• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5085 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر

آموزش نقاشي به كودكان

زهرا احمدي

هنر نقاشي يكي از زبان‌هايي است كه كودك با استفاده از آن با ديگران ارتباط برقرار مي‌كند. همچنين به نوعي استرس، ترس و كنجكاوي‌ و ديگر احساسات خود را از اين طريق  ابراز  مي‌كنند. 
كودكاني كه تحت آموزش نقاشي بوده‌اند به نسبت ديگر كودكان از ابراز بيان ايده و عقايد بهتري برخوردار هستند. همچنين باعث ارتقاي ساير مهارت‌هاي رفتاري و حركتي در اين دسته از كودكان مي‌شود. كودك هنگام نقاشي كشيدن بايد تصميم بگيرد رنگ و ابزار مختلف را چگونه به كار ببرد، اين روبه‌رو شدن با تصميم‌هاي كوچك مهارت حل مساله را در كودك افزايش مي‌دهد.
يكي از تاثيرات مهم آموزش نقاشي، ارتقاي تخيل در كودك است. نقاشي اين امكان را به كودك مي‌دهد تا غرق در تخيلات خود شود و هر بار چيزهايي كه در ذهنش مي‌گذرد روي كاغذ ‌آورد. بسياري از لوازمي كه امروزه در زندگي ما كاربرد حياتي دارند ابتدا در تخيلات و تصورات انسان شكل گرفته‌اند و سپس ابداع يا اختراع شده‌اند. همچنين آموزش نقاشي در سنين پايين‌تر، كودك را براي دوران تحصيل در مدرسه و مواجهه با مفاهيم عميق‌تر آماده مي‌كند.
چگونگي آموزش صحيح نقاشي به كودكان يكي از دغدغه‌هاي والديني است كه از تاثيرات مثبت آن آگاه هستند. اولين نكته در آموزش نقاشي به كودكان‌مان اين است كه يك برنامه مشخص زماني داشته باشيم، درست شبيه برنامه يك ترم مدرسه، البته مهم است اين جلسات خشك و غيرقابل انعطاف  نباشد.
يكي از بهترين روش آموزش به كودكان از طريق بازي و خلق ساعات خوش است. در كودكاني كه مهارت گفتاري آنها به‌ طور كامل شكل نگرفته نقاشي بهترين راه است كه با شما ارتباط برقرار كنند. در حد توان مالي خود، ابزار نقاشي براي كودكان فراهم كنيم و سعي كنيم اين ابزار هميشه در دسترس و در محيط بازي كودك قرار داده شود. براي اينكه ضمن لذت كودك از نقاشي، وسايل و خانه هم رنگي نشوند مي‌توانيم از رنگ‌هايي بر پايه آب استفاده كنيم. اين رنگ‌ها با آب گرم و اسپري به راحتي از هر سطحي پاك مي‌شوند. ما به عنوان والدين، مي‌توانيم از كتاب‌ها و سايت‌هاي آموزشي در حوزه كودك كمك بگيريم با مطالعه اين موضوعات هنگام آموزش جلسات را بهتر مديريت كنيم.
گاهي نقاشي كودكان از نظر ما نامفهوم به نظر مي‌رسند، مي‌توانيم درباره آن با كودكان‌مان صحبت كنيد. به ‌طور مثال از او بخواهيم داستان نقاشي خود را تعريف كند. نقاشي‌هاي كودكان‌مان را نگه داريم يا گاهي به انتخاب و كمك خود كودك، در جاهاي مختلف منزل آن را بچسبانيم و به ديگر اعضاي خانواده نشان دهيم. اين كار باعث مي‌شود كودك به ارزش معنوي كاري كه كرده پي ببرد و حس ارزشمندي را در او تقويت مي‌كند. هنگام آموزش سعي كنيم بيشتر نقش حمايت‌گر را داشته باشيم و از رهبري كردن فعاليت كودك خودداري كنيم. آزادي انتخاب و تصميم استفاده از ابزار را دراختيار كودك قرار دهيم. 
مطالعه و تحقيق در مورد سبك‌هاي مختلف نقاشي را در جدول زمان‌بندي آموزش خود قرار دهيم و حتي مي‌توانيم همراه فرزندمان نمونه كارهايي كه در اين سبك‌ها وجود دارد را تماشا كنيم و با توجه به علاقه‌مندي او سبكي را در اولويت قرار دهيم. اين كار به شناخت سبك مورد علاقه كودك سرعت مي‌بخشد و به ما هم كمك مي‌كند در كنار فرزندمان رشد كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون