فقدان آمار دقيق؛ معضل ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش
عضو هيات رييسه كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس فقدان آمار دقيق را اصليترين معضل ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش دانست و گفت: براساس آماري كه مسوولان وزارت آموزش و پرورش عنوان ميكنند، ۵۵درصد معلمان آموزش استخدام رسمي هستند. شيوا قاسميپور در گفتوگو با خبرگزاري خانه ملت از نبود آمارهاي دقيق و روشن به عنوان يكي از مشكلات پيش روي طرح ساماندهي معلمان دانست و گفت: اين نقيصه كه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيز به آن پرداخته به چالشي براي ساماندهي نيروها در نظام آموزشي كشور تبديل شده است. نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برخي آمارها درباره وضعيت استخدامي فرهنگيان، گفت: اگر به آمارهاي وزارت آموزش و پرورش استناد كنيم، آمارها ميگويند ۵۵درصد معلمان استخدام رسمي، ۲۵درصد كاركنان تخصصي، ۷درصد نيروهاي حقالتدريس، ۴درصد اداري و ۶درصد خدمتگزار هستند. عضو هيات رييسه كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برخي انتقادات نسبت به كمبود معلم در نظام آموزشي كشور، خاطرنشان كرد: اگرچه گفته ميشود طي سه سال گذشته در مجموع قريب به ۲۶۰ هزار نيرو جذب شدهاند، اما همچنان كمبود نيرو در مقاطع مختلف تحصيلي احساس ميشود. او با اشاره به جذب ۱۷۲ هزار معلم از طريق دانشگاه فرهنگيان و ماده ۲۸، ادامه داد: همچنين بنابر مصوبه مجلس مقرر شد ۸۰ هزار نفر به استخدام آموزش و پرورش درآيند. قاسميپور تاكيد كرد: به اين ترتيب طي چند سال اخير بخش زيادي از نيروي انساني موردنياز بدنه آموزش و پرورش به طرق مختلف تامين شده، البته بايد برنامهريزيها و سياستگذاريها به منظور استخدام نيرو و رفع نياز نظام آموزشي كشور به نيروي انساني تداوم يابد. او يادآور شد: تعيين تكليف نحوه جذب و استخدام نيروهاي فعال در آموزش و پرورش اعم از نيروهاي حقالتدريس، نهضتي و پيشدبستاني يكي از مطالبات فرهنگيان است كه بايد در قالب چارچوبي مدون محقق شود. عضو هيات رييسه كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس تصريح كرد: بايد سياست واحدي در وزارت آموزش و پرورش تعريف و برمبناي آن معضل چندين ساله استخدام و تبديل وضعيت بخشي از نيروها حل شده و بيش از اين به آينده موكول نشود.