• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5059 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۸ آبان

خبر

شوراي امنيت خواهان بازگشت دولت غيرنظامي سودان شد
شوراي امنيت سازمان ملل بازگشت دولت غيرنظامي سودان را كه اوايل هفته جاري توسط ارتش بركنار شد، خواستار شد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، شوراي امنيت به اتفاق آرا با تصويب بيانيه‌اي نگراني عميق خود را نسبت به كودتاي نظامي اخير در سودان ابراز كرد. در اين بيانيه آمده است كه اعضاي شوراي امنيت «از مقامات نظامي سودان مي‌خواهند براساس سند قانون اساسي و ساير اسناد دوره انتقالي، دولت سابق را كه توسط غيرنظاميان اداره مي‌شود، بازگردانند.» در بيانيه اين شورا همچنين از مقامات نظامي سودان خواسته شده همه بازداشت‌شدگان را فورا آزاد كرده و به حق تجمع مسالمت‌آميز احترام بگذارند و از همه بازيگران ذي‌نفوذ نيز خواسته شده كه بدون هيچ پيش‌شرطي براي اطمينان از اجراي كامل سند قانون اساسي و توافقنامه صلح منعقده، گفت‌وگو را آغاز كنند. اين بيانيه توسط دولت انگليس تهيه شده است. نشست سابق شوراي امنيت سازمان ملل درباره تحولات سودان به خاطر اختلاف ميان اعضا به نتيجه‌ نرسيد.
فرمانده ارتش سودان در جديدترين اظهارات خود اعلام كرد، نام نخست‌وزير و اعضاي كابينه جديد ظرف يك هفته اعلام خواهد شد. به گزارش ايسنا، عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان امروز جمعه در اظهاراتي به خبرگزاري اسپوتنيك گفت، اميدوار است نخست‌وزير و اعضاي شوراي امنيت حداكثر ظرف يك هفته انتخاب شوند. وي افزود: در انتخاب وزيران دخالت نخواهيم كرد اما آنها توسط نخست‌وزيري انتخاب مي‌شوند كه بخش‌هاي مختلف مردمي سودان او را قبول كرده‌اند. وي افزود: ما نخست‌وزيري را انتخاب خواهيم كرد كه متعلق به تكنوكرات‌ها باشد. نخست‌وزير سابق با اجماع بين گروه‌هاي سياسي و نظامي انتخاب شد و اكنون گروه‌هاي سياسي وجود ندارند و ما يك مسووليت ملي و تعهد داريم كه در دوره انتقالي تا زمان برگزاري انتخابات، رهبري و كمك كنيم. البرهان روز دوشنبه ضمن اعلام وضعيت فوق‌العاده، شوراي حاكم انتقالي را منحل، استانداران را بركنار و اجراي برخي بندهاي سند قانون اساسي مرتبط با اداره مرحله انتقالي را معلق كرد. چند ساعت پيش از اتخاذ اين تصميمات، مقامات موجي از بازداشت‌ها را به راه انداخته و نخست‌وزير، وزيران، مسوولان و رهبران احزاب را دستگير كردند. در پي اين اقدامات مردم در اعتراض به كودتاي نظامي به خيابان‌ها آمدند.


درخواست لبنان از روسيه براي دريافت تصاوير ماهواره‌اي انفجار بيروت
لبنان روز جمعه به صورت رسمي از روسيه خواست تصاوير ماهواره‌اي خود درباره انفجار سهمگين بندر بيروت را در اختيار اين كشور قرار دهد. به گزارش ايرنا از صفحه توييتري رياست‌جمهوري لبنان، ميشل عون به صورت رسمي اين درخواست را از سفير مسكو در بيروت كرده است. اين درخواست چند روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه ضمن اعلام آمادگي خود براي كمك به لبنان گفته بود: چگونگي كمك در تحقيقات انفجار بندر بيروت را بررسي خواهيم كرد و اگر تصاوير ماهواره‌اي فراهم باشد، آن را ارايه خواهيم كرد. وي در اين باره گفته بود كه انفجار بيروت به اين دليل رخ داد كه برخي به دنبال آن بودند تا از طريق فروش كود با قيمت بالاتر، سود كسب كنند. پوتين در پايان خاطرنشان كرد: ما در روسيه بسيار براي‌مان مهم خواهد بود كه يك بستر مشترك بدون درگيري براي توافق ميان گروه‌هاي لبناني ايجاد شود. در آخرين تحولات مربوط به انفجار بندر بيروت، روز پنجشنبه قاضي «طارق البيطار» بازپرس قضايي پرونده انفجار بندر بيروت جلسه بازجويي «حسان دياب» نخست‌وزير سابق لبنان را پس از اطلاع از شكايت وكلاي دياب عليه وي متوقف كرد. رهبران حزب‌الله از جمله سيد حسن نصرالله دبير كل مقاومت لبنان بارها بر لزوم بركناري «طارق البيطار» قاضي تحقيق پرونده انفجار بندر بيروت تاكيد كرده‌اند. در انفجار فاجعه بار بندر بيروت در ۴ اوت ۲۰۲۰، دست‌كم ۲۱۴ نفر كشته و بيش از ۶۵۰۰ نفر زخمي شدند. در همان زمان برخي مقامات لبنان به دليل ذخيره مقدار زيادي نيترات آمونيوم بدون اقدامات حفاظتي متهم شدند كه در تحقيقات بعدي معلوم شد كه مقامات مختلف در سطوح سياسي، امنيتي و قضايي از خطرات ذخيره اين ماده آگاه بوده، اما نسبت به آن هشدار نداده‌اند.


دعواي ديپلماتيك فرانسه و بريتانيا بر سر ماهيگيري پسابرگزيت
وزارت خارجه انگليس در اعتراض به توقيف يك قايق انگليسي توسط فرانسه، سفير اين كشور را احضار كرد. به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، وزارت خارجه انگليس در اعتراض به توقيف يك قايق انگليسي توسط فرانسه، سفير اين كشور را احضار كرد. «نيك ژيراردن» وزير دريانوردي فرانسه گفته است كه كشتي توقيف‌شده انگليسي، مجوز ماهيگيري در آب‌هاي اين كشور را نداشته است. اين اختلافات در حالي تشديد شده است كه تنش‌ها ميان دو كشور از زمان خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا روندي صعودي داشته است. به گزارش يورونيوز، بعد از اقدام‌هاي دولت بريتانيا در خصوص توقيف كشتي‌هاي فرانسوي، مقام‌هاي فرانسه هم روز چهارشنبه اعلام كردند كه دسترسي برخي قايق‌هاي بريتانيايي به بنادر فرانسه را مسدود خواهند كرد. دولت بريتانيا هشدار داده در صورتي كه پاريس دست به چنين اقدامي بزند، بايد منتظر اقدام‌هاي متقابل لندن باشد. جورج يوستيس، وزير محيط زيست بريتانيا در اين خصوص در پارلمان اين كشور گفت: «ما معتقديم كه اين اقدام‌هاي نااميد‌كننده با آن چيزي كه از يك متحد و شريك انتظار داريم متناسب نيستند. تهديدهايي كه از سوي فرانسه اعلام شده با توافقنامه‌هاي تجارت و همكاري طرفين سازگاري ندارد و در صورت تحقق با واكنش مناسب ما روبه‌رو خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون