• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5027 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۵ شهريور

كارگري

چشم انتظاري  مزدي  كارگران  كوت عبدالله،  قلعه خواجه  و  دماوند

گروه اجتماعي| كارگران شهرداري كوت عبدالله همچنان در انتظار دريافت  معوقات  مزدي  خود  هستند.
به گزارش ايلنا، ۴۰۰ كارگر شهرداري كوت عبدالله كه پيمانكاري و شاملِ كارگران رفت و روبِ روزكار و حمل زباله شب‌كار هستند، مدت‌هاست كه حقوق كامل نگرفته‌اند.
اين كارگران كه از سال قبل معوقات مزدي دارند، مي‌گويند: حق بيمه ما براي برج چهار، 10 روز و براي برج سه، ۲۳ روز رد شده و مي‌خواستند حقوق ما را نيز به صورت علي‌الحساب، به همين ميزان بپردازند كه قبول نكرديم.
آنها از شوراي شهر جديد توقع دارند دستمزد كارگران كامل و به موقع پرداخت و حق بيمه نيز كامل به حساب تامين اجتماعي واريز شود. يكي از اين كارگران مي‌گويد: دو ماه كار مي‌كنيم اما به اندازه يك ماه كامل به ما حقوق و مزايا نمي‌پردازند. ديگر از اين وضع به ستوه آمده‌ايم؛ به هر جا كه فكر كنيد مراجعه كرده‌ايم اما نتيجه‌اي نداشته است. اين كارگران مي‌گويند: بر اساس وعده‌هايي كه به ما داده‌اند، انتظار داريم تا آخر هفته بعد، حقوق برج ۳ و ۴ كامل به حساب‌مان واريز شود؛ ما از برج ۳ حقوق نگرفته‌ايم و انگار براي‌شان مهم نيست كه چطور امور زندگي خود را در اين گراني و تورم مديريت مي‌كنيم. اين كارگران توقع دارند بعد از پرداخت معوقات خرداد و تير، باقي مطالبات مزدي آنها از جمله دستمزد مرداد و شهريور و معوقات مزدي سال گذشته پرداخت شود؛ آنها مي‌گويند بايد معوقات بيمه‌اي‌شان نيز به حساب تامين اجتماعي واريز شود. كارگران شهرداري «قلعه خواجه» در استان خوزستان هم حدود 6 ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند و يك منبع كارگري در استان خوزستان در تماس با ايلنا، از ۶ ماه مطالبات مزدي پرداخت نشده كارگران شهرداري «قلعه خواجه»  واقع در شهرستان  انديكا  خبر  داد.
او با بيان اينكه در شهرداري قلعه خواجه حدود ۴۰ نفر در بخش‌هاي مختلف مشغول به كار هستند كه حدود ۶ماه دستمزد پرداخت نشده دارند، گفت: علاوه بر حقوق، بخشي از حق بيمه كارگران به تامين اجتماعي پرداخت نشده است. به گفته او، با وجود پيگيري‌هاي مكرر كارگران شهرداري قلعه خواجه براي دريافت حقوق، هنوز مسوولان اين شهر پاسخ قانع‌كننده‌اي به درخواست‌هاي آنها  نداده‌اند.
او با ابراز نگراني از وضعيت به وجود آمده براي كارگران شهرداري قلعه خواجه اظهار داشت: در صورت ادامه اين وضعيت در ماه‌هاي آينده، مطالبات آنها بيشتر و انباشته‌تر خواهد شد. او با بيان اينكه گراني امان كارگران را بريده و خسارات غيرقابل جبراني به زندگي‌ آنها وارد كرده است، با درخواست از مسوولان استاني براي پيگيري مطالبات كارگران قلعه خواجه گفت: شهرداري قلعه خواجه به دليل كمبود منابع مالي امكان پرداخت حقوق كارگران را ندارد، به همين دليل از همه مسوولان و نهادهاي مرتبط استاني درخواست كمك و چاره‌انديشي داريم، چراكه بيشتر از اين كارگران تحمل بي‌پولي را ندارند. كارگران شهرداري دماوند هم مي‌گويند كه با گذشت نزديك به ۶ ماه از شروع سال جديد، هنوز موفق به دريافت مطالبات سال جاري خود نشده‌اند.به گزارش ايلنا، حدود ۱۴۰ كارگر شهرداري دماوند در استان تهران دست‌كم ۵ ماه حقوق پرداخت نشده، دارند. اين كارگران كه در بخش‌هاي خدماتي اين شهرداري مشغول به كار هستند، گفته‌اند كه هنوز حقوق فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير و مرداد ماه سال جاري به آنها پرداخت نشده است. به گفته يكي از كارگران؛ دليل به تاخير افتادن حقوق كارگران، كمبود منابع مالي و اتمام قرارداد پيمانكار از پايان سال گذشته بوده است. از مرداد ماه پيمانكار تا حدودي مشخص شده اما هنوز اختلاف نظر وجود دارد و با شهرداري به توافق جدي نرسيده است. يكي از موارد اختلاف آنها هم عدم پذيرش مسووليت حدود يك‌سوم  از  كارگران  شهرداري  است.
به ادعاي او، اكثر كارگران به علت افزايش معوقات با مشكل روبه‌رو هستند و مي‌گويد: «در زمينه مشكلات‌مان به هر مسوولي شكايت مي‌بريم فقط شنونده است و هيچ اقدامي نمي‌كند. طي اين مدت كه پيمانكار نداشتيم كارگران به اميد عقد قرارداد مستقيم با شهرداري هر روز سر كار خود حاضر شده و هيچ گله‌مندي جز طلب مزدي نداشتند. حالا براي تامين مايحتاج روزانه خانواده‌هاي‌مان خارج از ساعت كاري شهرداري، كار مي‌كنيم و از بسياري از آشنايان هم قرض كرده‌ايم اما هر روز سفره‌هاي‌مان به نسبت روز قبل كوچك‌تر مي‌شود. اما همه كارگران يكصدا خواستار عقد قرارداد مستقيم با شهرداري هستند و از كار با پيمانكار خسته شده‌اند. انتظار داريم مسوولان به خواسته كارگران در ارتباط با حذف شركت‌هاي پيمانكاري، براي معوقات مزدي كارگران شهرداري دماوند اهميت قائل شوند و آن را پيگيري كنند، چراكه كارگران اين واحد شهري بيش از اين تحمل بي‌پولي را ندارند و در اين ميان صدمات جبران‌ناپذيري به زندگي خانوادگي آنان وارد شده است.»

سيمبانان خواستار تبديل وضعيت و  عقد قرارداد  دائم  شدند

سيمبانان در كمپيني خطاب به وزير نيرو، خواستار تبديل وضعيت و عقد قرارداد دائم شدند. جمعي از سيمبانان شركت توزيع برق كشور در تماس با ايلنا، از ادامه بلاتكليفي خود خبر دادند. آنها با ايجاد كمپيني خطاب به وزير نيرو، خواستار تبديل وضعيت شغلي خود شدند. به گفته آنها، با وجود پيگيري‌هاي لازم جهت تبديل وضعيت سيمبانان خطوط گرم و سرد توزيع برق از قرارداد كار حجمي به قرارداد دائم و مستقيم، كماكان شركت توزيع برق كشور از اجراي آن با بهانه‌هاي مختلف سر باز مي‌زند. نمايندگان سيمبانان افزودند: چگونه است كه شغلي با اين ميزان حساسيت و نياز به تخصص، گرفتار بي‌توجهي مسوولان شده است؟  اين كارگران ابراز اميدواري كردند كه از طريق اين كمپين بتوانند صداي خود را به گوش مسوولان برسانند و از اين طريق، با كنار رفتن واسطه‌ها و شركت‌هاي پيمانكاري، رفع بلاتكليفي آنها عملي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون