• ۱۴۰۳ جمعه ۲۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5138 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن

رييس‌جمهور رژيم اسراييل به امارات متحده عربي سفر كرد

عادي‌سازي در شرايط غيرعادي

شهاب  شهسواري 

شانزده ماه بعد از امضاي توافق‌هاي عادي‌سازي روابط ديپلماتيك ميان امارات متحده عربي و بحرين با رژيم اسراييل، روز گذشته رييس اين رژيم نخستين سفر خود را به امارات متحده عربي انجام داد. رسانه‌ها از تهديدهاي موجود در سفر هرتزوگ به امارات نوشته‌اند و حملات اخير انصارالله يمن به ابوظبي را زنگ خطري براي امنيت رييس رژيم اسراييل در خاك امارات توصيف كرده‌اند. تحليلگران معتقدند كه بعد از حملات يمني‌ها به خاك امارات، وضعيت اين كشور عادي نيست. گروه‌هاي فلسطيني بار ديگر با صدور بيانيه‌هايي استمرار روند عادي‌سازي روابط با اسراييل از سوي كشورهاي عربي را محكوم كرده‌اند. گروه‌هاي فلسطيني معتقدند كه چنين سفرها و ديدارهايي به معناي تشويق اسراييل به نقض بيشتر حقوق فلسطينيان و استمرار خشونت‌ها عليه شهروندان فلسطين است. اسحاق هرتزوگ، رييس رژيم اشغالگر اسراييل، صبح يكشنبه وارد ابوظبي شد و مورد استقبال عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امورخارجه امارات متحده عربي قرار گرفت. سفر رييس رژيم اسراييل، يك ماه بعد از سفر نخست‌وزير اين رژيم به امارات انجام مي‌شود. اين سفر يك ماه بعد از سفر نخست‌وزير رژيم اسراييل و پنج ماه بعد از تاسيس سفارت اسراييل در ابوظبي با حضور يايير لاپيد، وزير خارجه اين رژيم انجام مي‌شود. هر چند توافق‌هاي عادي‌سازي روابط با دو شيخ‌نشين جنوب خليج فارس در دوران نخست‌وزيري بنيامين نتانياهو امضا شدند، اما او هيچ‌گاه فرصت نكرد تا پيش از بركناري‌اش به اين دو كشور سفر كند. سفر هرتزوگ به امارات بار ديگر با مجوز عربستان سعودي براي پرواز هواپيماهاي اسراييلي از آسمان اين پادشاهي ميسر شد. اسحاق هرتزوگ قبل از انجام اين سفر در اظهاراتي تاكيد كرد كه اين سفر را بنا به دعوت رسمي محمد بن زائد، وليعهد ابوظبي و حاكم بالفعل امارات متحده عربي انجام مي‌دهد. هرتزوگ در اين سفر قرار است كه علاوه بر ابوظبي به دوبي هم سفر كند. او در دوبي علاوه بر ديدار به محمد بن راشد آل مكتوم، حاكم دوبي از نمايشگاه اكسپوي ۲۰۲۰ دوبي هم بازديد خواهد كرد. بر اساس گزارش رسانه‌هاي اسراييلي اسحاق هرتزوگ در ديدار با محمد بن زائد گفت: «ما دو... [رژيم] موفق هستيم كه با دارايي بسيار ناچيزي شروع كرديم و سرزمين‌هاي...[تحت حاكميت‌مان] را به بهشت‌هايي موفق تبديل كرديم كه در بسياري موارد به الگويي جهاني براي هدايت و رهبري توسعه يك ملت با چشم‌اندازي به سوي آينده تبديل شده‌اند. ما اين پيام را به همه منطقه ارسال مي‌كنيم كه يك جايگزين با عنوان صلح و همزيستي وجود دارد و دختران و پسران ابراهيم مي‌توانند به خاطر بشريت در كنار هم به صورت مسالمت‌آميز زندگي كنند.» در اين ديدار محمد بن زائد از هرتزوگ به خاطر محكومت حمله انصارالله يمن به امارات تقدير كرد. وي گفت: «مي‌خواهم به خاطر موضع‌تان در خصوص حملات تروريستي به تاسيسات غيرنظامي در امارات متحده عربي تشكر كنم.» وليعهد ابوظبي با تروريستي خطاب كردن حملات تلافي‌جويانه نيروهاي مسلح يمن عليه امارات گفت: «اين موضعي است كه نشان‌دهنده ديدگاه مشترك ما نسبت به تهديدها در مقابل امنيت و ثبات منطقه به ويژه از سوي گروه‌هاي شبه‌نظامي و نيروهاي تروريستي و نيز درك مشترك ما در خصوص ضرورت موضع‌گيري محكم در قبال اين تهديدهاست.»
نگراني‌ها از امنيت امارات
