• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5142 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ بهمن

بازخواني سفر تيم ملي فوتبال به ايالات متحده به بهانه لغو مسابقه دوستانه كشتي

وقتي امريكا مجبور شد با ايران درست رفتار كند

گروه ورزش

مهر ماه امسال و در جريان رقابت‌هاي كشتي قهرماني جهان در كشور نروژ، «عليرضا دبير»، رييس فدراسيون كشتي جمهوري اسلامي ايران و «بروس بومگارتنر»، رييس فدراسيون كشتي امريكا با يكديگر ديدار كردند. در اين ديدار رييس فدراسيون كشتي امريكا طي دعوتنامه‌اي رسمي از تيم كشتي آزاد ايران دعوت كرد تا مقابل تيم كشتي امريكا قرار بگيرد. اين مسابقه قرار بود در ۲۳ بهمن در شهر دالاس برگزار شود. 

عليرضا دبير از همان زمان اعلام كرد كه اگر دولت ايالات متحده خللي در روند اعطاي ويزا به اعضاي تيم و همراهان وارد كند ايران به امريكا سفر نخواهد كرد. اتفاقي كه درنهايت هم به وقوع پيوست و با صادر نشدن ويزا براي 6 نفر از اعضاي تيم ازجمله دو كشتي‌گير و شخص دبير به عنوان رييس فدراسيون، برگزاري اين مسابقه لغو شد. 
روز پنجشنبه دبير در نامه‌اي رسمي به فدراسيون كشتي ايالات متحده نوشت: «بسيار متاسفم اعلام كنم كه تيم ملي كشتي جمهوري اسلامي ايران به دليل عدم اعطاي رواديد به ۶ نفر از اعضاي اين تيم، عملا امكان حضور و شركت در مسابقه دوستانه با تيم ملي امريكا را ندارد. متاسفانه عدم صدور رواديد از سوي مقامات كشور شما به‌رغم تمامي مقدمات انجام شده از سوي اعضاي تيم ايران و ارايه همه مدارك لازم و پيگيري‌هاي مكرر بعدي رقم خورده است.»
در حال حاضر بر سر انتخاب درست دبير در شرايط فعلي بحث وجود دارد و عده‌اي معتقدند اگر كشور ميزبان ويزاي كشتي‌گيران و مربي را صادر كند و فقط به دبير ويزا ندهد بهتر است تيم به امريكا برود. در سمت مقابل برخي بر اين باور هستند كه مساله، ويزا دادن به دبير يا شخص ديگري نيست و آداب دعوت به اين شكل است كه محترمانه براي تمامي مهمانان رواديد صادر شود. البته اظهارات دبير در چند ماه گذشته و سر دادن شعار مرگ بر امريكا و اينكه گفته بود گرين كارتم را پس دادم چون از امريكا خوشم نمي‌آيد در رخ دادن اين اتفاق بي‌تاثير نبوده است.  
اين نخستين‌بار نيست كه ايالات متحده از يك تيم ورزشي ايران براي مسابقه دوستانه دعوت به عمل مي‌آورد. در سال ۱۹۹۸ و بعد از بازي ايران مقابل امريكا در جام جهاني فرانسه مشهور به بازي قرن، قرار شد دو تيم در سال ۲۰۰۰ يك بازي دوستانه در لس‌آنجلس برگزار كنند؛ مسابقه‌اي با هدف كاهش تنش‌هاي سياسي ميان دو كشور. اتفاقات آن بازي دوستانه تا حد زيادي شبيه به رخدادي است كه در مورد سفر تيم ملي كشتي آزاد به وقوع پيوسته؛ دعوت در حاشيه جام جهاني و بحث صدور ويزا و حواشي آن.  
محسن صفايي فراهاني رييس وقت فدراسيون فوتبال در مصاحبه با سالنامه «اعتماد» كه اسفند ۹۹ چاپ شد در مورد آن بازي و شروط ايران گفت: «من در قرارداد‌ بندي گنجانده بودم مبني بر اينكه با اعضاي تيم ملي ايران هنگامي كه وارد امريكا مي‌شوند مشابه تيم‌هاي ملي اروپاي غربي برخورد خواهد شد. دانسته هم اين را نوشتم. فدراسيون فوتبال امريكا چون نفهميده بود داستان چيست، موافقت كرد و قرارداد امضا شد. بعد از آن وقتي رفتند و با جاهاي ديگر چك كردند فهميدند تيم‌هاي اروپاي غربي بدون ويزا وارد امريكا مي‌شوند و در همان فرودگاه ويزا مي‌گيرند و انگشت‌نگاري هم نمي‌شوند.» 
در آن زمان مخالفت‌هايي از داخل كشور با سفر تيم ملي فوتبال ايران به ايالات متحده صورت گرفت. عده‌اي تلاش كردند با تحت فشار گذاشتن صفايي فراهاني او را از انجام اين بازي دوستانه منصرف كنند ولي موفق نشدند. فراهاني گفت حتي سيدمحمد خاتمي هم تحت فشار به او توصيه كرده بازي لغو شود اما رييس فدراسيون قبول نكرده. بي‌بي‌سي در گزارشي مدعي شد كه شخصي تماس گرفته و تهديد كرده اگر ايران راهي اين بازي شود هواپيماي ملي‌پوشان را سرنگون خواهند كرد. 
تيم فوتبال ايران ابتدا به فرانكفورت رفت و از همانجا بدون طي كردن تشريفات اداري راهي ايالات متحده شد. در فرودگاه شيكاگو همان مشكلي كه براي دبير و تيم كشتي آزاد به وجود آمده براي تيم ملي فوتبال رخ داد. برخلاف قرارداد امضا شده پليس از بچه‌هاي تيم ملي خواست در يك صف جداگانه قرار بگيرند. سپس استمپ آورد براي انگشت‌نگاري و دوربين براي گرفتن عكس. واكنش همراهان تيم ملي فوتبال نسبت به اقدام پليس امريكا درست مثل اقدام عليرضا دبير بود. آنها به امريكايي‌ها گفتند ما همين الان برمي‌گرديم به ايران و قرارداد ملغي مي‌شود. گفته مي‌شود يكي از افراد هماهنگ‌كننده بازي در اين لحظه نامه‌اي مبني بر معافيت اعضاي كاروان ايران از انگشت‌نگاري و مصاحبه به پليس فرودگاه نشان داد و به اين ترتيب تيم ملي فوتبال ايران و همراهان بدون انگشت‌نگاري و مصاحبه و ثبت تصوير و با گرفتن ويزا در همان محل، فرودگاه را ترك كردند. 
يكي از نكات جالب توجهي كه صفايي فراهاني در مورد آن بازي و پذيرفتن شرط طرف ايراني از سوي امريكايي‌ها تعريف كرد، اين بود كه آنها تلاش بسياري كردند تا بند صدور ويزا در فرودگاه و عدم انگشت‌نگاري و مصاحبه را از قرارداد حذف كنند ولي صفايي فراهاني حاضر شده بازي كلا كنسل شود اما اين بند باقي بماند. صفايي فراهاني در اين رابطه گفت: «رييس فدراسيون فوتبال امريكا تماس گرفت و گفت اين بند را ‌برداريد، گفتم نمي‌شود! همه بندهاي قرارداد با هم ديده مي‌شود! هرچه اصرار كرد زير بار نرفتم. يك نشستي در ژاپن بود و آنجا آقاي دكتر خبيري شركت كردند به عنوان نايب‌رييس فدراسيون. رييس فدراسيون فوتبال ژاپن خيلي به ايشان اصرار كرد و از آنجا با من تماس گرفتند كه اجازه بدهيد اين بند حذف شود. من جواب دادم ترجيح مي‌دهيم بازي كنسل شود ولي اين بند را حذف نمي‌كنم. حتي امريكا گفت ما سه روز اقامت براي شما در آلمان مي‌گيريم. آنجا براي شما بازي دوستانه با يك تيم دسته اولي آلمان تدارك مي‌بينيم. هتل و رفت‌وآمد هم با ما. شما آنجا از طريق سفارت امريكا در آلمان اقدام كنيد و ويزا بگيريد. گفتم تحت هيچ شرايطي ما چنين كاري نخواهيم كرد. ما نه از هواپيما پياده مي‌شويم و نه مي‌رويم در فرانكفورت و نه براي ويزا اقدام مي‌كنيم. بالاخره امريكايي‌ها پذيرفتند كه آن شرط باقي بماند.»
مساله صدور ويزا براي ورزشكاران و اعضاي كاروان تيم‌هاي ورزشي ايران از گذشته تا به امروز مساله‌اي مهم به حساب مي‌آمده و گويا مقامات امريكايي با علم به اين حساسيت شيطنت‌هاي خاص خودشان را انجام مي‌دهند. حال بايد ديد آيا ايالات متحده در چند روز آينده رواديد همه اعضاي تيم كشتي ايران ازجمله دبير را صادر خواهد كرد و اگر اين اتفاق نيفتاد دبير چه تصميمي خواهد گرفت. 
روز گذشته فدراسيون كشتي امريكا از فدراسيون ايران درخواست كرد در تصميم خود مبني بر لغو مسابقه تجديدنظر كند. رييس فدراسيون كشتي ايالات متحده اعلام كرد صدور ويزا دست ما نيست. با اين حال طبق اخبار رسيده دبير فعلا از تصميم خود برنگشته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون