بازگشايي مدارس به شرط رعايت پروتكلهاي بهداشتي
تصميم كبري
بهاره شبانكارئيان
دو سال است كه از شيوع ويروس كرونا در سطح جهان ميگذرد. بسياري از امكان عمومي و خصوصي در اين مدت نيمه باز يا به صورت كامل تعطيل بودند. مدارس نيز از اين وضعيت مستثني نبوده است. اما نظراتي كه در بازگشايي و تعطيلي مدارس در اين دو سال از سوي هر نهادي عنوان شد، بسيار ضد و نقيض بود. با اين حال در اين مدت دو ساله شاهد دانشآموزاني بوديم كه با شيوه آموزش آنلاين، سطح يادگيري آنها به شدت پايين آمد و دانشآموزاني كه به دليل نبود امكانات (تبلت، گوشي هوشمند و...) مجبور بودند با استرس درس را ياد بگيرند يا به دليل مشكلات مالي اقدام به خودكشي كنند. حالا با گذر از چنين مراحلي كه هنوز سايه آن بر شيوه آموزش كشور باقي است، سرپرست دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: «بازگشايي مدارس بر مبناي الزامات بهداشتي و رعايت پروتكلهاي بهداشتي برنامهريزي شده است تا براي سلامت دانشآموزان مشكلي ايجاد نشود. بر اين اساس مدارسي بازگشايي ميشوند كه اين پروتكلها را به درستي رعايت كرده باشند.»
سلامت دانشآموزان در اولويت است
محمد رادمان 52 سالش است و 30 سال است كه سابقه تدريس دارد با اين حال دانشجو در مقطع دكتراست. خودش دو فرزند پسر دارد، يكي دانشجو و ديگري محصل. رادمان با منطقي كه نظرگاه خودش است شروع به صحبت با «اعتماد» ميكند: «اگر بخواهم به صورت منطقي در خصوص بازگشايي مدارس نظر بدهم، بايد بگويم سلامت دانشآموزان از يادگيري آنها هم واجبتر است، اما ما هم يك معلم هستيم و مجبوريم هر تصميمي كه از سوي نهادها گرفته ميشود را بپذيريم حتي اگر با آن مخالف باشيم، ولي خوب بايد در نظر بگيريم كه شيوه آموزش آنلاين براي اكثريت خانوادهها مشكلساز شده است.»
رادمان ذهنش متمركز ميشود به شرايط خانواده خودش: «ما خودمان چهار نفر هستيم و سه، چهار تا سيستم براي ارتباط با كلاسهاي آنلاين، اما باز به مشكل برميخوريم. يك بار خودم كلاس دارم. يك بار يكي از پسرانم بار ديگر پسر ديگرم. همسرم هم معلم منطقه پيكانشهر است. شرايط مالي دانشآموزان آن منطقه مناسب نيست به هر حال اگر امكاناتي براي دانشآموزان در نظر بگيرند شيوه حضوري به صلاح هم معلمان است و هم شاگردان. سال قبل هم كه شاهد بوديم برخي دانش آمورزان به دلايل مشكلات مالي خودكشي كردند. اين مساله هم از نظر مالي ميتواند مورد بحث قرار بگيرد و هم از نظر روحي در دانشآموزان تاثير منفي خواهد گذاشت.»
تشكيل دو روز در هفته كلاسهاي حضوري
آفاق صيدي، 43 سال سابقه تدريس دارد. او در خصوص بازگشايي مدارس موافق است: «مدارسي كه ميتوانند و امكانات آن را دارند بايد حداقل دو روز در هفته به صورت حضوري كلاس برگزار كنند. به هر حال مادرهاي بسياري با فرزندانشان در جامعه و مكانهاي عمومي حضور دارند. مدارس هم با توجه به رعايت پروتكلهاي بهداشتي ميتوانند كلاسهاي حضوري خود را داير كنند. من خودم مادران را به همراه فرزندانشان در پاركها ميبينم. پس دليل خاصي براي تشكيل نشدن كلاسهاي غيرحضوري وجود ندارد.» صيدي تاكيد بر درس رياضي و علوم ميكند: «اگر دو روز در هفته دانشآموزان در كلاس درس، مخصوصا دروسي مثل رياضي و علوم حضور پيدا كنند، فكر نميكنم مشكل خاصي پيش آيد يا حتي سلامت آنها را به خطر اندازد.» اين معلم جملاتش را به صحبتهاي همكارانش گره ميزند: «همكاران من خودشان در خانه دو تا سه فرزند دارند. هر خانواده هم دو گوشي در خانه دارد. واقعا به مشكل برميخورند. دانشآموز بايد مرتب استرس شروع كلاس خواهر يا برادر ديگرش را داشته باشد. با استرس و نگراني مسلما درسي ياد نميگيرد.»
با وقوع پيك ششم كرونا نگرانم
«من بيشتر نگران فرزندانم هستم.» اين صحبت يكي از اولياي دانشآموزان است، . اسم و فاميلش فائقه خليفهعلي است. دو فرزند دارد كه هر دو محصل و در مقاطع مختلف تحصيلي درس ميخوانند. دخترش امسال سال به مدرسه رفته است. او در خصوص بازگشايي مدارس نظرش را ميگويد: «از بازگشايي مدارس وحشت دارم و نگران هستم. با توجه به صحبتهايي كه اخيرا در مورد پيك ششم كرونا شده است، اما از بابت آموزش پسرم كه در پايه دهم است و در رشته فني در هنرستان درس ميخواند بايد بگويم يكسري از درسهايشان بايد به صورت حضوري برگزار شود. كارگاه دارند. از دو سال قبل هم كه شيوه آموزش غير حضوري و به صورت آنلاين شده است با اينكه پسرم گاهي شيطنت ميكند، اما خوب گذراند.»
او در ادامه از دخترش كه تازه وارد مدرسه شده است و شيوه آنلاين مدرسه ميگويد: «دخترم را در مدرسه غيرانتفاعي ثبتنام كردم و از شيوه تدريس آنلاين اين مدرسه بسيار راضي هستم. دخترم حتي زمانهايي كه زنگ تفريح آنهاست از جايش بلند نميشود و به مشقهايش ادامه ميدهد. اما در كل مايل به بازگشايي مدارس نيستم.»
راضي به بازگشايي مدارس نيستم
آرزو قصران 38 سال دارد و دو فرزند دارد كه هر دو دانشآموز هستند. «دخترم در مدرسه دولتي در پايه هفتم درس ميخواند و بسيار از شيوه تدريس آنلاين آنها راضي هستم. مدرسه پسرم غيرانتفاعي است. او دانشآموز پايه دهم است، چون آلرژي دارد به شدت نگران بازگشايي مدارس هستم، اما خوب چون از شيوه تدريس آنلاين مدرسهاي كه قبلا در آن درس ميخواند راضي نبوديم، همراه با تغيير پايه تحصيلياش مدرسهاش را نيز تغيير داديم. به عنوان يك مادر اصلا راضي به بازگشايي مدارس نيستم. فرزند ديگرم هم در پايه هفتم درس ميخواند.»
بازگشايي مدارس با چه شرطي؟
اعظم گودرزي، سرپرست دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشايي مدارس در روز 10 آبان ماه به ايسنا گفت: «رعايت فاصله ۱.۵ متري بين دانشآموزان و ۲.۲۵ مترمربع فضا براي هر دانشآموز ملاك ديگر براي بازگشايي مدارس در كلاسهاي درس است تا از اين طريق از انتقال ويروس به دانشآموزان جلوگيري شود و به ياري خداوند شاهد بازگشايي مطلوب مدارس با كمترين مشكل از نظر كرونا باشيم.»
گودرزي همچنين در خصوص فاصله فيزيكي دانشآموزان گفت: «رعايت فاصله ۱.۵ متري بين دانشآموزان و ۲.۲۵ مترمربع فضا براي هر دانشآموز ملاك ديگر براي بازگشايي مدارس در كلاسهاي درس است تا از اين طريق از انتقال ويروس به دانشآموزان جلوگيري شود و به ياري خداوند شاهد بازگشايي مطلوب مدارس با كمترين مشكل از نظر كرونا باشيم.» او گفت: «تا روز پنجم آبان ماه چهار ميليون و ۷۲۹ هزار و ۱۵۵ نفر از دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله كشور واكسينه شدند كه بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر بيش از ۷۵ درصد از دانشآموزان واكسن كرونا را دريافت كردهاند كه دريافت اين واكسن ميتواند به عنوان مقدمهاي براي تامين ايمني دانشآموزان و راهي براي تسهيل مراحل بازگشايي مدارس باشد. در حال حاضر واكسن سينوفارم به منظور تزريق به ۶ ميليون و ۳۰۵ هزار دانشآموز ۱۲ تا ۱۸ ساله از وزارت بهداشت مجوز دريافت كرده و به اين تعداد دانشآموز تزريق شده است.»
شرط وزارت بهداشت براي بازگشايي مدارس
محسن فرهادي، معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در خصوص بازگشايي مدارس در برنامهاي راديويي گفت: « مهمترين شرط اين است كه كليه كاركنان مدرسه، نسبت به واكسينه كردن خودشان اقدام كنند و اگر فردي به دلايل غيرموجه نسبت به انجام واكسيناسيون اقدام نكند، لازم است كه هر ۷۲ ساعت يكبار PCR آزمايشگاهي را به مسوول مدرسه ارايه كند.» او گفت: «نكته ديگر اين است كه در تمام طول ساعت آموزش ماسك بايد هم به صورت كاركنان و هم دانشآموزان باشد. در زنگهاي تفريح بايد تمهيداتي ديده شود كه فاصله يكونيم تا دو متري ميان دانشآموزان حفظ شود. از ورزشهاي پربرخورد در حياط مدرسه جلوگيري شود. از همه مهمتر اينكه در طول مدت حضور در كلاس تهويه مناسب و تامين هواي تازه بايد فراهم باشد. بنابراين بايد پنجرهها و در كلاس باز باشد.» فرهادي همچنين در ادامه گفت: «با شروع فصل سرما بايد به دانشآموزان اعلام كنيم كه با لباس كامل و گرم بيايند. رعايت اين شرايط و تامين زيرساخت لازم براي آن، طبيعتا اجازه نميدهد كه تمام دانشآموزان يك كلاس با هم در يك كلاس حضوري باشند. طبيعتا اين كلاسها خرد ميشود و تعداد نفرات كمتري حاضر خواهند شد. بنابراين بايد يكسري از دروس را حضوري برگزار كرد.»