حمله پهپادي انصارالله يمن به خاك امارات متحده عربي، دو هفته پيش از انجام سفر رييس‌جمهور اسراييل، نگراني‌ها در مورد امنيت اسحاق هرتزوگ در اين سفر را افزايش داد. چهارشنبه هفته گذشته وزارت خارجه امريكا با به‌روزرساني وضعيت هشدار سفر به امارات متحده عربي از شهروندان امريكايي خواست كه به دليل تهديد حملات موشكي و پهپادي از سفر به امارات خودداري كنند. بر اساس بيانيه وزارت خارجه امريكا «احتمال حملاتي به شهروندان و منافع ايالات متحده در خليج [فارس] و شبه‌جزيره عرب يك نگراني جدي و مستمر است.» به‌رغم هشدار وزارت خارجه امريكا، مقام‌هاي اماراتي تاكيد دارند كه كشورشان در مقابل حملات ايمن است. مقام‌هاي ارشد اماراتي تاكيد كرده‌اند كه اجازه نمي‌دهند حمله به خاك امارات به يك امر عادي بدل شود. اما مقام‌هاي يمني همچنان به هشدارها و تهديدهاي خود عليه امارات ادامه مي‌دهند و تاكيد مي‌كنند كه در صورت استمرار مشاركت امارات در جنگ يمن، حملات بزرگ‌تري را عليه اين كشور انجام خواهند داد. وبگاه الخبر اليمني يكشنبه به نقل از منابعي در بخش «اطلاعات نظامي» دولت صنعاء از طرح حمله بي‌سابقه و ويرانگر به امارات متحده عربي و هدف‌گيري ۵۰ نقطه حساس در اين كشور خبر داد. به گزارش فارس قرار است در عملياتي به نام «سيل العرم» نزديك به ۳۰۰ پهپاد و ۵۰ موشك بالستيك و ۴۶ موشك كروز، شريان‌هاي حياتي اقتصادي امارات متحده عربي، در هم كوبيده شود.  روعي كايس، تحليلگر امور عربي در راديو و تلويزيون رژيم صهيونيستي در صفحه توييتر خود درباره خطرناك بودن وضعيت امنيتي براي اين سفر در زماني كه امارات زير حملات انتقامي صنعاء قرار دارد، هشدار داد. خبرگزاري فارس به نقل از اين تحليلگر اسراييلي مي‌نويسد: «مطمئنا اعلام چنين ديداري آن هم زماني كه حوثي‌ها در تلاش براي جست‌وجوي اهداف خوب در امارات هستند، عاقلانه نيست.» كايس ضمن اعلام اينكه اوضاع در امارات عادي نيست و هنوز هم ممكن است اتفاقاتي بيفتد، افزود: چنين سفري بايد در روز خود نه يك هفته قبل علني مي‌شد. جيسون برودسكي، سياستمدار ضدايراني امريكايي مبه تايمز آو اسراييل مي‌گويد: «اكسپوي دوبي به ويژه در روز ويژه اسراييل كه هرتزوگ هم در آن حضور دارد يك هدف جذاب براي شورشيان حوثي است.» وي معتقد است: «آنها تلاش مي‌كنند كه هزينه را براي امارات بالا ببرند و دنبال اين هستند كه امارات را محيطي ناامن براي كسب‌و‌كار بين‌المللي نشان دهند. در نتيجه حمله به اكسپوي دوبي مي‌تواند در راستاي همين منطق باشد.» مشاور سياستگذاري نهاد ضدايراني اتحاد عليه ايران هسته‌اي ادامه مي‌دهد: «[چنين حمله‌اي] مي‌تواند به نفع ايران هم باشد كه برتري خودش را بر امارات نشان دهد و همزمان به جامعه جهاني خطرات و تهديدهاي عدم دستيابي به يك توافق هسته‌اي در مذاكرات جاري وين را نشان دهد.» 
تهران و رابطه تل‌آويو-ابوظبي
بسياري از تحليلگران و رسانه‌ها روابط در حال تعميق ميان امارات با اسراييل را به نگراني‌هاي مشترك حاكمان آنها از ايران نسبت مي‌دهند. الجزيره در گزارشي با اشاره به امضاي توافقنامه‌هاي عادي‌سازي روابط ميان بحرين و امارات با رژيم اسراييل در شهريور ماه سال ۱۳۹۹ مي‌نويسد: «اين دو كشور خليج [فارس] با اسراييل نگراني‌هاي مشتركي نسبت به ايران و نيروهاي متحدش در منطقه دارند. براساس نامه‌اي كه سه‌شنبه هفته گذشته از سوي رهبران اسراييل منتشر شد، ۱۸ ژانويه اسراييل پيشنهاد ارايه حمايت‌هاي اطلاعاتي و امنيتي از امارات متحده عربي در مقابل حملات بيشتر پهپادي از سوي گروه حوثي متحد ايران در يمن داد.» بوستون گلوب نيز در گزارشي مي‌نويسد: «تقويت روابط اسراييل-  امارات در دوران بسيار حساسي براي خاورميانه رقم مي‌خورد.» ئيوون آبراهام در اين روزنامه امريكايي مي‌نويسد: «نبردها در جنگ داخلي ۷ساله يمن تشديد شده‌اند و به حدي گسترش يافته كه براي نخستين‌بار در ماه جاري به خاك امارات رسيد.» اين گزارش در ادامه مي‌نويسد: «دشمني مشترك و وحشت دوجانبه از برنامه هسته‌اي كمك كرد تا اسراييل و امارات بعد از سال‌ها مناسبات محرمانه، روابط‌شان را رسمي كنند.»
اعتراض گروه‌هاي مقاومت فلسطيني
 به ميزباني امارات از هرتزوگ
همزمان با سفر اسحاق هرتزوگ به امارات متحده عربي، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني با انتشار بيانيه‌هايي اين سفر را محكوم كرده‌اند و از سران كشورهاي عربي خواسته‌اند تا روند عادي‌سازي روابط با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين را متوقف كنند. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، جنبش مقاومت اسلامي حماس استقبال امارات از اسحاق هرتزوگ رييس رژيم اشغالگر قدس را محكوم و بار ديگر بر مخالفت قاطع خود با هرگونه عادي‌سازي روابط با اين رژيم تاكيد كرد. اين جنبش يكشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه سفر هرتزوگ به امارات در سايه تشديد حملات و جنايات اشغالگران اسراييلي عليه ملت فلسطين، سياست پاك‌سازي نژادي در قدس اشغالي، ادامه شهرك‌سازي در كرانه باختري، محاصره غزه و جنايات عليه اسراي فلسطيني مايه تاسف است. حماس تاكيد كرد كه چنين سفرها و ديدارهايي مي‌تواند زمينه‌ساز تشويق رژيم اشغالگر به تشديد جنايات خود عليه ملت فلسطين و پايمال كردن هرچه بيشتر حقوق آنان شود كه از آغاز روند عادي‌سازي روابط برخي كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي نيز شاهد چنين چيزي بوده‌ايم. جنبش حماس از كشورهاي منطقه خواست در توافق عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي كه با منافع ملي اين كشورها و ملت‌هاي اسلامي و عربي در تضاد است، بازنگري كنند. به گزارش خبرگزاري فارس، كميته‌هاي مقاومت فلسطين نيز يكشنبه سفر اسحاق هرتزوگ به امارات عربي متحده را خنجر به ملت فلسطين توصيف كرد. اين كميته‌ها با انتشار بيانيه‌اي تاكيد كرد كه اين سفر، همچنين خنجر به تاريخ امت اسلامي، يك اشتباه بزرگ، مشروعيت‌بخشي و تشويق رژيم صهيونيستي است تا جنايات بيشتري در حق ملت فلسطين مرتكب شود. خبرگزاري يونيوز ضمن نقل اين بيانيه گزارش داد كه رژيم صهيونيستي از اين سفرها كه با نيت عادي‌سازي صورت مي‌گيرد، براي مشروعيت بخشيدن به اشغال ظالمانه سرزمين فلسطين استفاده مي‌كند. مقاومت فلسطين همچنين از ملت‌هاي عربي و اسلامي خواست كه صداي خود را در رد عادي‌سازي بالا ببرند؛ عادي‌سازي كه خيانت به مساله فلسطين، قدس و مسجدالاقصي است.


جيسون برودسكي، سياستمدار ضدايراني امريكايي مبه تايمز آو اسراييل مي‌گويد: «اكسپوي دوبي به ويژه در روز ويژه اسراييل كه هرتزوگ هم در آن حضور دارد يك هدف جذاب براي شورشيان حوثي است.» وي معتقد است: «آنها تلاش مي‌كنند كه هزينه را براي امارات بالا ببرند و دنبال اين هستند كه امارات را محيطي ناامن براي كسب و كار بين‌المللي نشان دهند. در نتيجه حمله به اكسپوي دوبي مي‌تواند در راستاي همين منطق باشد.» مشاور سياستگذاري نهاد ضدايراني اتحاد عليه ايران هسته‌اي  ادامه مي‌دهد: «[چنين حمله‌اي] مي‌تواند به نفع ايران هم باشد كه برتري خودش را بر امارات نشان دهد و همزمان به جامعه جهاني خطرات و تهديدهاي عدم دستيابي به يك توافق هسته‌اي در مذاكرات جاري وين را نشان دهد»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون