• ۱۴۰۳ جمعه ۲۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5138 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن

دانش‌آموزان سيستان و بلوچستان رتبه اول لاغري كشور را كسب كردند!

1636 كودك مبتلا به سوءتغذيه در نيكشهر

عضو شوراي شهر نيكشهر گفت: طبق آمار سال ۹۹ وزارت بهداشت تعداد كودكان مبتلا به سوء‌تغذيه در سيستان و بلوچستان نسبت به سال ۹۷ و ۹۸ از ۶ درصد به ۱۲ درصد رسيده است. يكي از مهم‌ترين دلايل سوء‌تغذيه كمبود پروتئين‌هاي حيواني است كه ناشي از فقر مردم استان است.
عارف رييسي به ايلنا گفت: منظور از عدم دسترسي به پروتئين حيواني همان نداشتن توانايي خريد آن است كه ما درخواست داريم طرح توزيع تغذيه و شير در مدارس دوباره فعال و در نقاط داراي آسيبِ بيشتر اين اقدام انجام شود يا اينكه در مدارس به دانش‌آموزاني تغذيه تعلق بگيرد كه داراي سوء‌تغذيه هستند‌، چراكه حالت گرسنگي در دانش‌آموزان سبب مي‌شود يادگيري اين افراد روند كند‌تري داشته باشد‌ و‌ سبب عدم تمركز دانش‌آموزان مي‌شود‌. در شهر نيكشهر طبق آمار رسمي 366 كودك‌ و در روستاهاي نيكشهر هم حدود 1270 كودك مبتلا به سوء‌ تغذيه  هستند.
فاطمه سالاري، رييس اداره سلامت و تندرستي آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان هم گفت: «استان سيستان و بلوچستان بيش از 850 هزار دانش‌آموز دارد. با توجه به اينكه شغل اغلب ساكنان اين استان كشاورزي و دامپروري بوده و با شرايط آب و هوايي استان، وضعيت معيشت مردم دچار مشكل شده و اين موضوع تاثير بسزايي در سبد غذايي افراد داشته است. وزارت آموزش و پرورش هر ساله در صورت تامين اعتبار لازم براي مناطق محروم اقدام به توزيع تغذيه رايگان (شير) در بين دانش‌آموزان مي‌كند كه به دليل عدم تامين اعتبارات خاص در اين خصوص و مستمر نبودن توزيع مواد غذايي، نمي‌تواند تاثيرات لازم را در رشد و جبران كمبود‌هاي تغذيه‌اي دانش‌آموزان داشته باشد . وزارت آموزش و پرورش سال گذشته اقدام به پژوهش در اين باره كرد، پژوهش‌هاي به عمل آمده از ميان 635 هزار و 304 دانش‌آموز شركت‌كننده از كل استان در خصوص بررسي BMT (شاخص توده بدني) نشان داد كه استان سيستان و بلوچستان در لاغري رتبه اول كشوري و در چاقي رتبه آخر را در سطح كشور كسب كرده است كه اين پژوهش فقر تغذيه‌اي و سبك زندگي ناسالم در سيستان و بلوچستان را تاييد مي‌كند. همچنين 31 هزار و 67 دانش‌آموز دچار كمبود وزن بودند (59 درصد پسران و 41 درصد دختران) و فنوج، بنت و دشتياري به ترتيب رتبه‌هاي اول تا سوم را در اين آمار داشتند . همچنين 48 هزار و 949 دانش‌آموز دچار لاغري بودند كه از اين بابت هم بنت، لاشار و راسك به ترتيب رتبه‌هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون