ركوردهاي جديد قيمت در بازار خودرو
پرايد از ۱۶۰ ميليون تومان عبور كرد
گروه اقتصادي|بازار خودرو طي دو روز اخير، شاهد افزايش قيمتها در انواع محصولات داخلي بوده است. به اعتقاد فروشندگان خودرو با وجود تمام صحبتها مبني بر افزايش عرضه خودرو در بازار اين موضوع محقق نشده و كاهش عرضه خودروهاي صفر عاملي شده تا قيمتها در بازار روند افزايشي داشته باشند. قيمت خودرو روز گذشته سهشنبه يازدهم آبان ماه نيز افزايش پيدا كرد و بسياري از مدلهاي داخلي نسبت به روز ماقبل آن يك تا سه ميليون تومان رشد داشت. روز گذشته پرايد وانت با افزايش سه ميليون توماني بيشترين رشد قيمت را بين خودروهاي داخلي به ثبت رساند و سمند، دنا و پژو پارس، با رشد دو ميليون توماني فروخته شد. همچنين هايما S۷ رشد ۲۰ ميليون توماني را بين محصولات مونتاژي بازار تجربه ميكند اما سيتروئن C۳ در مقايسه با روز قبل ۲۵ ميليون تومان ارزان شد و ۹۳۰ ميليون تومان قيمت خورد. قيمت روز ديگر خودروهاي ايران خودرو و سايپا را ميتوانيد در ادامه مشاهده كنيد. بر اساس اين گزارش تقريبا تمامي خودروهاي ايران خودرو يك يا دو ميليون تومان نسبت به روز قبل گرانتر شدند. با اين وجود بين محصولات مونتاژي شاهد افت ۱۰ ميليون توماني پژو ۲۰۰۸ هستيم و سوزوكي ويتارا اتوماتيك نيز ۱۰ ميليون توماني ارزان شد و يك ميليارد و ۲۸۰ ميليون تومان قيمت خورد. ارزانترين پرايد موجود در بازار يعني سايپا ۱۳۲، امروز ۱۳۳ ميليون تومان قيمت دارد و در مقايسه با روز دوشنبه يك ميليون تومان گران شده است. چانگان و كيا سراتو نيز به ترتيب ۵۳۵ ميليون تومان و ۹۳۵ ميليون تومان ارزشگذاري شدند و هر كدام رشد پنج ميليون توماني را به ثبت رساندند. فعالان بازار كمبود عرضه خودروي صفر در بازار را مهمترين عامل افزايش قيمتها ميدانند، چراكه نرخ دلار اين هفته نسبت به هفته گذشته شاهد جهش قيمتي نبود و ساير مولفهها نيز تغييراتي بر بازار خودرو به وجود نياوردهاند. به نظر ميرسد در حال حاضر مهمترين مقصر افزايش قيمتها شركتهاي خودروساز هستند، چراكه مشكلات آنها در تكميل خودروهاي ناقص و تاخير در عرضه خودرو عاملي شده تا بازار با كمبود خودروي صفر روبهرو باشد. خبرگزاري ايلنا روز گذشته مصاحبهاي با ابراهيم مدديان، رييس اتحاديه نمايشگاهداران خودروي تبريز داشت، مدديان در مصاحبه با اين خبرگزاري گفته است: دليل مشخصي براي افزايش قيمت خودرو در بازه كنوني وجود ندارد، البته مواردي مانند به تاخير افتادن مذاكرات ميتواند اثر داشته باشد. من فكر ميكنم افرادي وجود دارند كه بازار خودرو را به دست گرفتهاند؛ اگر 140 هزار خودرو وارد بازار شود قطعا روي كاهش قيمت تاثير ميگذارد. به نظر علت اصلي عدم تزريق خودرو به بازار باشد. وي در مورد آخرين وضعيت بازار خودرو و علت سير افزايشي نرخ خودرو در چند روز اخير نيز گفته است: بازار در مهر ماه با وعده وزير مبني بر ساماندهي بازار و افزايش توليد و طرح مجلس براي واردات خودرو با شروط خاص، نسبتا آرامش داشته و قيمتها هم كاهش جزيي داشت. ولي در آبان ماه با وجود اينكه نرخ ارز ثابت بود اما فروشندهها قيمت را به صورت روزانه افزايش دادند. بهطوري كه در برخي خودروهاي شاهد افزايش 2 تا 20 ميليون توماني قيمتها در ده روز گذشته بوديم. به گفته مدديان قرعهكشي خودرو هيچ كمكي به ساماندهي بازار نكرد، اين روش ناموفق را ما چهل سال پيش تجربه كرديم. قريب به 10 درصد از ثبتنامكنندگان، مصرفكننده واقعي هستند و 90 درصد از آنها فروشنده بوده يا شماره ملي آنها براي گرفتن خودرو توسط سفتهبازان و دلالان به قيمت 5 تا 30 ميليون تومان بسته به نوع خودرو خريداري ميشود. متاسفانه اين خودروها بايد به بازار تزريق شود. اين نوع ثبتنام به نوعي رانت محسوب ميشود. مدديان همچنين در ادامه تصريح كرد: با اينكه قيمت خودرو درحال افزايش است اما تحرك و معاملهاي در بازار وجود ندارد. عدهاي هم به علت حفظ ارزش پول خود اقدام به خريد در بازار خودرو ميكنند. وي در ادامه با تاكيد بر اهميت تكنرخي شدن بازار خودرو متذكر شده است: متاسفانه هر روز قيمتگذاري بر دوش يك دستگاه است. يك روز شوراي رقابت، يك روز سازمان حمايت، يك روز وزارت صمت و يك روز ديگر نهادها در اين مورد تصميمگيري ميكنند. اين وضعيت ميتواند مشكلساز باشد. زمزمههايي هم در مورد فروش خودرو به قيمت حاشيه بازار شنيده ميشود كه اين موضوع بيشتر به مذاق خودروسازان خوش ميآيد. به نظر ميرسد اين تك نرخي شدن بازار راهحلي باشد كه بتوان به واسطه آن به ساماندهي بازار رسيد.