• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5113 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي

پرونده‌هاي خارجي بدون توقف از راه مي‌رسد

عابربانكي به نام پرسپوليس

سامان سعادت

اصلا اسمش را عوض كنيد و بگذاريد بنگاه خيريه. بگذاريد عابربانك. بگذاريد هر چيز ديگري به جز باشگاه فوتبال. جايي كه هر بينوايي را به نان و آب رسانده و خودش در مفلسي دست و پا مي‌زند كه باشگاه نيست. 

اواخر آذر بدهي كالدرون و دستيارش بعد از مدت‌ها پرداخت شد. پرونده‌اي كه مي‌شد با صد هزار دلار به وقتش بسته شود با حماقت مديران وقت تيم به هفتصد و چند هزار دلار رسيد و باشگاه به خاك سياه نشست. بعد از پرداخت بدهي كه از تهيه پول تا نحوه پرداختش دردسر بود، صدري سرپرست سرخ‌ها با افتخار باد به غبغب انداخت كه بدهي‌هاي تيم تسويه شده و پنجره نقل و انتقالاتي تيم باز خواهد شد. 
اين افتخار و شادماني توام با زجر چند روز بيشتر طول نكشيد. بعد از آن به صورت رگباري سه پرونده ديگر با رقم‌هاي صد هزار دلاري به ضرر پرسپوليس مورد بررسي قرار گرفت و باشگاه دوباره به وضعيت قبل تسويه كالدرون برگشت. 
ابتدا خبر بدهي سرخ‌ها به استوكس رسانه‌اي شد. بازيكني كه كمتر از يك 90 دقيقه كامل براي تيم به ميدان رفت و بعد از گرفتن 150 هزار دلار به صورت نقد براي دريافت باقي مطالباتش كه 80 هزار دلار است دست به كار شد و عليه تيم حكم گرفت. 
بعد از استوكس نوبت به اوساگونا رسيد. وكيل اين بازيكن نيجريه‌اي كه بزرگ‌ترين هنرش فرستادن توپ به آسمان در پنالتي‌هاي دربي بود، گفت: «باشگاه پرسپوليس ۹۶ هزار دلار به اوساگونا بدهكار است و ما به همين خاطر پرونده را در فيفا پيگيري كرديم. در ادامه و پس از صدور حكم توسط كميته وضعيت فيفا، پرسپوليس به CAS اعتراض كرد و بعد از اين دادگاه پرونده را مختومه اعلام كرد چون پرسپوليس هزينه‌هاي دادرسي را در زمان مقرر پرداخت نكرده است.»
حالا هم خبر محكوميت پرسپوليس توسط يك باشگاه بلژيكي مطرح شده. محمد نادري درست در همين حوالي در سال 1397 با قراردادي قرضي از كورتريك بلژيك به پرسپوليس پيوست. نادري بعد از دو فصل حضور در جمع سرخپوشان به عنوان جديدترين ياغي فوتبال ايران راهي استقلال شد و بعد از يك سال پوشيدن پيراهن آبي راهي سوپرليگ تركيه شد. در طول اين سه سال هميشه در مورد بدهي‌هاي سرخابي‌ها به باشگاه بلژيكي و نحوه حساب و كتاب حقوق اين بازيكن بحث بود. حالا باشگاه بلژيكي براساس مفاد قراردادي كه با سرخ‌ها بسته بود دست به شكايت زده و طلبي 100 هزار دلاري را مطالبه كرده است. 
گويا در قرارداد منعقد شده ‌بندي وجود داشته كه براساس آن در صورت حضور پرسپوليس در فينال ليگ قهرمانان آسيا بايد ۵۰ هزار يورو به باشگاه بلژيكي پرداخت شود. از طرف ديگر در قرارداد نادري نوشته شده بود كه بايد حداقل در ۶۵درصد بازي‌ها به ميدان برود و در غير اين صورت پرسپوليس بايد ۵۰ هزار يورو به كورتريك بلژيك بپردازد. حالا باشگاه بلژيكي براساس حكم فيفا پرسپوليس را محكوم كرده تا ۱۰۰ هزار يورو به اين باشگاه بپردازد. باشگاه پرسپوليس هم درخواست گراندز راي را داده تا احتمالا به دادگاه حكميت ورزش شكايت كند. 
دو قرارداد استوكس و اوساگونا در زمان مديريت حسن انصاري‌فرد كه اين روزها به ترميناتور پرسپوليس شهرت پيدا كرده، منعقد شده بود و قرارداد نادري در زمان ايرج عرب. معلوم نيست چرا ايرج عرب زير بار قرار دادن ‌بندي در قرارداد شده كه برمبناي آن اگر نادري 65درصد بازي‌ها به ميدان نرود پرسپوليس بايد 50 هزار دلار بدهد! نكته جالب ديگر اينكه پرسپوليس وقتي به فينال ليگ قهرمانان آسيا رسيد اصلا محمد نادري در تيم حضور نداشت يعني يحيي گل‌محمدي او را همراه تيم به قطر نبرد و سعيد آقايي را در سمت چپ به كار گرفت. بعد از بازگشت تيم هم نادري متوجه شد جايي در انديشه‌هاي يحيي ندارد و راهي تيم رقيب شد، منتها به اين دليل كه در زمان حضور پرسپوليس در فينال ليگ قهرمانان آسيا نادري تحت قرارداد باشگاه بوده بند مربوط به پرداخت 50 هزار دلار به باشگاه بلژيكي فعال شده. 
پرسپوليس اين روزها تبديل به باشگاهي شده كه هر كس از راه مي‌رسد بخشي از دارايي‌هايش را مي‌كند و با خود مي‌برد. باشگاه هم با فراغ بالا دلار دلار پول روانه جيب خارجي‌ها مي‌كند. اين وضعيت يك تيم فوتبال نيست. اين وضعيت يك بنگاه خيريه است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون