بخواهد اين موضوع را براي معلمان انجام دهد به سرعت تمام معلمان در مردادماه واكسينه مي‌شوند.» آن‌گونه كه محسن حاجي‌ميرزايي توضيح داده بود براي واكسيناسيون اين گروه نياز به ثبت‌نام و بخشنامه نخواهد بود و اطلاعات از طريق آموزش و پرورش دراختيار وزارت بهداشت قرار گرفته است: «كد ملي معلمان دراختيار وزارت بهداشت قرار گرفته است و ما پيش‌بيني كرديم با ايجاد محدوديت در واكسن‌ها اولويت‌ها مشخص شود تا معلمان دوره ابتدايي و دروس فني‌وحرفه‌اي براي تدريس در كارگاه‌ها واكسينه شوند. سرويس مدارس هنوز شكل نگرفته است كه بايد در شهريور ماه درباره اين افراد تصميم‌گيري شود.»
از ابتداي شيوع كرونا در جهان، خانه‌نشين شدن دانش‌آموزان يكي از اساسي‌ترين دغدغه‌هاي دولت‌ها در كشورهاي مختلف بوده است. اهميت حضور دانش‌آموزان در مدرسه به خصوص براي جلوگيري از ترك تحصيل، انزواي اجتماعي، نظارت بر نحوه يادگيري آنها و مسائل كوچك و بزرگ ديگر سبب شد تا در كشورهاي بسياري در فواصل پايين‌تر آمدن آمار مبتلايان، مدارس به صورت حضوري برگزار شوند و با بالا رفتن موج‌ها دوباره به صورت غيرحضوري پيگيري شوند. در عين حال تفاوتي كه ميان ايران با اين دسته از كشورها وجود دارد سرعت واكسيناسيون است. ايران پنجمين موج كرونا را در حالي از سر مي‌گذراند كه روند واكسيناسيون در اغلب كشورهاي غربي مرزهاي 60درصد از جمعيت را درنورديده و كشورهاي منطقه هم در همان مسير قرار گرفته‌اند. در ايران كل تعداد دوزهاي تزريق‌شده (اعم از دوز اول و دوم) هنوز به 7 ميليون هم نرسيده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون