• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5156 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳ اسفند

كروز با داخلي‌سازي ‌اي‌سي‌يو توربوشارژ به جمع بزرگان سازنده اين قطعه پيوست

بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين قطعه‌ساز كشور توانسته با داخلي‌سازي، توليد و اشتغال‌زايي دستاوردهاي بزرگي در صنعت خودرو به دست آورد و جديدترين آن بومي‌سازي سخت‌افزار و نرم‌افزار ‌اي‌سي‌يو براي خودروهاي توربوشارژ پس از دو سال كار تحقيقاتي است.
با شروع فصل جديد تحريم‌هاي ظالمانه امريكا و قطع همكاري شركت‌هاي تابعه با ايران، نخست ضربه سنگين تحريم‌ها را صنعت خودروسازي كشور متحمل شد، اما ديري نپاييد كه شركت‌هاي قطعه‌ساز داخلي مانند كروز به عنوان پيشتاز در توليد قطعات الكترونيكي در اين شرايط سخت تحريم در جهت داخلي‌سازي قطعات پيشرفته خودرو مانند ‌اي‌سي‌يو گام‌هاي موثري برداشته و مانند هميشه سعي در پيشبرد اين صنعت و كاهش ميزان وابستگي به كشورهاي خارجي دارد.
اي‌سي‌يو (Electronic Control Unit) همان كامپيوتر خودرو كه وظيفه كنترل سنسورها و عملگرهاي خودرو را با الكترونيكي شدن كنترلرها بر عهده دارد؛ يكي از قطعات پيشرفته خودرو است.
محمدرضا دهقان، مدير واحد تحقيق و نوآوري شركت صنايع توليدي كروز گفت: بعد از آنكه شركت پژو فرانسه در سال 90 با عرضه نكردن قطعات پيشرفته خودرو از جمله‌ اي‌سي‌يو تعداد زيادي از خودروهاي 206 را زمين‌گير كرد، داخلي‌سازي اين قطعه پيشرفته را در دستور كار خود قرار داديم و در سال 91 با داخلي‌سازي اولين نسل از‌ اي‌سي‌يو دستاورد بزرگي در صنعت خودروسازي به دست آورديم.
دهقان با اشاره به اينكه نخستين شركت داخلي در بومي‌سازي صد درصدي ECU هستيم، اظهار كرد: در اين 9 سال متناسب با اضافه شدن آپشن و تجهيزات به‌روز به خودروها، توانستيم 6 نسل متفاوت از سخت‌افزار و نرم‌افزار آن را جزو قطعات ريز الكترونيك خاص داخلي‌سازي و توليد كنيم. تاكنون سه ميليون و 100هزار ECU داخلي‌سازي شده براي خودروسازان تامين كرديم.
وي در خصوص نحوه عملكرد ‌اي‌سي‌يو توضيح داد: اين قطعه هايتك به عنوان سامانه مديريت موتور يك برد الكترونيكي است كه با استفاده از ميكروپروسسور مخصوص (دربردارنده لايه‌هاي مختلف نرم‌افزاري) و مدارات ورودي و خروجي متعدد، امكان دريافت، تحليل ورودي‌ها و همچنين ارسال فرمان‌هاي لازم براساس شرايط تنظيم شده (كاليبراسيون) را داراست. كروز توانسته تمام اجزاي تشكيل‌دهنده آن را از سخت‌افزار تا بخش نرم‌افزاري كه مهم‌ترين بخش آن محسوب مي‌شود، داخلي‌سازي كند و اين امر با مهندسي معكوس بسيار متفاوت است.
مدير واحد تحقيق و نوآوري كروز از اقدام جديد براي داخلي‌سازي نرم‌افزار و سخت‌افزار ‌اي‌سي‌يو براي خودروهاي توربوشارژ خبر داد و گفت: نمونه‌هاي آن آماده و در حال تست است. سخت‌افزار نسل ششم‌ اي‌سي‌يو به‌روز شده و تفاوت عملكردي آن اين است كه واتر پمپ برقي است، توربوشارژ را در خودرو وارد مدار مي‌كند و آپشن استارت استاپ دارد.
طبق گفته دهقان كار تحقيقاتي اين پروژه از 2 سال گذشته توسط يك تيم 50 نفره و با همكاري دانشگاهيان آغاز شد. از اين‌ اي‌سي‌يو مي‌توان در تمامي خودروهايي كه توربوشارژ دارند (چه داخلي و چه خارجي) مانند سمند و دنا توربوشارژ و شاهين استفاده كرد. پيش از اين ‌اي‌سي‌يو توربوشارژ كاملا وارداتي بود و اين محصول يك دستاورد ملي محسوب مي‌شود. كروز با طراحي و توليد ECU هم‌اكنون در جمع بزرگ‌ترين شركت‌هاي قطعه‌ساز دنيا مانند كنتيننتال و بوش آلمان، آپتيو انگلستان، دنسو ژاپن، آتوليو سوئد و ميتسوبيشي الكتريك ژاپن كه سابقه پرقدرتمندي در توليد ‌اي‌سي‌يوهاي به‌روز دارند، قرار گرفته است. اين شركت توانسته وابستگي به منابع خارجي را روزبه‌روز كاهش دهد و از خروج ارز از كشور در زمان شرايط سخت تحريم جلوگيري كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون