• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5113 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي

سازمان‌هاي مردم‌نهاد

اخبار مرتبط با آتش‌سوزي‌هاي متعدد در زاگرس و حضور نيروهاي بومي و محلي براي اطفاي حريق را بارها و بارها از رسانه‌ها دنبال كرده‌ايم، با اين حال كمتر مي‌‌دانيم مردم زاگرس‌نشين چه فعاليت‌هايي براي حفاظت از كوهستان و تنوع‌زيستي‌شان انجام داده‌اند. آنچه مي‌خوانيد گوشه‌اي از تلاش‌هاي تشكل‌هاي محيط‌زيستي در هفته‌هاي اخير است. 

كاشت بلوط در دژكرد
بهرام ميرزايي، دبير انجمن دوستداران زاگرس سبز اقليد و سرحد: روز دوشنبه ششم دي ماه 1400، با دعوت قبلي انجمن دوستداران زاگرس سبزاقليد و سرحد جهت كشت بلوط در منطقه مستعدي در جواديه شهر دژكرد با همكاري و مساعدت اداره منابع طبيعي اقليد و همكاري و حضور باارزش شورا و دهياري روستاي جواديه و ميهماناني از شهر سپيدان اقدام كشت بلوط و بعضي دانه‌هاي آماده كشت از درختان جنگلي مثل بنه، بادام‌ كوهي و ارجن‌ كه از قبل آماده شده بود، كرديم. اين برنامه در بيش از دو هكتار از منطقه كوهستاني كه براي كشت مساعد و مورد تاييد مهندسان منابع طبيعي و افراد مطلع محلي بود، انجام گرفت. از آنجا كه مهم‌ترين اصل كار حفاظت و نگهداري و نتيجه كار است محل جهت انجام اين كار با دقت و ظرافت خاصي در ارتفاعات انتخاب شد تا ان‌شاءالله نتيجه‌بخش و در آينده شاهد به ثمر نشستن درختان بلوط كه شناسنامه زاگرس هستند، باشيم.

آموزش تيم محافظ كوه بديل و دامداران 
محمد عليزاده، مدير انجمن حمايت از محيط‌زيست ديار آريو برزن منطقه روتلخي از شهرستان بهمئي: كارگاه آموزشي تهيه گوده يا چاله به روش مهندسي براي تيم محافظ كوه بديل و تعدادي از دامداران دامنه كوه بديل در تاريخ و كاشت بذر بلوط طبق اصول علمي در نخستين روزهاي دي ماه برگزار شد. انجمن حمايت از محيط‌زيست ديار آريو برزن همواره درنظر دارد تا تيم جوان و علاقه‌مند را ابتدا آموزش تئوري داده و بعد از آموزش تئوري كار عملي كاشت را در طبيعت و جنگل شروع انجام دهند. آنها معتقدند تا كار علمي نباشد نتيجه حاصل نخواهد شد از همين روست كه متاسفانه بعضي دوستان علي‌رغم شوق و علاقه فراوان و مصرف انرژي زياد چون اصول فني را رعايت نمي‌كنند كارشان نتيجه خوبي ندارد. علاوه بر اين كارگاه، اين انجمن در هفته‌هاي اخير كارگاه آموزشي محافظين طبيعت را با حضور همياران طبيعت و گروه امداد و نجات و خط آتش هيات كوهنوردي، اعضاي باشگاه ياران طبيعت بهبهان و انجمن آريو برزن در سالن اجتماعات هلال‌احمر بهبهان برگزار كرده است. 
پويش البرز زارعي بيشترين مخاطب را دارد
انجمن سبزگامان گچساران: پويش كاشت دانه كاري براساس برنامه‌ريزي از پيش تعيين شده و با همياري گروهي از كودكان، بانوان، جوانان و مساعدت گروهي از حوزه جوامع محلي، به ويژه اهالي روستاي كهسرك در روزهاي ابتدايي دي ماه انجام شد. در اين برنامه بيش از 50 نفر شركت كردند كه بيشترين استقبال داوطلبانه‌اي بود كه در حمايت ميداني از طبيعت انجام مي‌شد.  در برنامه‌هاي دانه‌كاري هر سال، از طرف تشكل سبزگامان، يك برنامه به كاشت دانه در طبيعت كهسرك، زادگاه فرزند جان فداي وطن البرز زارعي عزيز اختصاص دارد كه با عشقي كه به طبيعت زادگاه خود داشت در راه حفاظت از زاگرس جان خود را از دست داد. به احترام و گراميداشت ياد اين يل وطن‌پرست، از طرف دوستداران و فاميلان او كمپيني به نام «سبزانديشان» تشكيل شده كه بيشترين استقبال را در اين پويش دانه‌كاري شاهد هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون