• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5113 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي

گونه‌هاي مهاجم جنگل‌ها و مراتع امريكا

رضا گلجاني| كتاب «گونه‌هاي مهاجم جنگل‌ها و مراتع امريكا» نوشته گروهي از نويسندگان در سال ۲۰۲۱ با حمايت اداره‌هاي جنگل‌ها و مراتع امريكا چاپ شد. اين كتاب به موضوع گونه‌هاي مهاجم پرداخته است، چالشي كه ما نيز در ايران با آن مواجهيم. 
در فصل دوازدهم با عنوان «پويايي اجتماعي و فرهنگي در مديريت گونه‌هاي مهاجم»، نويسندگان به دانسته‌ها و ندانسته‌ها در مورد نقش فرآيندهاي اجتماعي در مديريت گونه‌هاي مهاجم اشاره مي‌كنند و با مرور ليستي از اقدامات انجام شده در ايالات مختلف براي تدوين استراتژي‌هاي موفق جهت همراه كردن مردم، نقاط ضعف و قوت هر يك از آنها را برمي‌شمرند.  براساس نظر نويسندگان ديدگاه جامعه به لحاظ جغرافيايي و جمعيتي متفاوت و هر گروه اجتماعي نيازمند رويكرد ويژه خود براي همراه‌سازي است. از اين‌رو دسته‌بندي جامعه براساس ساختار سني، جنسي، تحصيلي، ويژگي‌هاي اقتصادي، فرهنگي و جغرافيايي در ارتباط با ديدگاه‌هاي آنها در مورد مديريت گونه‌هاي مهاجم ضروري خواهد بود، زيرا نمي‌توان يك رويكرد كلي را براي تمام گونه‌هاي مهاجم و در همه مناطق به كار برد و در هر منطقه بايد رويكرد ويژه‌سازي شده خود براساس ويژگي‌هاي اجتماعي و فرهنگي آن منطقه را لحاظ كرد.  نويسندگان همچنين با مطالعاتي كه انجام داده‌اند به اين نتيجه رسيده‌اند؛ روش‌هايي كه باعث همراهي مردم براي مديريت گونه‌هاي مهاجم شوند، بيشتر از ساير روش‌ها موثر بوده‌اند و توصيه كرده‌اند واحدهاي بين رشته‌اي بين محيط‌زيست و علوم اجتماعي، جامعه‌شناسي، اقتصاد، فرهنگ، رسانه و بوم‌شناسي شكل گيرد تا بتوان به دستاوردهاي مثبت در مقابله با گونه‌هاي مهاجم رسيد. 
علاقه‌مندان به مطالعه اين كتاب كه 480 صفحه دارد، مي‌توانند عبارت « Invasive Species in Forests and Rangelands of the United States » را در اينترنت جست‌وجو كرده و اين كتاب را به شكل رايگان دريافت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون