• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5009 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ شهريور

كار ايران سخت شد

مديركل بازاريابي و توسعه گردشگري خارجي وزارت ميراث فرهنگي گفت: «مرگ ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در روز به خاطر كرونا، بلندترين سيگنال و صدايي است كه اين روزها از ايران شنيده مي‌شود؛ با اين شرايط چگونه مي‌توان تصوير ايمني از ايران نشان داد و گردشگران را آماده سفر به كشورمان كرد؟ قطعا كار ايران دشوارتر شده است.»
ليلا اژدري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: «ما تلاش خودمان را مي‌كنيم، كليپ‌هايي درباره ايمني سفر به لحاظ بهداشتي ساخته‌ايم، اما صداي بلندي كه از كشور ما به بيرون مخابره مي‌شود آمار مبتلايان و جان‌باختگان كرونا و همچنين روند واكسيناسيون است. تلاش‌هاي صنعت گردشگري با وجود اين صداي بلند راه به جايي نمي‌برد. بايد اين سيگنال تغيير كند، در آن صورت وظيفه ما به عنوان متولي پررنگ مي‌شود و مي‌توانيم دنبال اعتمادسازي در بين گردشگران و بازارهاي سفر باشيم و نشان دهيم ايران براي سفر كشور ايمني است.»
او با اشاره به فعاليت بسياري از كشورها و رقيبان در بازارهاي بين‌المللي براي جذب گردشگر كه احتمال عقب راندن ايران را پيش آورده است، گفت: «دو نوع بازاريابي داريم؛ بازاريابي كلي‌ كه معمولا در جريان آن چهره يك كشور به نمايش گذاشته مي‌شود، مثلا نشان مي‌دهيم ايران كشوري باستاني با مردمي مهربان و طبيعتي زيبا است. اين اولين سيگنالي است كه مي‌توانيم براي جلب‌توجه گردشگران جهان مخابره كنيم و شايد حتي لازم نباشد اين پيام را به برخي كشورها برسانيم؛ چراكه در كتاب‌هاي درسي مدرسه‌هاي بعضي از اين كشورها بسيار درباره تاريخ ايران صحبت شده و براي خيلي‌ها از همان كودكي درباره ايران كنجكاوي وجود دارد. روش ديگر بازاريابي كاري است كه فعالان گردشگري انجام مي‌دهند، مثلا با شركاي تجاري خود در كشورهاي ديگر ارتباط برقرار مي‌كنند يا در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شركت مي‌كنند، در اين شرايط اگر جاي نام ايران در فهرست مقاصد آژانس‌هاي خارجي يا نمايشگاه‌ها خالي باشد يا مقابل نام ايران علامت ضربدر زده شود، مسلم است كه وقتي شركت‌هاي بزرگ انگليسي، روسي، چيني يا هر كشور ديگري و گردشگران آنها ببينند از ايران هيچ بسته سفري عرضه نمي‌شود، ويزا صادر نمي‌شود و مرزها به روي گردشگران بسته است، منتظر نمي‌مانند و دنبال كشورهايي مثل عربستان مي‌روند كه مقصد نوظهور گردشگري است و ويزا هم صادر مي‌كند. البته حذف نام ايران از فهرست مقاصد سفر، همان‌طور كه اين روزها توسط برخي شركت‌هاي گردشگري خارجي اتفاق افتاده است، باعث نمي‌شود نام ايران از اذهان پاك شود. ايران مقصد يونيك و منحصر به فردي است، اما مهم است كه شركت‌هاي گردشگري بتوانند در بازار رقابتي، هوشمندانه سبد خود را قرار دهند تا سهمي داشته باشند؛ حتي اگر سفر گردشگران به ايران در وضعيت بحراني كرونا محل چالش و سوال باشد.»
اژدري افزود: «مطالعات جديدي در ارتباط با بيماري كوويد و تصميم به سفر انجام شده كه براساس نتايج اين مطالعات، بسياري از گردشگران براي انتخاب مقصد سفر، شاخص‌هاي مديريت و كنترل كرونا، رعايت پروتكل‌ها و واكسيناسيون را در اولويت قرار داده‌اند. همچنين تسهيلاتي كه كشورها و شركت‌هاي گردشگري براي لغو سفر در دوران كرونا قائل مي‌شوند شاخص اثرگذار ديگري در انتخاب مقصد شده است. بسياري از گردشگران در اين پژوهش گفته‌اند كشور يا مقصدي را براي سفر انتخاب مي‌كنند كه بهترين شرايط كنسلي را داشته باشد. با تغيير شاخص‌هاي انتخاب سفر بايد اين سوال را از خود بپرسيم ايران كجاي ماجرا قرار دارد؟ هنوز دستوري براي صدور ويزاي توريستي صادر نشده چه برسد به آنكه اين شاخص‌هاي اثرگذار در انتخاب مقصد را داشته باشيم. مي‌دانستيم كه صنعت گردشگري بسيار شكننده است، اما هرگز تصور نمي‌كرديم بهداشت، مهم‌ترين نقش را در انتخاب مقصد داشته و در تصويرسازي از يك كشور تا اين حد اثرگذار باشد. با وجود اين صدا و سيگنال‌ها، كار بخش گردشگري سخت شده است. يك زمان مهم‌ترين مساله گردشگري ايران پروپاگانداهاي سياسي بود، بهانه اين بود كه چون عليه ايران تبليغ و سياه‌نمايي مي‌شود نمي‌توان آن‌چنان كه بايد گردشگر جذب كرد. عامل اين ضعف را بيروني مي‌دانستند، اما حالا كه بيماري، بهداشت، مديريت و كنترل كرونا در كشور مساله شده، ديگر نمي‌توان پروپاگانداهاي سياسي و عامل بروني را مقصر دانست. مرگِ روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر انسان را ديگر نمي‌توان به گردن رسانه‌هاي غربي انداخت. صددرصد خودمان عامل مساله هستيم و اين كارِ فعالان و متوليان گردشگري را بسيار سخت خواهد كرد و قطعا ما به تنهايي نمي‌توانيم اين چهره ايران را تغيير دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون