شوراي نگهبان و رتبهبندي معلمان
محمد داوري
ايرادهاي متعدد شوراي نگهبان به لايحه رتبهبندي معلمان تا حد زيادي غيرمنتظره بود و موجب تعجب افكار عمومي فرهنگيان شده است و بيشتر با طنز ميپرسند چگونه از يك لايحه 4 صفحهاي دو صفحه ايراد در آوردهاند؟!! و برخي هم ميگويند چگونه كارشناسان متعدد در دولت و مجلس و از همه مهمتر كميسيون آموزش مجلس و بعد هم 290 نماينده كه در صحن علني در مورد اين لايحه به بحث و بررسي پرداختند متوجه اين همه ايراد نشدند؟!!
اين پرسشها و پرسشهاي مشابه موجب شده است تا معلمان از قبل نگرانتر شوند و تصور كنند كه تمام اين ايرادها و طول دادنها براي اين است كه اراده جدي براي نهايي كردن و اجراي رتبهبندي معلمان وجود ندارد و نه تنها با خواست و انتظار معلمان فاصله زيادي دارد بلكه همان لايحه مورد تاييد مجلس و دولت هم به سرانجام نرسد و سر فرهنگيان از آنچه انتظار ميرفت هم بيكلاهتر بماند.
برخي با طنز طولاني شدن و ايرادهاي متعدد شوراي نگهبان به لايحه رتبهبندي معلمان را با قرارداد 25 ساله ايران و چين مقايسه ميكنند كه با چه سرعتي در مجلس بررسي و تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيد يا از طرحها و لايحههاي مشابهي ميگويند كه پس از تصويب و تاييد شوراي نگهبان كلي كارشناسان و حقوقدانان به آنها ايراد گرفته و تعجيل در تصويب اين طرحها و لايحهها را به خاطر توصيههاي فرامجلسي و فرادولتي دانسته و حالا هم نتيجه ميگيرند كه احتمال دارد براي رتبهبندي معلمان هم توصيه شده باشد كه كش داده شود تا هم دولت از زير بار مالي آن شانه خالي كند و هم به قول برخي نمايندهها و مسوولان، معلمان هم پرروتر از اين نشوند!!!
شايد اين واكنشها از منظر حقوقي چندان موجه نباشد اما بايد بپذيريم كه وقتي يك مطالبه صنفي فراگير در پيچ و خمهاي دولت به صورت غيرطبيعي طولاني ميشود و به اعتراضها و انتقادها توجهي نميشود افكار عمومي نگاه بدبينانهاي داشته باشد و همهچيز را به طنز و تمسخر بگيرد و اين واكنشها عموميت پيدا كند و بياعتمادي را بيش از پيش گسترش دهد.
باور كردني نيست كه مسوولان در نهادها و دستگاههاي مختلف متوجه اينگونه موضوعات و مسائل ساده و تبعات آن نباشند مگر كارشناسان و اعضاي شوراي نگهبان نميدانستند كه جامعه معلمان ماههاست كه ملتهب است؟!! مگر صداي مطالبهگري آنها را نشنيده بودند؟!! و مگر نميتوانستند مثل خيلي از طرحها و لايحههايي كه شوراي نگهبان به دليل حساسيت قبل از ارجاع با نمايندگان تعامل ميكند تا ايرادي نداشته باشد و به سرعت مسير مجلس و شوراي نگهبان را طي كند، براي رتبهبندي معلمان هم اين تدبير را به خرج ميداد؟!
اين پرسشها و دهها پرسش مشابه است كه متاسفانه بر بياعتمادي و اعتراض و خشم دامن ميزند، لذا بايد ريشههاي اعتراضات را در اين بيتدبيريها و بيتوجهيها جستوجو كرد نه در خود اعتراضها و كنشگريهاي صنفي و مدني.