• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5105 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱ دي

خبر

برگزاري كنسرت‌ها در تهران آزاد شد

شكستن انحصار يا رقابت؟
خوانندگان مطرح موسيقي پاپ كشورمان پس از كش‌وقوس‌هاي فراواني كه در برگزاري كنسرت‌ها به وجود آمده بود، دي‌ماه امسال اجراهاي زنده در پايتخت را آغاز مي‌كنند. به گزارش مهر، تعدادي از خوانندگان مطرح موسيقي پاپ كشورمان پس از گذشت نزديك به دو سال از آخرين اجراي زنده‌اي كه در تهران داشتند، از دي‌ماه سال جاري با چراغ سبز دست‌اندركاران برگزاري كنسرت‌ها چه در حوزه وزارت ارشاد و چه در مراجع دولتي ديگر، ميزبان مخاطبان خود در تالارهاي تهران خواهند بود. براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته، مسيح و آرش روز اول دي‌ماه در سالن بزرگ وزارت كشور، حجت اشرف‌زاده روز سوم دي‌ماه در سالن اسپيناس، آرون افشار روز چهارم دي‌ماه در برج ميلاد تهران، بابك جهانبخش روز دوم دي‌ماه در برج ميلاد تهران، رضا بهرام روز يازدهم دي در سالن اسپيناس كنسرت‌هاي خود را برگزار مي‌كنند.
اين در حالي است كه بهنام باني، روزبه نعمت‌اللهي، عليرضا طليسچي و سينا شعبانخاني هم ديگر خوانندگاني هستند كه تاريخ برگزاري كنسرت‌هاي آنها به زودي اعلام مي‌شود. براساس آنچه در سامانه‌هاي فروش بليت كنسرت ديده مي‌شود، گويا هنوز امكان برگزاري كنسرت‌ها با ظرفيت ۱۰۰ درصدي سالن‌ها براساس آنچه در روزهاي گذشته مطرح شده بود، وجود ندارد و مكانيسم خريد بليت به صورتي است كه بعد از خريد هر بليت دو عدد صندلي قبل و بعد جهت حفظ فاصله‌گذاري غيرفعال خواهد شد. اين در حالي است كه همراه داشتن كارت واكسن، ماسك و دستكش حين ورود به سالن اجرا الزامي است. اين شرايط در حالي است كه ورود سامانه‌هاي جديد فروش بليت كنسرت، يكي از اتفاقات قابل تامل برگزاري كنسرت‌ها در پايتخت است كه طي روزهاي آينده مي‌تواند فارغ از حاشيه‌ها و اما و اگرهاي احتمالي، آغازگر يك رقابت متفاوت در كورس برگزاري كنسرت‌ها و احتمالا شكستن انحصار برخي سامانه‌ها باشد. شرايطي كه اگرچه دربرگيرنده پرسش‌هاي زيادي براي چرايي راه‌اندازي اين سامانه‌هاست اما به‌طور حتم در روزهاي پيش رو مي‌تواند فضاي جالب توجهي را در فرآيند و نظام اقتصادي موسيقي ايران به وجود بياورد. برگزاري كنسرت خوانندگان موسيقي پاپ اگرچه مي‌تواند در شرايط سخت روزهاي كرونايي نويدبخش روزهاي خوبي براي اين‌گونه موسيقايي باشد، اما در حوزه موسيقي ايراني، موسيقي نواحي و موسيقي كلاسيك غير از خبر برگزاري كنسرت حسين صفامنش در تهران كه تاريخ آن هنوز مشخص نيست، خبر دقيقي درباره برگزاري كنسرت‌هاي اين ژانر در تالارهاي وحدت و رودكي و ديگر سالن‌هاي دولتي نيست و نهادهاي دولتي چون بنياد فرهنگي - هنري رودكي برنامه دقيقي از كنسرت مجموعه‌هاي تحت مديريت خود و ديگر گروه‌ها منتشر نكرده‌اند.


معمار ساختمان‌هاي مشهور جهان درگذشت
«ريچارد راجرز»، معمار بريتانيايي كه برخي از مشهورترين ساختمان‌هاي جهان همچون «مركز پمپيدو» در پاريس را طراحي كرده است، درگذشت. به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، ريچارد راجرز كه با طراحي‌هاي چشم‌نواز همچون «گنبد هزاره» نماي شهر لندن را متحول كرد، روز شنبه در ۸۸سالگي درگذشت. پسر «راجرز» درگذشت اين معمار را در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز تاييد كرد اما درباره علت درگذشت او توضيح نداد. اين معمار ايتاليايي در طول زندگي مجموعه‌اي از جوايز را براي طراحي‌هايش دريافت كرد كه از جمله آنها مي‌توان به جايزه معماري پريتزكر سال ۲۰۰۷ اشاره كرد. «راجرز» همچنين به عنوان يكي از پيشگامان جنبش معماري پيشرفته به شمار مي‌رود كه طراحي ساختمان‌ها با كمك مواد اوليه صنعتي همچون شيشه و فلز را در برمي‌گيرد. «راجرز» يكي از طراحان «مركز پمپيدو» بود كه در سال ۱۹۷۷ ساخته شد و براي نماي مملو از لوله‌هاي رنگي شناخته مي‌شود. «رنزو پيانو» ديگر معماري بود كه در طراحي اين بنا با «راجرز» همكاري داشت. از ديگر طراحي‌هاي قابل توجه اين معمار به دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ و مركز تجارت جهاني سه در نيويورك همچون فرودگاه‌ بين‌المللي مادريد و فرودگاه هتيرو در لندن مي‌توان اشاره كرد.
«راجرز» در فلورانس و در سال ۱۹۳۳ متولد شد. پدر او پزشك و مادر او معلم خصوصي بود. خانواده او پس از گريز از حكومت موسوليني در سال ۱۹۳۸ در انگلستان مستقر شدند. با اينكه آنها در ايتاليا جزو طبقه متوسط جامعه محسوب مي‌شدند اما مهاجرت، آنها را در شرايط سختي قرار داد. «راجرز» در بخشي از كتاب خاطراتش كه «جايي براي همه» نام دارد، نوشت: «زندگي از رنگي بودن به سياه و سفيد تغيير كرده بود.» تحصيل هم براي او آسان نبود. او در آن زمان با مشكل ديسلكسيا دست و پنجه نرم مي‌كرد و چون راه‌حلي براي اين مشكل در آن زمان وجود نداشت او را احمق مي‌خواندند. او در سال ۱۹۵۱ مدرسه را رها كرد اما در نهايت توانست به مدرسه انجمن معماري لندن راه پيدا كند. «راجرز» در سال ۱۹۶۲ تحصيلات در رشته معماري را در «ييل» به اتمام رساند و در همانجا با «نورمن فاستر» معمار بريتانيايي آشنا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون