• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5142 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ بهمن

كي‌روش بالاخره يك جام قهرماني مي‌آورد؟

ايراني‌ها منتظر فينال جام ملت‌هاي آفريقا

پنجشنبه شب مرحله نيمه‌نهايي جام ملت‌هاي آفريقا برگزار شد و تيم مصر با هدايت كارلوس كي‌روش توانست ميزبان رقابت‌ها را در ضربات پنالتي شكست دهد و به فينال برسد. 
وقتي جام ملت‌هاي آفريقا شروع شد كمتر كسي فكر مي‌كرد مصر يكي از فيناليست‌هاي اين دوره لقب بگيرد. نه به خاطر كيفيت پايين تيم چرا كه مصر پرافتخارترين تيم جام ملت‌هاست؛ بلكه به اين خاطر كه ياران محمد صلاح با هدايت كي‌روش به مسابقات اعزام شدند. نتايج نه چندان خوب مرد پرتغالي در انتخابي جام جهاني، حواشي بسيار او با رسانه‌هاي مصر و انتقادات بي‌شمار كارشناسان و پيشكسوتان فوتبال سرزمين فراعنه باعث شده بود كسي به اين تيم اميدوار نباشد. باخت مصر در نخستين بازي مرحله گروهي جام ملت‌ها مقابل نيجريه اوضاع را بدتر هم كرد. شرايط آنقدر براي كي‌روش سخت شد كه فدراسيون فوتبال مصر اعلام كرد تحت هر شرايطي يعني حذف در مسابقات، سرمربي پرتغالي روي نيمكت تيم ملي مصر خواهد نشست. 
موتور مصر بعد از باخت به نيجريه روشن شد. آنها با دو برد اقتصادي يك هيچ برابر گينه بيسائو و سودان راهي دور حذفي شدند. كي‌روشي بودن تيم مصر از اين مرحله نمايان شد. مصري‌ها در مرحله يك هشتم ابتدا ساحل عاج قدرتمند را ۱۲۰ دقيقه متوقف كردند و سپس در ضربات پنالتي اين تيم را شكست دادند. سبك دفاعي منحصر به‌فرد كي‌روش كه در تيم ملي ايران هم پياده كرده بود به بازيكنان ساحل عاج اجازه گلزني نداد. مصر در يك‌چهارم و مقابل مراكش با يك گل زودهنگام غافلگير شد ولي با زدن گل تساوي و كشاندن بازي به وقت‌هاي اضافه حريف را تحت فشار گذاشت. در نهايت با گل برتري كه روي خلاقيت صلاح به دست آمد، كي‌روش قرباني بعدي‌اش در جام ملت‌هاي آفريقا را هم كنار زد. 
كامرون به عنوان ميزبان و شانس اول قهرماني سومين غول از مسير سخت مصر براي رسيدن به فينال بود. در اين بازي كه پنجشنبه شب برگزار شد باز هم لايه‌هاي دفاعي مستحكم مصر اجازه گلزني به حريف كه از حمايت تماشاچيان بهره‌مند بود را نداد. سومين ۱۲۰ دقيقه متوالي مصري‌ها در شرايطي رقم خورد كه كي‌روش به خاطر اعتراض به داور در دقيقه ۹۰ اخراج شده بود. كي‌روش با همان خصوصيات آشناي هميشگي و بهره گرفتن از ترفندهاي جنگ رواني كاري كرد كه كامرون ميزبان به تساوي رضايت بدهد. مصري‌ها بعد از ۳۶۰ دقيقه بازي پرفشار در ضربات پنالتي كامرون را شكست دادند و راهي فينال شدند. ۵ بازي و تنها يك گل خورده، در مجموع ۶ بازي و دو گل خورده نشان‌دهنده عملكرد بي‌نظير خط دفاعي مصر است. مصر بايد بدون كي‌روش فردا به مصاف سنگال برود. تقابل دو ستاره ليورپول يعني محمد صلاح و ساديو مانه در قالب تيم‌هاي ملي مصر و سنگال يكي از جذابيت‌هاي خاص اين رقابت خواهد بود. 
دو تيم در شرايطي با هم روبه‌رو مي‌شوند كه سنگال علاوه بر يك روز استراحت بيشتر، عملا ۹۰ دقيقه كمتر از مصر بازي كرده و احتمالا از لحاظ شرايط بدني وضعيت بهتري دارد. كي‌روش اگر بتواند با مصر فاتح جام ملت‌هاي آفريقا شود اولين جام قهرماني‌اش در رده ملي و مهم‌ترين دستاورد دوران حرفه‌اي‌اش را جشن خواهد گرفت. جالب اينكه به همان اندازه كه مردم مصر منتظر نتيجه آن بازي هستند، در ايران هم موافقان و مخالفان كي‌روش منتظر فينال مصر-سنگال هستند. براي اينكه به يكديگر ثابت كنند كي‌روش مربي بزرگي هست يا نه!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون