• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5113 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي

از المپيك زمستاني چين تا جام جهاني قطر

در سال 2022 چشم دنيا به آسيا خواهد بود

گروه ورزش

سال 2022 شاهد برخي رويدادهاي مهم در ورزش و سياست خواهد بود. بيشتر اين رويدادها در آسيا رخ خواهد داد. مهم‌ترينش هم برگزاري المپيك زمستاني در كشور چين است. بازي‌هاي آسيايي هم در پيش است. در پايان هم مهم‌ترين رويداد ورزشي بعد از المپيك‌هاي تابستاني را خواهيم داشت؛ جام جهاني قطر. علاوه بر اين طبق سنت هر ساله شاهد چهار گرانداسلم تنيس هستيم كه هر كدامش مي‌تواند در تاريخ اين رشته تاثيرگذار شود چون امكان تغيير جايگاه بهترين تنيسور تاريخ وجود دارد.جالب اينكه در دنياي سياست هم چند انتخابات مهم برگزار مي‌شود كه باز اكثرش در آسياست. انتخابات كره و فيليپين و همچنين انتخابات رييس اجرايي هنگ‌كنگ كه در حال حاضر نماد كشتي در حال غرق شدن دموكراسي است. انتخابات فرانسه را هم داريم كه احتمالا با حضور گروه‌هاي راست افراطي و جليقه‌زردها تبديل به يك چالش بزرگ خواهد شد. در ادامه نگاهي دقيق‌تر مي‌اندازيم به مسابقات ورزشي سال پيش روي ميلادي. 

17 تا 30 ژانويه: اوپن استراليا
يكي از اولين رويدادهاي مهم ورزشي و اولين گرانداسلم سال مسابقات تنيس آزاد استرالياست. جايي كه بزرگان به مصاف هم خواهند رفت. اشلي بارتي زن شماره يك جهان و قهرمان ويمبلدون 2021 مي‌خواهد از عنوان قهرماني‌اش دفاع كند تا تبديل به اولين زني در 44 سال گذشته شود كه اين كار را مي‌كند. نائومي اوزاكا به عنوان دو بار قهرمان رقابت‌ها بزرگ‌ترين چالش پيش روي بارتي است. رادوكانو تنيسور 19 ساله برنده اوپن امريكا هم يكي از مدعيان است. در بخش مردان نواك جوكوويچ مرد شماره يك جهان كه سه گرانداسلم سال 2021 را برنده شد حضور دارد. اين بازيكن 34 ساله صربستاني مي‌خواهد بيست و يكمين قهرماني‌اش را در گرانداسلم‌ها به دست آورد تا تبديل به موفق‌ترين تنيسور تاريخ شود. مدودف روس كه در فينال اوپن امريكا مانع قهرماني جوكر شد و رافائل نادال مهم‌ترين رقباي جوكوويچ هستند. 
4 تا 20 فوريه: بازي‌هاي المپيك زمستاني
بيست و چهارمين دوره بازي‌هاي المپيك زمستاني به ميزباني پكن برگزار مي‌شود. اين نخستين دوره رقابت‌ها به ميزباني چين است. اين رقابت‌ها در حال حاضر تبديل به يكي از بحث‌برانگيزترين بازي‌هاي تاريخ شده، چراكه قدرت‌هاي بزرگ اقدام به بايكوت ديپلماتيك رقابت‌هاي كرده‌اند. برخي كشورها نگراني خود را از موارد نقض حقوق بشر در چين به ويژه مسلمانان اويغور ابراز كرده‌اند. ايالات متحده اولين كشوري بود كه بازي‌ها را تحريم كرد و پس از آن بريتانيا، كانادا و استراليا و درنهايت ژاپن به امريكا پيوستند و گفتند هيچ مقام ارشد يا هيچ‌يك از اعضاي كابينه‌هاي كشورهاي‌شان را راهي چين نخواهند كرد. 
با برگزاري المپيك زمستاني در چين اين شهر تبديل به نخستين شهر جهان شد كه ميزباني المپيك زمستاني و تابستاني را تجربه كرده است. برخي مكان‌هاي برجسته كه در المپيك 2008 پكن به كار گرفته شدند در بازي‌هاي زمستاني از جمله براي اسكي صحرانوردي، اسكيت، هاكي روي يخ، اسكيت سرعت و پرش با اسكي استفاده مي‌شوند. استاديوم نمادين چين موسوم به آشيانه پرنده كه مراسم افتتاحيه و اختتاميه المپيك 2008 را ميزباني كرد براي مسابقات كرلينگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بعد از المپيك زمستاني، پكن ميزبان بازي‌هاي پارالمپيك 2022 خواهد بود. 
22 مه ‌تا 5 ژوئن: تنيس آزاد فرانسه
باربارا كريچيكوا تنيسور اهل چك با برتري برابر آناستازيا پاوليوچنكا از روسيه تبديل به قهرمان آزاد فرانسه 2021 شد. او اميدوار است بتواند در سال 2022 عملكرد عالي خود را تكرار كند. 
در انفرادي مردان هم نواك جوكوويچ موفق شد در فينال 2021 استفانوس سيتسيپاس را شكست دهد و با اين كار نامش را به عنوان تنيسوري كه هر گرانداسلمي را حداقل دو بار برنده شده ثبت كرد. در حالي كه جوكر مي‌خواهد اين ركورد عالي را ارتقا بدهد نادال به عنوان سلطان خاك رس در اين رقابت‌ها حضور پيدا مي‌كند. 
برخلاف ساير گرانداسلم‌هاي تنيس كه نادال گاهي به دلايلي مجبور به ناديده گرفتن آنها شده اين تنيسور اسپانيايي از سال 2005 كه وارد فرنچ اوپن شده هيچ‌گاه اين رقابت‌ها را از دست نداده و هر بار به فينال رسيده هم قهرمان شده است. رافا از سال 2017 تا 2020 چهار بار متوالي قهرمان اين رقابت‌ها شد تا اينكه در سال 2021 در نيمه نهايي به جوكوويچ باخت. 
27 ژوئن-10 جولاي: ويمبلدون
ويمبلدون امسال براي نخستين‌بار در تاريخ يكشنبه مياني مسابقات براي وقت استراحت را نخواهد داشت. اتفاقي كه يك سنت در اين مسابقات محسوب مي‌شد. به اين ترتيب ويمبلدون 2022 از لحاظ زمان برگزاري با ساير مسابقات يكسان مي‌شود. اين مسابقات همچنين شاهد بازگشت صف تماشاگران خواهد بود. تماشاگران مشتاقي كه هميشه بيرون محل برگزاري مسابقات اقدام به برپايي چادر مي‌كردند اما در سال 2020 به دليل شيوع كرونا نتوانستند اين كار را كنند. در سال 2021 جوكوويچ با تبديل شدن به سومين مرد بعد از فدرر و نادال كه موفق به كسب 20 گرانداسلم شده‌اند تاريخ‌سازي كرد. از سوي ديگر اشلي بارتي تلاش خواهد كرد تا از قهرماني خودش در سال 2021 دفاع كند. 
29 آگوست – 11 سپتامبر: يواس اوپن
دانيل مدودف روس مرد شماره 2 جهان تنها بازيكني بود كه شورش بي‌رحمانه جوكوويچ در 2021 را متوقف كرد. او در فينال با شكست دادن مرد صرب قهرمان شد. با اين حال توجه بيشتر در اين رقابت‌ها روي مدافع عنوان قهرماني اما رادوكانو خواهد بود كه با تبديل شدن به يكي از جوان‌ترين قهرمانان يك گرانداسلم در سال 2021 توفان به‌پا كرد. 
25-10 سپتامبر: بازي‌هاي آسيايي 2022
اين رويداد ورزش بزرگ كه به‌ طور رسمي با نام XIX Asiad شناخته مي‌شود در هانگژو چين برگزار مي‌شود. 40 ورزش با 482 رويداد در 61 رشته در رقابت‌ها حضور دارند. براي اولين‌بار در اين رقابت‌ها كشورهايي از استراليا و ساير كشورهاي اقيانوسيه شركت خواهند كرد. اين تصميم را شوراي المپيك آسيا گرفته است. با اين حال ورزشكاران اين كشورها فقط مي‌توانند در ورزش‌هايي شركت كنند كه از طريق آسيا براي المپيك 2024 واجد شرايط مي‌شوند. اين شامل بسكتبال، فوتبال، واليبال و شمشيربازي است. از سال 1982 به اين سو چين هميشه در جدول مدالي بازي‌هاي آسيايي بهترين نتيجه را كسب كرده است. پس از بازي‌هاي آسيايي، بازي‌هاي پارا آسيايي 2022 به‌ طور رسمي برگزار مي‌شود. اين چهارمين دوره رقابت‌هاست و از 9 تا 15 دسامبر برگزار مي‌شود. 
12 نوامبر-18 دسامبر: جام جهاني فوتبال 2022 
بزرگ‌ترين رويداد ورزشي سال 2022 در قطر برگزار مي‌شود. اين اولين جام جهاني فوتبال است كه در خاورميانه و در جهان عرب برگزار مي‌شود. همچنين نخستين جامي است كه در فصلي غير از تابستان برگزار مي‌شود. بازي افتتاحيه در ورزشگاه ال بيت برگزار مي‌شود. اين استاديوم در سال 2021 افتتاح شد. مانند برخي دوره‌هاي قبلي 32 تيم در جام جهاني فوتبال 2022 شركت خواهند كرد. فرانسه مدافع عنوان قهرماني است كه در سال 2021 جواز حضور در اين مسابقات را به دست آورد. ساير تيم‌هايي كه تاكنون جواز حضور در قطر را به دست آورده‌اند عبارتند از: آرژانتين، برزيل، انگليس، آلمان و اسپانيا كه همگي برندگان قبلي جام جهاني فوتبال بوده‌اند. قطر هم به عنوان ميزبان اين رقابت‌ها حضور دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون