ادامه از صفحه اول
شكست دموكراسي از مردم سرخورده
مبارزه با فساد كار دستگاه قضاست، جمعآوري زبالههاي شهري كار شهرداري است، رفع معضل برق كار وزارت برق است و آنها به پاي صندوق راي ميروند تا نمايندهاي را انتخاب كنند تا آن نماينده، هم قانونگذاري كند هم نمايندههاي دولتي را تعيين كند كه قرار باشد خواستههاي آنها را عملي كند. چهارم، همچنان اين تفكر اشتباه وجود دارد كه تغيير بايد در چهرهها شود نه در عملكرد، در حالي كه اگر عملكرد تغيير كند و به سمت اصلاح پيش رود ديگر فرقي نميكند كه چه كسي در كدام اداره در راس كار باشد. اتفاقي كه براي عادل عبدالمهدي افتاد، مردم خواستار سقوط دولت او شدند بدون اينكه به عملكرد او نگاهي بيندازند. در عراق، مثل بسياري از كشورها، آلمان الگوي پيشرفت است، در آلمان آنگلا مركل 18 سال صدراعظم ماند چون عملكردش درست بود، در حالي كه اگر عملكردش مناسب نبود مردم با راي خود او را تغيير ميدادند. در عراق اين واقعيت درك نميشود. براي همين به اذعان قاطبه سياستمداران و ناظران سياسي حكمراني در عراق بسيار سخت است. سرخوردگي اجتماعي-سياسي در عراق را در لايههاي بالايي حاكميت نيز مشاهده ميكنيد. خانواده اكثر مقامات عراقي در عراق نيستند، غالبا در كشورهاي ديگر ساكنند كه در دوران رژيم بعث مجبور به مهاجرت به آن كشورها شده بودند، در حالي كه وقتي از آنها پرسيده ميشود چرا خانوادههايتان را به كشور نميآوريد پاسخ ميدهند چون هيچ افقي پيش رو نيست و نميدانيم در آينده چه خواهد شد. سرخوردگي شديد اجتماعي-سياسي و نااميدي از آينده سبب شده تا وضعيتي به وجود آيد كه حتي نماد دموكراسي از كاركرد بيفتد. صندوق راي صرفا تبديل به ابزاري شود كه مانند خيابان خلوت صرفا جايي سريع براي رسيدن به مقاصد باشد. چنين وضعيتي خطرناك است كه اگر درك نشود و براي حل آن به طور جدي كاري انجام نشود، ميتواند پيامدهاي ناخوشايندي در پي داشته باشد.
مدارس و سلامت روان
بهرغم اين ابراز خرسندي بايد با تاسف گفت مدارس چندان در تحقق اين هدف چه قبل و چه بعد از كرونا موفق نبودهاند و اين نگراني وجود دارد كه با حضوري شدن آموزش، مدارس علاوه بر آسيبهاي گذشته با آسيبهاي متعدد و متنوع جديدتري هم مواجه شوند كه برخي متاثر از زندگي كرونايي كودكان و نوجوانان بوده است.حدود سي شاخصي كه براي سلامت روان منظور شده است را برخي در دو فاكتور مهم يعني (شادي و نشاط) و (رضايت و خشنودي از عملكرد) خلاصه ميكنند به اين معنا كه اگر فردي از شادي و نشاط نسبتا خوبي برخوردار باشد و از عملكرد خود هم رضايت داشته باشد تا حد زيادي ميشود گفت فرد از سطح قابل قبولي از سلامت روان برخوردار است.دو شاخصي كه متاسفانه بيشتر دانشآموزان از آن بيبهره يا كم بهره هستند و در ايام كرونا نيز به شدت اين دو شاخص نزول داشته است و به همين دليل مدارس پس از حضوري شدن آموزش، كار سختي را خواهند داشت و در سازگار كردن دانشآموزان با مدرسه پساكرونايي و تامين بهداشت روان و تحقق سلامت روان دانشآموزان با مشكلات جدي و گسترده و مستمري مواجه خواهند شد. لذا به نظر ميرسد براي نزديك به 15 ميليون دانشآموزي كه حدود دو سال تجربه آموزش غير حضوري را داشتهاند و روانشان آسيبهاي جدي خورده است بايد چارهاي اساسي انديشيده شود و ساير دستگاهها و نهادها و همچنين رسانهها به ويژه صدا و سيما نيز به همراهي و همكاري دعوت شوند و يك برنامه فرادستگاهي تدوين و اجرا شود.