• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5105 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱ دي

گران‌ترين آثار هنري سال ۲۰۲۱ را بشناسيد

بلومبرگ در گزارشي به معرفي ۱۰ مورد از گران‌ترين آثار هنري پرداخته است كه در حراجي‌هاي مختلف سال جاري به فروش رسيده‌اند. به گزارش ايسنا در اين مطلب آمده است: اگر نام‌تان در فهرست ۵۰۰ ميلياردر امسال «بلومبرگ» قرار گرفته باشد، شايد ۷۸۱ ميليون دلاري كه در سال جاري ميلادي فقط براي ۱۰ اثر هنري پرداخت شده است چندان رقم بالايي نباشد. قيمت كل ۱۰ اثر گران هنري فروخته شده در حراجي‌هاي امسال، از فروش كلي جديدترين فيلم سينمايي «جيمز باند» هم فراتر رفته است. در ادامه با اين در ۱۰ اثر هنري آشنا مي‌شويد: فقط ۱۹ دقيقه طول كشيد تا قيمت اين تابلو نقاشي به ۹۰ ميليون دلار برسد و در نهايت قيمت كلي آن با توجه به پورسانت پرداختي به حراجي به ۱۰۳.۴ ميليون دلار رسيد. اين تابلو نقاشي نمونه جادويي است از زماني كه دو نفر همزمان خواهان يك اثر هستند. رقم‌هاي پيشنهادي زيادي و با سرعت بالا ارايه مي‌شدند تا اينكه رقم پيشنهادي به ۶۰ ميليون دلار رسيد. از آن پس فقط دو خريدار در پشت تلفن براي به دست آوردن مالكيت اين تابلو نقاشي با يكديگر به رقابت پرداختند. رقم پيشنهادي اغلب در هركدام از دفعات يك ميليون دلار افزايش يافت تا در نهايت به دوبرابر قيمت تخميني رسيد. تابلو نقاشي «زني كه كنار پنجره نشسته است» اثر «پابلو پيكاسو» در حراجي كريستيز به فروش رسيد.در حال حاضر تابلو نقاشي از «پيكاسو» كه در سال ۲۰۱۵ به قيمت ۱۷۹.۴ ميليون دلار فروخته شد، به عنوان گران‌ترين اثر اين هنرمند محسوب مي‌شود. آثار «باسكيا» در بازار هنر همواره با استقبال همراه بوده است. آثار اين هنرمند سه يا چهار برابر قيمتي كه ممكن بود چند سال پيش فروخته شوند به فروش رسيده‌اند و اين تابلو نقاشي كه به دومين اثر گران اين هنرمند تبديل شد از چنين توجهي بي‌نصيب باقي نماند. در ابتدا ارزش تقريبي اين تابلو نقاشي كه در سال ۱۹۸۳ خلق شده است و يك جمجمه در زمينه قرمز را به تصوير مي‌كشد، حدود ۵۰ ميليون دلار برآورد شده بود. تابلو نقاشي بدون عنواني از اين هنرمند كه در آن نيز يك جمجمه به تصوير كشيده و در سال ۲۰۱۷ در حراجي كريستيز به قيمت ۱۱۰.۵ ميليون دلار فروخته شده است، به عنوان گران‌ترين اثر هنري «باسكيا» شناخته مي‌شود. تنها اثر هنري غيرمدرن و معاصري كه توانسته به اين فهرست راه پيدا كند، اين تابلو نقاشي از «بوتيچلي» است. گمانه‌زني‌ها براي ارزش اين تابلو حتي به ۲۰۰ ميليون دلار هم رسيد، با اينكه قيمت فروش اين اثر به چنين عددي نرسيد اما به هر حال فروش آن موفقيت‌آميز محسوب مي‌شود، چراكه ركورد گران‌ترين اثر فروخته شده اين هنرمند شكسته شد. اين ركورد پيش از اين به تابلو نقاشي كه در سال ۲۰۱۳ به قيمت ۱۰.۴ ميليون دلار فروخته شد تعلق داشت. تابلو نقاشي «پرتره مرد جواني كه مدال بزرگ در دست دارد» همچنين گران‌ترين اثر فروخته شده امسال حراجي ساتبيز محسوب مي‌شود.اين تابلو نقاشي كه «شماره هفت» نام دارد و ۲۴۱ سانتي‌متر ارتفاع، در سال ۱۹۵۱ خلق شده و از سه بخش صورتي، زرد، نارنجي تشكيل شده است. انتظار مي‌رفت اين اثر هنري به قيمت ۷۰ الي ۹۰ ميليون دلار به فروش برسد. به گفته مسوولان حراجي ساتبيز اين نقاشي به يك خريدار آسيايي فروخته شد. اين نقاشي دومين اثر گران «روتكو» به شمار مي‌رود كه تاكنون در حراجي فروخته شده است. اين نقاشي از مجموعه آثار هنري «مكلو» در حراجي ارايه شد.
ركورد فروش آثار «روتكو» در سال ۲۰۱۲ و با فروش تابلو نقاشي «نارنجي، قرمز و زرد» به قيمت ۸۶.۹ ميليون دلار در حراجي كريستيز نيويورك شكسته شد. تنها مجسمه‌اي كه به اين فهرست راه ‌يافته اثر ديگري از مجموعه آثار هنري «مكلو» است كه براي آن ارزش بين ۷۰ تا ۹۰ ميليون دلار برآورد شده بود. اين مجسمه به قيمت ۷۸.۴ ميليون دلار فروخته شد. ركورد گران‌ترين مجسمه جهان در سال ۲۰۱۵ با به فروش رسيدن يكي از مجسمه‌هاي «جاكومتي» به قيمت ۱۴۱.۳ ميليون دلار شكسته شد.
«ون‌گوگ» كه حدود ۱۳۰ سال پيش از دنيا رفت شايد يكي از جذاب‌ترين هنرمندان ۲۰۲۱ باشد. به‌رغم نگراني‌هايي درباره كاهش توجه‌ها به هنر امپرسيونيست، دست‌كم هفت خريدار براي به دست آوردن اين تابلو نقاشي «ون‌گوگ» در حراجي كريستيز با يكديگر به رقابت پرداختند. در نهايت تابلو نقاشي رنگ روغن «كلبه‌هاي چوبي در بين درختان زيتون و سرو» به قيمت ۷۱.۳ ميليون دلار چكش خورد و به يكي از گران‌ترين آثار «ون‌گوگ» تبديل شد.برخي تابلوهاي نقاشي همچون اين اثر «مونه» علاوه بر اينكه در صفحه كامپيوتر چشمگير به نظر مي‌رسند، وقتي به روي ديواري نصب مي‌شوند نيز به‌طور محسوس به جذابيت فضاي پيرامون اضافه مي‌كنند. مسلما خريدار اين نقاشي كه براي آن ۷۰.۴ ميليون پرداخت كرده با اين ويژگي نقاشي «مونه» موافق بوده است.اين اثر هنري كه توسط «بيپل» خلق شده است، در واقع يك اثر كاملا ديجيتال محسوب مي‌شود كه به قيمت بالاتري از آثار فيزيكي بسياري از هنرمندان شناخته ‌شده جهان فروخته شد. اين اثر يك كولاژ ديجيتالي از آثار هنري است كه «بيپل» در ۱۳ سال اخير به‌طور روزانه خلق كرده است. اين اثر هنري در ابتدا با قيمت پايه ۱۰۰ دلار به مزايده گذاشته شد و در نهايت به قيمت ۶۹,۳۴۶,۲۵۰ دلار به فروش رسيد. به دست آوردن نقاشي‌هاي قطره‌اي «جكسون پولاك» آسان نيست. بسياري از اين نقاشي‌ها اكنون در مجموعه موزه‌ها نگهداري مي‌شوند و چند موردي كه در مجموعه‌هاي خصوصي هستند نيز به دور از انظار عمومي خريد و فروش مي‌شوند. پس وقتي اين نقاشي «پولاك» با قيمت تقريبي ۳۵ ميليون دلار در حراجي ارايه شد هيچ‌كس نمي‌دانست قيمت آن ممكن است تا كجا افزايش پيدا كند. در نهايت اين نقاشي به قيمت ۶۱.۲ ميليون دلار چكش خورد.عجيب است كه فروش نقاشي كه با قيمت نزديك ۶۰ ميليون دلار فروخته شده را ناموفق بخوانيم، اما گمانه‌زني‌هاي بلندپروازانه‌تري درباره فروش اين اثر كه گل‌هاي صد توماني سرخ انتزاعي را به تصوير مي‌كشد، صورت گرفته بود. انتظار مي‌رفت اين نقاشي بين ۴۰ الي ۶۰ ميليون دلار فروخته شود، اما در حراجي ۵۱ ميليون دلار چكش خورد و در نهايت قيمت كلي آن به ۵۸.۹ ميليون دلار رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون