• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4984 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد

خبر

عراق از دستگيري شبكه تروريستي عامل انفجار شهرك صدر خبر داد

نخست‌وزير عراق گفت كه نيروهاي اين كشور عاملان انفجار در شهرك الصدر بغداد را كه منجر به كشته و زخمي شدن ده‌ها نفر شد، به دام انداخته‌اند. به گزارش تسنيم، «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير عراق از بازداشت عاملان انفجار تروريستي در شهرك الصدر بغداد خبر داد. او شنبه در حساب توييتري خود نوشت: «اشك‌ها و اشتياق اهالي ما، خانواده شهداي شهرك الصدر براي ما راه و چراغي بود تا عمليات بازداشت همه شبكه تروريستي بزدل را اجرا كنيم؛ شبكه‌اي كه اقدام به برنامه‌ريزي و اجراي حمله ناجوانمردانه به «بازار الوحيلات» كرد. آنها امروز در برابر قانون و مردم ما هستند و براي هر متجاوز مهاجم و گناهكار مايه عبرت خواهند بود.» دوشنبه گذشته انفجار بمبي در شهر الصدر بغداد بر اساس آخرين آمار وزارت دفاع عراق 30 كشته و 50 زخمي برجاي گذاشت. گروه تروريستي داعش مسووليت اين حمله تروريستي را برعهده گرفته است.


تصويب قانوني در فرانسه  براي دخالت در اداره مساجد

پارلمان فرانسه قانوني را عليه اسلامگرايي تصويب كرد. در اين قانون امكان بستن سريع مساجد و انجمن‌هاي اسلامي به دليل «تبليغ خشونت» پيش‌بيني شده است. به گزارش ايسنا، به نقل از دويچه وله، قانون تشديد رويكرد دولت فرانسه در قبال «اسلامگرايي، نفرت‌پراكني و تبليغ خشونت» در پارلمان اين كشور تصويب شد. هدف از تصويب اين قانون مشاجره‌ برانگيز «دفاع از ارزش‌هاي جمهوريت» در فرانسه اعلام شده است. سايت «اشپيگل ‌آنلاين» گزارشي درباره تصويب اين قانون در پارلمان فرانسه منتشر كرده است. اين قانون با مخالفت نيروهاي وابسته به گرايش‌هاي راست و چپ در فرانسه روبه‌رو شده است. ترور «ساموئل پتي» در پاييز سال ۲۰۲۰ يكي از حملات «تروريستي» در فرانسه به شمار مي‌آيد. اين آموزگار تاريخ، كاريكاتورهايي موهن را به شاگردانش نشان داده بود و در همين رابطه به قتل رسيد. براساس قانون مصوبه پارلمان فرانسه براي مقابله با اسلامگرايي، دولت اين امكان را خواهد داشت در صورت «تبليغ و ترويج خشونت و نفرت‌پراكني» مساجد و انجمن‌هاي اسلامي را سريع‌تر از پيش تعطيل كند. افزون بر آن، براي افرادي كه به انتشار اطلاعات شخصي، خانوادگي و همچنين حرفه‌اي اشخاصي اقدام كنند كه منجر به پديد آمدن خطري جاني براي آنان شود، مجازاتي تا سه سال زندان و جريمه‌اي ۴۵ هزار يورويي پيش‌بيني شده است. بايد يادآور شد كه آدرس محل زندگي، نام و آدرس مدرسه‌اي كه ساموئل پتي در آن تدريس مي‌كرد، در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده بود. اين قانون همچنين هدف مانع شدن از دخالت كشورهاي ديگر و از جمله تركيه در مراكز اسلامي و مساجد فرانسه را دنبال مي‌كند.


جرم‌انگاري انكار نسل‌كشي «سربرنيتسا»

رياست نهاد ناظر بر اجراي صلح بوسني در راستاي مقابله با هرگونه تلاش براي كم اهميت جلوه دادن كشتار مسلمانان بوسنيايي در سال ۱۹۹۵، از مجازات حبس براي انكاركنندگان اين نسل‌كشي خبر داد. به گزارش مهر به نقل از الجزيره، ديپلمات ارشد بين‌المللي در امور بوسني و هرزگوين تكذيب نسل‌كشي در اين كشور را ممنوع اعلام كرد. اين تصميم در جهت مقابله با تلاش‌هاي صرب‌هاي مقيم بوسني براي انكار مقياس نسل‌كشي سال ۱۹۹۵ در «سربرنيتسا» به عنوان تنها نسل‌كشي اروپا پس از جنگ جهاني دوم اتخاذ شده است. پيش‌تر ديوان بين‌المللي دادگستري و دادگاه كيفري بين‌المللي در امور يوگسلاوي سابق، قتل بيش از ۸ هزار بوسنيايي توسط نيروهاي صرب در سربرنيتسا را نسل‌كشي اعلام كرد، اما مقامات صرب بوسني و كشور همسايه يعني صربستان از پذيرش اين حكم سر باز زدند. «والنتين اينزكو» نماينده ارشد اتحاديه اروپا در امور بوسني و هرزگوين با اعلام تغييراتي در قوانين كيفري مربوط به اين حادثه تاريخي، از مجازات زندان تا پنج سال براي انكاركنندگان نسل‌كشي و براي هر گونه تمجيد و تكريم از مجرمان جنگي اين نسل‌كشي شامل گذاشتن نام آنها بر خيابان يا نهادهاي عمومي خبر داد. اينزكو شرايط مجازات زندان را براي هر كسي كه نسل‌كشي يا جنايات جنگي صورت گرفته طي درگيري‌هاي مسلحانه بين‌المللي در بوسني بين سال‌هاي ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ را «به ‌طور عمومي ناديده بگيرد، انكار كند، به ‌شدت كم اهميت قلمداد كند يا سعي در توجيه آن نمايد» تعيين كرد. در حكم او آمده است: نسل‌كشي در سربرنيتسا، جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت نبايد فراموش يا انكار شوند.


تاكيد بايدن بر ادامه حمايت  از افغانستان در گفت‌وگو با غني

رييس‌جمهور امريكا در تماس تلفني با همتاي افغان خود بر تداوم حمايت ايالات متحده از افغانستان تاكيد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از الجزيره، كاخ سفيد اعلام كرد جو بايدن و اشرف غني، روساي جمهور امريكا و افغانستان جمعه شب در تماس تلفني با يكديگر رايزني كردند. در اين تماس رييس‌جمهور امريكا به همتاي افغان خود گفت كه ايالات متحده به حمايت خود از افغانستان، ازجمله كمك‌هاي بشردوستانه و كمك به رشد و شكوفايي آن ادامه خواهد داد. طي اين تماس دو رييس‌جمهور توافق كردند كه حمله كنوني طالبان با تعهدات اين گروه براي حل و فصل صلح آميز مغايرت دارد. غني همچنين پس از اين تماس در حساب توييتر خود نوشت كه بايدن به او در مورد ادامه حمايت ايالات متحده از نيروهاي مسلح افغانستان اطمينان داد. او افزود كه با بايدن در مورد همكاري بين دو كشور، حمايت اقتصادي و ديپلماتيك از دولت و ارتش افغانستان و اهميت «حفظ دستاوردهاي 20 سال گذشته» گفت‌وگو كردند. روز گذشته دولت افغانستان ادعاي طالبان مبني بر اينكه اين گروه 90درصد مرزهاي افغانستان را در كنترل دارد، تكذيب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون